| INFORFK | INFORRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | SKLEP
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Moto > Moto porady > Auta zabytkowe > Restauracja > Jak znaleźć przyczynę złej pracy wycieraczek szyb?

Jak znaleźć przyczynę złej pracy wycieraczek szyb?

Istnieje kilka typowych usterek w pracy wycieraczek samochodowych. Część z nich ma podłoże mechaniczne, pozostałe wynikają ze złej pracy urządzeń elektrycznych lub elektronicznych.

Jeżeli podczas pracy wycieraczek słychać zgrzyty i stuki, oznacza to najczęściej zdeformowanie jednego z elementów ich systemu napędowego. Często wystarczy niewielkie dogięcie go palcami, aby zlikwidować problem.

Zobacz też: Jak i kiedy wymieniać łożyska w prądnicach i alternatorach?

59,90 złSamochody PRL-u

Stuki mogą pochodzić także od uderzeń piórka wycieraczki o uszczelkę szyby albo w wyniku złego zamocowania ramienia wycieraczki na czopie, który je napędza, albo z powodu wadliwej regulacji zakresu pracy wycieraczek (zbyt długie ramię, przekazujące napęd z silnika).

Jeżeli ramiona wycieraczek mają mniejszy zakres wychyleń przy szybie wilgotnej niż wtedy, gdy jest ona bardzo mokra, albo gdy silnik samochodu pracuje na wyższych obrotach, wówczas należy szukać luzów pomiędzy elementami napędu wycieraczek. W pojazdach użytkowanych przez kilkanaście lat i dłużej, usterka ta jest powszechna, ale jej usunięcie nie należy do trudnych i kosztownych.

Zobacz też: Jak podłączyć programator wycieraczek w pojeździe do tego niedostosowanym?

Jeżeli ramiona wycieraczek po wyłączeniu zasilania nie zatrzymują się w skrajnym położeniu, należy zwrócić uwagę, czy jest to położenie przypadkowe, a zatrzymanie następuje natychmiast po wyłączeniu zasilania. Jeżeli tak, uszkodzeniu uległ wyłącznik skrajny, który znajduje się wewnątrz mechanizmu silnika. Jeżeli ramiona wycieraczek zatrzymują się zawsze w tym samym położeniu, zostały one założone wadliwie na czopach, które często mają postać wieloklinów, a więc chodzi o niewłaściwe założenie ramion.

Jeżeli wycieraczka dwubiegowa pracuje tylko na jednym biegu (z jedną prędkością), uszkodzony może być przełącznik (wytarte styki, odłączony jeden z przewodów) lub silnik.

Jeżeli nie działa programator wycieraczek, przyczyna leży albo w jego układzie elektronicznym, albo w wytartych stykach przełącznika czasów. Zdarza się także „sklejenie” styków wewnętrznego przekaźnika programatora. Są one zazwyczaj zespołami wymienianymi w całości, ale jest możliwa naprawa ich układów elektronicznych, do czego konieczna jest odpowiednia wiedza.

Można także wymienić uszkodzony przekaźnik, zastępując go identycznym lub podobnym o dwóch parach podwójnych styków. Gdy zastępczy przekaźnik nie mieści się wewnątrz programatora, można go zamocować na zewnątrz, podłączając do programatora przewodami o odpowiedniej długości. Powinien to zrobić elektronik.

Jeżeli słychać pracę silnika, a wycieraczki nie pracują, prawdopodobnie uległ uszkodzeniu reduktor obrotów lub rozkręcił się (odłączył od reduktora) mechanizm wycieraczek. Reduktory są często dostępne jedynie razem z silnikami.

POLECANE ARTYKUŁY

TERMINARZ

PAŹ01
TydzieńPWŚCPSN
40293012345
416789101112
4213141516171819
4320212223242526
4427282930310102

Ostatnio na forum

Narzędzia przedsiębiorcy

Eksperci infor.pl

Łukasz Mizera

Radca prawny

Zostań ekspertem Infor.pl »