REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Co zrobić po awarii termostatu?

Jakubowski Ryszard
Naprawa termostatu w zabytkowym aucie nie będzie łatwa, Fot. Fotolia
Naprawa termostatu w zabytkowym aucie nie będzie łatwa, Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Termostat w silniku samochodowym ma za zadanie ograniczenie lub całkowite zamknięcie przepływu cieczy chłodzącej przez chłodnicę, aby zimny silnik mógł szybko rozgrzać się do temperatury pracy i potem cały czas w niej pozostawał bez względu na temperaturę otoczenia.

Z powyższego wynika, że usterki termostatu mogą być związane albo z jego zacięciem się w dowolnej pozycji, albo z otwieraniem i zamykaniem przy niewłaściwych temperaturach.

REKLAMA

Zobacz też: Jak i kiedy wymieniać łożyska w prądnicach i alternatorach?

REKLAMA

Typowy termostat samochodowy ma postać sprężystego mieszka z cienkiej mosiężnej blachy, sprzężonego z prostym zaworem grzybkowym. Z chwilą gdy znajdująca się w mieszku ciecz wrząca w temperaturze około 80 stopni Celsjusza odparuje, mieszek pod wpływem ciśnienia jej par wydłuży się i otworzy zawór przez który popłynie gorąca woda do radiatora chłodnicy. Cieczą stosowaną do napełniania termostatów jest najczęściej mieszanina alkoholu etylowego i wody destylowanej w proporcji 1:3.

Aby termostat pracował poprawnie nie mogą występować żadne możliwości zacinania się zarówno mieszka w jego ażurowej obudowie, jak i grzybka zaworu. Na dodatek niewielki otwór odpowietrzający w grzybku musi być cały czas w pełni drożny, aby zapobiec powstawaniu pod termostatem pęcherzy powietrza i pary wodnej, zakłócających jego pracę. Otworki te są często zatykane na zimę przez kierowców, którzy uwierzyli w opowieści, że dzięki temu ich silnik będzie bardziej ekonomiczny.

Jeżeli mieszek termostatu ulegnie uszkodzeniu i znajdująca się w nim ciecz wypłynie, termostat przestanie otwierać przepływ płynu chłodzącego do chłodnicy i silnik będzie się przegrzewał. Gdy termostat zatnie się w pozycji otwartej, np. wskutek dostania się pod obrzeże grzybka okruchów kamienia kotłowego, wówczas silnik będzie niedogrzany. Oba stany nie są dla silnika odpowiednie, ale szkodliwy jest tylko ten, w którym zawór termostatu pozostaje cały czas zamknięty.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Taki termostat należy jak najszybciej zastąpić nowym, a w razie jego braku, po usunięciu starego, należy przepływ cieczy chłodzącej do chłodnicy pozostawić na stałe otwarty, do czasu zdobycia i zamontowania nowego termostatu. W drugim przypadku można po wyjęciu termostatu odszukać przyczynę jego zacinania się i po znalezieniu bardzo ostrożnie ją usunąć. Termostat jest urządzeniem delikatnym i należy się z nim obchodzić bardzo ostrożnie.

Naprawa uszkodzonego mieszka termostatu jest bardzo trudna, a jej efekty nie zawsze będą zadowalające. Można się jej podjąć jedynie w sytuacji, gdy nie jest możliwe zdobycie termostatu oryginalnego lub podobnego, pasującego do danego typu silnika. Konieczna jest do tego umiejętność szybkiego, precyzyjnego i bardzo dokładnego lutowania oraz posiadanie odpowiedniej lutownicy.

Po napełnieniu mieszka cieczą i zalutowaniu wszystkich jego otworów należy wrzucić termostat do gorącej wody i pomału ją ogrzewać, jednocześnie mierząc jej temperaturę. Gdy nastąpi pełne otwarcie zaworu, nie może mieć ona więcej niż 95 stopni Celsjusza i mniej niż 75. Taki termostat tylko częściowo zapewni odpowiednią temperaturę silnika i nigdy nie będzie wiadomo, kiedy zawiedzie po raz kolejny.

Zobacz też: Jak znaleźć przyczynę złej pracy wycieraczek szyb?

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowa Dacia Spring to elektryk i jedno z najtańszych aut na rynku w Polsce!

Marka zaprezentowała cennik nowej Dacii Spring. Ten startuje od 76 900 zł. Przy tej cenie Spring jest nie tylko najtańszym elektrykiem w Polsce. To także jeden z najtańszych fabrycznie nowych samochodów w kraju.

Nawet 100 tys. zł za każdego pasażera na gapę. Tyle kosztuje przewóz nielegalnych imigrantów do Wielkiej Brytanii

Nawet 50 tys. zł za każdego nielegalnego imigranta. Tyle zapłaci zarówno kierowca, jak i jego pracodawca. Co gorsze, drakońską karę może zapłacić także ten przewoźnik, który przewiezie "pasażera" nieświadomie. Choć jest sposób na zmniejszenie kary.

Umowa leasingu tylko na piśmie? To już przeszłość. No może prawie... Czy zmieni się też kwestia wykupu auta?

Umowę leasingu musi być spisana na piśmie. Pod rygorem nieważności. Takie przepisy obowiązują od 24 lat. I teraz mogą się zmienić. Pojawił się projekt ustawy, który zezwoli na elektroniczne zawieranie takich umów. To oznacza sporo większą wygodę transakcji.

Komu, komu... Ostatnie egzemplarze GR Yaris do wzięcia w Polsce. Pula powoli się kończy

Nowa Toyota GR Yaris tania nie jest. Kosztuje co najmniej 214 900 zł. Powstaje jednak w limitowanej serii, a do tego oferuje 280-konny silnik. To prawdziwy sportowiec! Zakup tego auta może zatem stanowić gratkę. A jest ku temu jeszcze okazja. Być może ostatnia.

REKLAMA

Kiedy pieszy nie ma pierwszeństwa na pasach?

Polskie przepisy przewidują przypadki, w których pieszy wcale nie ma pierwszeństwa na przejściu dla pieszych. Dziś je zatem omówimy. Wskażemy także, jaki pieszy może dostać mandat za wymuszenie pierwszeństwa na pasach.

Nissan Qashqai 2024. Lifting japońskiego hitu sprzedaży stawia na nowości technologiczne

Trzecia generacja Nissana Qashqaia po 3 latach obecności rynkowej otrzymuje delikatny lifting. Zmiany stylistyczne? To początek. Bo tu ważniejsza jest technologia. Auto dostanie m.in. nową kamerę 360 stopni 3D, asystenta głosowego Google czy możliwość zdalnych płatności Google Pay.

Zagraniczny kierowca taxi w Polsce. Wiecie, że ponad połowa posiada wyższe wykształcenie?

Zagraniczni kierowcy taxi w Polsce stali się standardem. Za kierownicami zasiadają głównie Ukraińcy, Białorusini i Gruzini. Aby ich poznać, FreeNow przeprowadziło badanie ankietowe wśród 1500. z nich.

Ile zarabiają kierowcy zawodowi w Polsce?

Dziś porozmawiamy o kierowcy samochodu ciężarowego lub autobusu w Polsce. Ile zarabiają? Oraz jak ich zarobki rosły na przestrzeni ostatnich lat?

REKLAMA

AFIR już obowiązuje. I stanowi potężne wyzwanie. Całe szczęście nie dla kierowców

AFIR brzmi groźnie. Czy jednak kierowcy w Polsce mają się czego bać? Oni tak właściwie nie. Nowe rozporządzenie stanowi wyzwanie, ale dla operatorów pracujących na rynku elektromobilności. Stawia ambitne cele.

Dziś wielka akcja policji "Pomiar prędkości". Na drogi ruszy cały sprzęt pomiarowy. Noga z gazu!

Policja będzie dziś prowadzić wielką akcję "Pomiar prędkości". Na drogach pojawi się praktycznie cały dostępny sprzęt. Widać będzie mierniki stacjonarne, nieoznakowane i oznakowane radiowozy, a do tego będą prowadzone kaskadowe pomiary prędkości.

REKLAMA