| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Moto > Moto porady > Auta zabytkowe > Restauracja > Jak odblokować hamulec tarczowy i bębnowy?

Jak odblokować hamulec tarczowy i bębnowy?


Zablokowanie hamulców w jednym z kół podczas jazdy może doprowadzić do wypadku. Gdy nastąpi w czasie postoju, uniemożliwi dalszą jazdę. Awarię tę nie zawsze można łatwo i szybko usunąć.

Przyczyną blokowania się hamulców jest bardzo często korozja. W przypadku hamulca pomocniczego, postojowego jest to niemal w każdym przypadku korozja jego cięgła (linki), wynikająca z zaniedbania konieczności okresowego smarowania. Koroduje nie tylko sama linka, ale także jej pancerz. Dawniej nie używano teflonowych osłon wewnątrz pancerza i linka stykała się z nim bezpośrednio, co powodowało łatwe ścieranie się z niej powłoki antykorozyjnej.

Zobacz też: Jak i kiedy wymieniać łożyska w prądnicach i alternatorach?

Linkę, zakleszczającą się w wyniku korozji, można czasem rozruszać po wtłoczeniu w jej pancerz dużej porcji dobrego smaru lub specjalnego preparatu o właściwościach smarnych i antykorozyjnych. Może także pomóc zanurzenie jej razem z pancerzem na kilka godzin w oleju napędowym lub opałowym, co wymaga wymontowania jej z pojazdu.

Korozja jest także przyczyną zacinania się tłoczków hamulcowych w cylinderkach, jak również urządzeń regulacyjnych lub samoczynnych regulatorów hamulców w przypadku hamulców bębnowych. Korozja albo różnego rodzaju zanieczyszczenia blokują także klocki hamulców tarczowych w ich uchwytach i w prowadnicach. Walka z nią jest trudna, ponieważ preparaty antykorozyjne użyte w nadmiarze mogą natłuścić okładziny klocków hamulcowych, co osłabi znacznie skuteczność hamulców.

W przypadku tłoczków, zacinających się wewnątrz cylinderków czasem wystarczy solidne ich oczyszczenie drobnoziarnistym papierem ściernym po wyjęciu (wypchnięciu) z nich tłoczków. Następnie konieczne będzie staranne ich przepłukanie płynem hamulcowym, aby nie pozostały w nich nawet śladowe ilości ścierniwa i swobodne resztki startej rdzy.

Zobacz też: Jak podłączyć programator wycieraczek w pojeździe do tego niedostosowanym?

Zabieg ten prowadzi jednak do powiększania się średnicy cylinderka hamulcowego, co może doprowadzić do jego nieszczelności, dlatego powinien być traktowany jako ostateczność. Należy go przeprowadzać z dużym wyczuciem, aby nie spowodować porysowania ścianek cylinderka.

Przyczyną zablokowania się hamulców może być także odklejenie się okładziny szczęki hamulcowej lub klocka. W początkach rozwoju motoryzacji okładziny hamulcowe były nitowane do szczęk. Potem stwierdzono, że korzystniej jest je przyklejać, co miało wydłużać okres ich użytkowania i powiększać ich czynną powierzchnię o kilka procent.

Stosowane w tamtych latach kleje nie były doskonałe, wiec czasem zdarzało się, że okładzina odklejała się, np. w wyniku przegrzania hamulców. Jeżeli odkleiła się tylko z jednej strony, nadal pełniła swoje zadanie, choć o wiele gorzej, a na dodatek cały czas lekko ocierała się o bęben hamulcowy. Jeżeli odkleiła się na całej długości, zwykle blokowała bęben. Jedynym ratunkiem w takiej sytuacji jest wymiana szczęki na dobrą. Nie można ponownie przyklejać ani nitować zerwanej okładziny. 

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

reklama

POLECANE

Nasze recenzje

Ostatnio na forum

Prawne ciekawostki

Eksperci portalu infor.pl

Agnieszka Andrzejewska

Radca prawny

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »