| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE MOBILNE | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Moto > Moto porady > Auta zabytkowe > Restauracja > Jak podłączyć programator wycieraczek w pojeździe do tego niedostosowanym?

Jak podłączyć programator wycieraczek w pojeździe do tego niedostosowanym?

Programatory wycieraczek samochodowych swój rozwój zawdzięczają upowszechnieniu się w motoryzacji techniki półprzewodnikowej, co nastąpiło mniej więcej przed półwiekiem. Stąd w wielu pojazdach dziś uznawanych za zabytkowe nie są one zamontowane.

Urządzenia te są bardzo proste, a ich elementem wykonawczym jest przekaźnik, którego styki dublują styki normalnego włącznika wycieraczek. Z tego powodu powinny być podłączane równolegle do nich. Podłączenie to jest łatwe, ale wymaga pewnej wiedzy elektrotechnicznej lub elektronicznej i umiejętności instalowania końcówek (łączników) na przewodach.

Zobacz też: Jak i kiedy wymieniać łożyska w prądnicach i alternatorach?

Najpierw należy wybrać miejsce na zamocowanie programatora. Ponieważ w większości przypadków przełącznik czasów jest jego integralną częścią, musi być on zainstalowany w zasięgu rąk kierowcy, a dostęp do niego powinien być łatwy.

Następnie należy go podłączyć elektrycznie. Jeżeli programator ma cztery przewody, lub cztery zaciski, łączy się go w odpowiedni sposób z czterema przewodami odłączonymi z dotychczasowego przełącznika. Potrzebna jest do tego elementarna wiedza elektrotechniczna, ponieważ pomyłka w podłączeniu przewodów może prowadzić do zniszczenia programatora.

Tak można podłączyć jedynie programator, w którym jedno z położeń przełącznika czasów jest jego wyłącznikiem, zaś drugie zapewnia pracę ciągłą. Programatory takie były stosowane między innymi w samochodach Wartburg i Trabant. W innych programatorach nie było ani wewnętrznych wyłączników, ani pozycji „praca ciągła”. Ich podłączenie jest więc znacznie trudniejsze.

Wśród przewodów wychodzących z obudowy takiego programatora należy znaleźć podłączone do styków jego wewnętrznego przekaźnika i połączyć je z odpowiednimi przewodami przełącznika już istniejącego w samochodzie, nie odłączając go. Jeden z pozostałych przewodów połączyć na stałe z masą pojazdu, a drugi – przez dodatkowy wyłącznik (uchylny, klawiszowy) - z dowolnym bezpiecznikiem, na którym pojawia się napięcie dopiero po włączeniu zapłonu.

Tak podłączony programator działa niezależnie od istniejącego w samochodzie fabrycznego wyłącznika wycieraczek. Chcąc uzyskać pracę ciągłą, należy skorzystać z tego wyłącznika bez potrzeby wyłączania programatora. Wycieraczki i programator wyłącza się obydwoma wyłącznikami naraz.

Podłączenie programatora stosowanego w produkowanych w Polsce samochodach wymaga wymiany oryginalnego wyłącznika wycieraczek na przełącznik z dwiema parami styków o trzech pozycjach, z których środkowa jest pozycją neutralną. Schemat podłączenia takiego programatora można znaleźć w odpowiednich publikacjach.

Zobacz też: Co zrobić po awarii termostatu?

reklama

Polecamy artykuły

Narzędzia przedsiębiorcy

reklama

POLECANE

Nasze recenzje

Ostatnio na forum

Prawne ciekawostki

Eksperci portalu infor.pl

Kancelaria Prawna "Świeca i Wspólnicy"

Kancelaria Prawna „Świeca i Wspólnicy” Sp. k. jest podmiotem intensywnie rozwijającym się na polskim oraz międzynarodowym rynku usług prawnych. Wyróżnia się przede wszystkim postępowym działaniem, które ma na celu zapewnienie kompleksowego wsparcia prawnego oraz biznesowego zarówno dla przedsiębiorców, jak i klientów indywidualnych.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »