| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Moto > Moto porady > Auto w podróży > ABC samochodowych podróży > System viaTOLL po 10 miesiącach działania

System viaTOLL po 10 miesiącach działania

W lipcu 2011 roku wprowadzono w Polsce system viaTOLL, czyli elektroniczny system poboru opłat, który zastąpił obowiązujący do tego czasu system winietowy. Wprowadzenie systemu viaTOLL oznacza, że ryczałtowe opłaty i naklejki na przedniej szybie ustąpiły miejsca urządzeniom pokładowym, komunikującym się z bramownicami umieszczonymi na sieci dróg płatnych.

W systemie viaTOLL wysokość opłaty drogowej zależy rodzaju drogi, od pokonanego dystansu, od masy klasy emisji spalin pojazdu.

Kogo obejmuje system viaTOLL i na jakich drogach obowiązuje?

System viaTOLL jest obowiązkowy dla kierowców pojazdów samochodowych oraz zespołów pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5 tony, a także dla autobusów niezależnie od ich dopuszczalnej masy całkowitej (DMC). Opłatami są także objęci kierowcy niektórych pojazdów osobowych, czy dostawczych ciągnących przyczepę, jeżeli dopuszczalna masa całkowita takiego zestawu przekracza 3,5 tony. Ten zapis dotyczy np. samochodów ciągnących przyczepę do przewozu koni, cięższą przyczepę kempingową, czy lawetę.

Zobacz też: Jak spędzić noc w aucie?

Elektroniczny pobór opłat obowiązuje w Polsce na drogach krajowych, ekspresowych i autostradach zarządzanych przez GDDKiA. Obecnie sieć dróg płatnych liczy 1565 km. 1 lipca 2012 roku powiększy się o kolejne odcinki o łącznej długości 325 km. Aktualna mapa i wykaz dróg płatnych znajduje się pod adresem:

http://www.viatoll.pl/pl/pojazdy-ciezkie/mapa

Od czego zależą stawki opłat?

W systemie viaTOLL obowiązuje zasada, że opłaty naliczane są adekwatnie do dystansu przejechanego po drogach płatnych. Stawki opłaty elektronicznej wynoszą od 16 do 53 gr za km i są zróżnicowane w zależności od kategorii drogi, dopuszczalnej masy pojazdu i od jego klasy emisji spalin. Najmniej płacą właściciele najnowszych ciężarówek i autobusów, spełniających najostrzejsze normy Euro 5 lub Euro 6. Dla nich przejazd jednego kilometra po sieci dróg płatnych oznacza dwukrotnie mniejszy wydatek, niż dla kierowców pojazdów spełniających normę Euro 2 lub starszą. Ze stawkami można się zapoznać na stronie:

http://www.viatoll.pl/pl/pojazdy-ciezkie/stawki-oplat

Jak działa system viaTOLL?

System viaTOLL wykorzystuje technologię DSRC (komunikacja bezprzewodowa krótkiego zasięgu). Nad odcinkami dróg płatnych znajdują się bramownice, wyposażone w anteny komunikujące się z urządzeniami viaBOX zamontowanymi w pojazdach. Za każdym razem, gdy przejeżdżają pod bramownicą, zostaje naliczona opłata za pokonany odcinek płatny. Naliczenie opłaty nie wymaga redukowania prędkości lub zatrzymywania się. System wyposażony jest w liczne zabezpieczenia, które sprawiają, że przypadki unikania opłat wykrywane są z ponad 99,98% skutecznością. Nieuczciwi kierowcy muszą się liczyć z karami administracyjnymi od 1500 do 3000 zł.

Zobacz też: Przyczepa kempingowa a system viaToll

System viaTOLL w liczbach

Od początku działania systemu dokonano w nim niemal 800 000 rejestracji pojazdów. Miesięcznie dokonywanych jest ponad 30 milionów transakcji. W ubiegłym roku w ciągu pierwszych sześciu miesięcy wpływy systemu wyniosły około 400 mln zł. Środki te trafiają na konto Krajowego Funduszu Drogowego, z którego finansowane są budowy i modernizacje infrastruktury drogowej w Polsce. Szacuje się, że w tym roku system zarobi ponad 1 mld zł.

Zobacz też: Carpooling – sposób na drogie paliwo

Autor: Dorota Prochowicz - rzecznik prasowy projektu viaTOLL

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

reklama

POLECANE

Nasze recenzje

Ostatnio na forum

Prawne ciekawostki

Eksperci portalu infor.pl

Jacek Janusz

Asesor Komorniczy, specjalista z zakresu postępowania egzekucyjnego

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »