| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Moto > Moto porady > Auto internauty > Pozostałe > Czy wiesz jak wymieniać koło w samochodzie?

Czy wiesz jak wymieniać koło w samochodzie?

Krok po kroku wyjaśniam jak zmienić koło w samochodzie jeśli złapiemy gumę.

Do wymiany kół potrzebne są nam: - klucz do kół (do kupienia na każdej stacji benzynowej, jeśli nie mam go w samochodzie) - podnośnik (tu lepsza jest garażowa "żaba" ze względu na stabilność, w drodze wystarczy nam podnośnik fabryczny auta) - rękawice (przydadzą się, aby nie pobrudzić rąk) - coś do podłożenia pod opony, np. drewniany klocek albo cegła, aby zablokować auto - opony na zmianę ;)

Stawiamy auto na równym, twardym podłożu. Zaciągamy hamulec ręczny, wrzucamy pierwszy lub wsteczny bieg. Koła po stronie, której nie podnosimy, blokujemy za pomocą cegły, klocka lub specjalnej podkładki.

Znajdujemy w instrukcji punkt podparcia lub mocowania do podnośnika. Nie wolno auta podnosić w dowolnym miejscu, można przebić podłogę! Bezpieczne jest podnoszenie auta o elementy konstrukcyjne, wzmocnienia podłogi, punkty mocowania wahaczy etc.

Zobacz też: Jak zbudowany jest układ kierowniczy samochodu?

Powoli podnosimy auto do góry. Zanim jednak koła podniosą się nad ziemię, należy poluzować ich śruby. Potem podnosimy auto do góry tak, aby koła znalazły się 3-4 centymetry nad ziemią (lub więcej, jeśli jest to nam potrzebne). Odkręcamy śruby i odkładamy je w czyste miejsce.

Zdejmujemy koło. Zdjęte koło warto wsunąć pod samochód, będzie to dodatkowe zabezpieczenie w razie, gdyby spadł z podnośnika. Zakładamy nowe koło pilnując, aby otwory w felgach pokryły się z otworami na śruby w piaście.

Bierzemy do ręki jedną śrubę, czyścimy ją z piachu i starego smaru. Możemy dla łatwości odkręcenia jej w przyszłości posmarować jej gwint lekko smarem (ale nie wd40 ani loctite!). Pierwsze kilka obrotów wkręcamy ręką, nigdy kluczem! Jeśli śruba nie złapie gwintu, możemy zniszczyć ją albo piastę! Śruba powinna lekko wkręcić się w piastę. Pierwszą warto dokręcić do momentu, aż wyczujemy opór. Wtedy wkręcamy pozostałe śruby, w ten sam sposób. Dokręcamy lekko śruby kluczem, aby koło nie miało luzu.

Zobacz też: Zawieszenie McPherson, wielowahaczowe i belka skrętna - jak je poznać?

Teraz opuszczamy powoli samochód na ziemię, pamiętając o wyjęciu koła (lub kół), które wcześniej podłożyliśmy. Po opuszczeniu auta na ziemię musimy dociągnąć śruby od kół. Najlepiej jest to robić kluczem dynamometrycznym, sprawdzając w instrukcji z jaką siłą należy dociągnąć śruby. Można to też jednak zrobić ręką: należy kluczem do kół, bez żadnych przedłużek, dokręcić śrubę ręką tak mocno, jak tylko możemy. W żadnym wypadku nie dokręcamy śrub nogą!

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

reklama

POLECANE

Nasze recenzje

Ostatnio na forum

Prawne ciekawostki

Eksperci portalu infor.pl

Piotr Ignaczak

Psycholog i mediator

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »