REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak podłączyć programator wycieraczek w pojeździe do tego niedostosowanym?

Jakubowski Ryszard
Podłączenie programatora wycieraczek w aucie wymaga pewnej wiedzy elektrotechnicznej, Fot. Fotolia
Podłączenie programatora wycieraczek w aucie wymaga pewnej wiedzy elektrotechnicznej, Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Programatory wycieraczek samochodowych swój rozwój zawdzięczają upowszechnieniu się w motoryzacji techniki półprzewodnikowej, co nastąpiło mniej więcej przed półwiekiem. Stąd w wielu pojazdach dziś uznawanych za zabytkowe nie są one zamontowane.

Urządzenia te są bardzo proste, a ich elementem wykonawczym jest przekaźnik, którego styki dublują styki normalnego włącznika wycieraczek. Z tego powodu powinny być podłączane równolegle do nich. Podłączenie to jest łatwe, ale wymaga pewnej wiedzy elektrotechnicznej lub elektronicznej i umiejętności instalowania końcówek (łączników) na przewodach.

REKLAMA

Zobacz też: Jak i kiedy wymieniać łożyska w prądnicach i alternatorach?

Najpierw należy wybrać miejsce na zamocowanie programatora. Ponieważ w większości przypadków przełącznik czasów jest jego integralną częścią, musi być on zainstalowany w zasięgu rąk kierowcy, a dostęp do niego powinien być łatwy.

REKLAMA

Następnie należy go podłączyć elektrycznie. Jeżeli programator ma cztery przewody, lub cztery zaciski, łączy się go w odpowiedni sposób z czterema przewodami odłączonymi z dotychczasowego przełącznika. Potrzebna jest do tego elementarna wiedza elektrotechniczna, ponieważ pomyłka w podłączeniu przewodów może prowadzić do zniszczenia programatora.

Tak można podłączyć jedynie programator, w którym jedno z położeń przełącznika czasów jest jego wyłącznikiem, zaś drugie zapewnia pracę ciągłą. Programatory takie były stosowane między innymi w samochodach Wartburg i Trabant. W innych programatorach nie było ani wewnętrznych wyłączników, ani pozycji „praca ciągła”. Ich podłączenie jest więc znacznie trudniejsze.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wśród przewodów wychodzących z obudowy takiego programatora należy znaleźć podłączone do styków jego wewnętrznego przekaźnika i połączyć je z odpowiednimi przewodami przełącznika już istniejącego w samochodzie, nie odłączając go. Jeden z pozostałych przewodów połączyć na stałe z masą pojazdu, a drugi – przez dodatkowy wyłącznik (uchylny, klawiszowy) - z dowolnym bezpiecznikiem, na którym pojawia się napięcie dopiero po włączeniu zapłonu.

REKLAMA

Tak podłączony programator działa niezależnie od istniejącego w samochodzie fabrycznego wyłącznika wycieraczek. Chcąc uzyskać pracę ciągłą, należy skorzystać z tego wyłącznika bez potrzeby wyłączania programatora. Wycieraczki i programator wyłącza się obydwoma wyłącznikami naraz.

Podłączenie programatora stosowanego w produkowanych w Polsce samochodach wymaga wymiany oryginalnego wyłącznika wycieraczek na przełącznik z dwiema parami styków o trzech pozycjach, z których środkowa jest pozycją neutralną. Schemat podłączenia takiego programatora można znaleźć w odpowiednich publikacjach.

Zobacz też: Co zrobić po awarii termostatu?

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Na stacje powraca stary typ paliwa. Czy to oznacza, że kierowcy już nie muszą się bać benzyny E10?

    Kilka dni temu na stacje w całej Polsce powrócił stary typ paliwa. Ostatni raz kierowcy mogli je zatankować w październiku 2023 r. Czy to oznacza dobrą informację dla osób, które nie chcą benzyny Pb 95 E10? Sprawdźmy.

    Urzędnicy żądają podwyżek opłat za rejestrację samochodu w Polsce. Niestety mają rację. Stoi za nimi matematyka

    Dlaczego podwyżki? Powiaty domagają się urealnienia opłat za czynności realizowane w wydziałach komunikacji. Wskazują np. że opłata za dowód rejestracyjny wynosząca 54 zł nie była zmieniana od 20 lat. Od kwietnia PWPW, która produkuje te dokumenty podnosi stawkę do prawie 45 zł. 

    Policja oddała pierwsze auto zabrane pijanemu. I co z tego? Nie ma co robić afery, bo kierowca konfiskaty i tak nie uniknie

    Przepisy o odbieraniu aut pijanym są, ale tak właściwie... ich nie ma? Potwierdzać to może przypadek 46-latka, któremu policjanci najpierw zabrali Volvo, a później je oddali. Z uwagi na brak przepisów wykonawczych. To jednak jeszcze nie świadczy o tym, ze nowelizacja jest martwa czy poszła do kosza. Kierowca nową karę i tak poniesie.

    Rząd chce jednak wykasować podatek od aut spalinowych. Szykuje się do rozmów z UE na temat zmian w KPO

    KPO miało zgotować kierowcom w Polsce aż dwa podatki od aut spalinowych. Teraz okazuje się, że tych może wcale nie być. Nowy rząd planuje renegocjację planu odbudowy. Danina płacona przez kierowców ma zniknąć z dokumentu, a tym samym nie zacznie obowiązywać w Polsce.

    REKLAMA

    Chciał uniknąć kary za parkowanie. Przerobił litery na tablicy rejestracyjnej. Dostał zarzut karny i może trafić do więzienia na 5 lat

    Aby uniknąć płacenia mandatów za nieprawidłowe parkowanie, dostawca jedzenia przerobił na tablicy rejestracyjnej literę F na E. Teraz grozi mu nawet 5 lat więzienia. Chciał być sprytny. Policjanci byli jednak sprytniejsi.

    103-latka rozbiła bank. Prowadziła auto bez prawa jazdy. Samochód nie miał natomiast OC

    Miała 103 lata i prowadziła samochód. Prowadziła go bez prawa jazdy. Na tym kłopoty seniorki się nie kończą. Jaki był finał? Karabinierzy – bo akcja rozgrywała się we Włoszech – odwieźli ją do domu. Ona natomiast zapowiedziała zakup... skutera!

    Będzie nowy wzór prawa jazdy. Ale prawa jazdy na tramwaj. Co się zmieni?

    Rząd pracuje nad nowym drukiem prawa jazdy. Zmieni się jednak dokument wydawany kierującym... tramwajami. Chodzi o to, aby zwykła kartka papieru zamieniła się w druk, który zostanie dobrze zabezpieczony przed fałszerstwem. Czy to oznacza, że pozwolenie będzie droższe?

    Przed wejściem na jezdnię pieszy musi spojrzeć trzy razy. Inaczej dostanie nawet 5 tys. zł mandatu

    Trzy spojrzenia stanowią podstawową zasadę bezpiecznego przechodzenia przez jezdnię. Pieszy zaniedba ten obowiązek? Konsekwencje mogą być zatem naprawdę przykre. W skrajnym przypadku może dostać nawet 5 tys. zł mandatu.

    REKLAMA

    Klonowanie kart paliwowych. Proceder może oznaczać tysiące złotych strat. Jak się przed nim chronić?

    Karta paliwowa to firmowe dobrodziejstwo, ale i zagrożenie. Bo niezwykle łatwo jest ją sklonować i narobić firmie transportowej setki tysięcy złotych dodatkowych kosztów. Jak się chronić przed duplikowaniem kart i kradzieżą pieniędzy?

    Znasz ukryte funkcje pasów bezpieczeństwa w samochodzie? Niektóre są naprawdę zmyślne

    Pasy mają chronić życie i zdrowie pasażerów w czasie wypadku. Do tego ich funkcja się jednak nie ogranicza. Bo potrafią dużo więcej! Kreatywni kierowcy znaleźli dla nich szereg innowacyjnych zastosowań. Niektóre mogą zadziwić.

    REKLAMA