| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE MOBILNE | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Moto > Moto porady > Auta zabytkowe > Restauracja > Co zrobić po awarii termostatu?

Co zrobić po awarii termostatu?


Termostat w silniku samochodowym ma za zadanie ograniczenie lub całkowite zamknięcie przepływu cieczy chłodzącej przez chłodnicę, aby zimny silnik mógł szybko rozgrzać się do temperatury pracy i potem cały czas w niej pozostawał bez względu na temperaturę otoczenia.

Z powyższego wynika, że usterki termostatu mogą być związane albo z jego zacięciem się w dowolnej pozycji, albo z otwieraniem i zamykaniem przy niewłaściwych temperaturach.

Zobacz też: Jak i kiedy wymieniać łożyska w prądnicach i alternatorach?

Typowy termostat samochodowy ma postać sprężystego mieszka z cienkiej mosiężnej blachy, sprzężonego z prostym zaworem grzybkowym. Z chwilą gdy znajdująca się w mieszku ciecz wrząca w temperaturze około 80 stopni Celsjusza odparuje, mieszek pod wpływem ciśnienia jej par wydłuży się i otworzy zawór przez który popłynie gorąca woda do radiatora chłodnicy. Cieczą stosowaną do napełniania termostatów jest najczęściej mieszanina alkoholu etylowego i wody destylowanej w proporcji 1:3.

Aby termostat pracował poprawnie nie mogą występować żadne możliwości zacinania się zarówno mieszka w jego ażurowej obudowie, jak i grzybka zaworu. Na dodatek niewielki otwór odpowietrzający w grzybku musi być cały czas w pełni drożny, aby zapobiec powstawaniu pod termostatem pęcherzy powietrza i pary wodnej, zakłócających jego pracę. Otworki te są często zatykane na zimę przez kierowców, którzy uwierzyli w opowieści, że dzięki temu ich silnik będzie bardziej ekonomiczny.

Jeżeli mieszek termostatu ulegnie uszkodzeniu i znajdująca się w nim ciecz wypłynie, termostat przestanie otwierać przepływ płynu chłodzącego do chłodnicy i silnik będzie się przegrzewał. Gdy termostat zatnie się w pozycji otwartej, np. wskutek dostania się pod obrzeże grzybka okruchów kamienia kotłowego, wówczas silnik będzie niedogrzany. Oba stany nie są dla silnika odpowiednie, ale szkodliwy jest tylko ten, w którym zawór termostatu pozostaje cały czas zamknięty.

Taki termostat należy jak najszybciej zastąpić nowym, a w razie jego braku, po usunięciu starego, należy przepływ cieczy chłodzącej do chłodnicy pozostawić na stałe otwarty, do czasu zdobycia i zamontowania nowego termostatu. W drugim przypadku można po wyjęciu termostatu odszukać przyczynę jego zacinania się i po znalezieniu bardzo ostrożnie ją usunąć. Termostat jest urządzeniem delikatnym i należy się z nim obchodzić bardzo ostrożnie.

Naprawa uszkodzonego mieszka termostatu jest bardzo trudna, a jej efekty nie zawsze będą zadowalające. Można się jej podjąć jedynie w sytuacji, gdy nie jest możliwe zdobycie termostatu oryginalnego lub podobnego, pasującego do danego typu silnika. Konieczna jest do tego umiejętność szybkiego, precyzyjnego i bardzo dokładnego lutowania oraz posiadanie odpowiedniej lutownicy.

Po napełnieniu mieszka cieczą i zalutowaniu wszystkich jego otworów należy wrzucić termostat do gorącej wody i pomału ją ogrzewać, jednocześnie mierząc jej temperaturę. Gdy nastąpi pełne otwarcie zaworu, nie może mieć ona więcej niż 95 stopni Celsjusza i mniej niż 75. Taki termostat tylko częściowo zapewni odpowiednią temperaturę silnika i nigdy nie będzie wiadomo, kiedy zawiedzie po raz kolejny.

Zobacz też: Jak znaleźć przyczynę złej pracy wycieraczek szyb?

reklama

Polecamy artykuły

Narzędzia przedsiębiorcy

reklama

POLECANE

Nasze recenzje

Ostatnio na forum

Prawne ciekawostki

Eksperci portalu infor.pl

Katarzyna Kopczyńska

Adwokat

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »
Notyfikacje
Czy chcesz otrzymywać informacje o najnowszych zmianach? Zaakceptuj powiadomienia od mojafirma.Infor.pl
Powiadomienia można wyłączyć w preferencjach systemowych
NIE
TAK