REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak wymieniać okładziny cierne tarczy sprzęgła?

Jakubowski Ryszard
Sprzęgło bez poślizgów
Sprzęgło bez poślizgów

REKLAMA

REKLAMA

Okładziny tarczy sprzęgła, nawet przy bardzo umiejętnym posługiwaniu się nim, stopniowo się zużywają i po pewnym czasie stają się zbyt cienkie, aby sprzęgło mogło poprawnie pracować bez poślizgów. Należy wówczas wymienić albo całą tarczę sprzęgła albo jej okładziny.

Wymiana okładzin tarczy sprzęgłowej wymaga pewnego doświadczenia, zwłaszcza umiejętności posługiwania się narzędziami do nitów rurkowych. W niektórych przypadkach będzie konieczna także umiejętność posługiwania się frezem palcowym jak wiertłem lub specjalnego rodzaju wiertłem dla wykonania w okładzinie gniazd na łby nitów rurkowych. Czynności te nie są proste i łatwe, dlatego najlepiej zlecić naprawę tarczy sprzęgłowej specjalistycznej firmie.

REKLAMA

Zobacz także: Dlaczego psuje się koło dwumasowe?

Wymieniając okładziny samodzielnie należy pamiętać o kilku rzeczach. Po pierwsze: nowe okładziny powinny być odpowiednie dla danego sprzęgła. Jeżeli nie są dostępne, można je zastąpić innymi, ale o tych samych lub bardzo zbliżonych rozmiarach. Zewnętrzną średnicę można zawsze zmniejszyć po ich przynitowaniu do tarczy sprzęgłowej. Gorzej ze średnicą wewnętrzną, ale najgorzej z otworami, jeżeli są one fabrycznie wykonane w nowych okładzinach. Rozmieszczenie otworów musi być bliskie ideału, nie można ich dowolnie przesuwać zarówno w tarczy sprzęgła jak i w okładzinach.

Zobacz także: Czy warto przetaczać bębny i tarcze hamulcowe?

REKLAMA

Największym problemem jest grubość okładzin. Nie może być ona większa od nominalnej o więcej niż 0,3 do 0,5 mm, chyba że płaszczyzna koła zamachowego i tarcza dociskowa są bardzo mocno zużyte i wymagają zeszlifowania lub już wcześniej zostały przeszlifowane dla wyrównania ich płaszczyzn, co zdarza się nieprawdopodobnie rzadko. Zbyt cienkie okładziny to skrócenie okresu użytkowania sprzęgła.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jeżeli nowe okładziny nie mają otworów, trzeba je wykonać ściśle według szablonu, za który posłużą okładziny stare po ostrożnym ich zdjęciu z tarczy sprzęgła. Wiertło musi być tak zaostrzone, aby wiór nie był zbyt gruby i aby po przewierceniu materiału wiertło nie miało tendencji do zacinania się i „podrywania” obrabianego detalu, co może w przypadku okładzin skończyć się ich zniszczeniem. Następnie należy bardzo ostrożnie przy pomocy frezu palcowego o średnicy około 10 mm, osadzonego w uchwycie wiertarki stołowej, w co drugim otworze wykonać gniazdo pod łeb nitu rurkowego.

Zobacz także: Absurdy konstrukcyjne w zabytkowych pojazdach

REKLAMA

Gniazdo nie powinno być głębsze od 60% grubości okładziny – musi zostać ścianka co najmniej 1,5 mm. To najtrudniejsza część operacji i wymaga dużej wprawy oraz wiedzy o frezowaniu czołem frezu palcowego. Na dodatek okładzina musi być bardzo mocno zamocowana (nie wystarczy trzymanie dłonią), w przeciwnym wypadku frez może wykonać zbyt duże albo owalne gniazdo, co oznacza zniszczenie okładziny. Bezpieczniejsze jest użycie wiertła o średnicy 10 mm, zeszlifowanego z tzw. pilotem, czyli w sposób, umożliwiający równoczesne wiercenie zarówno otworu o małej średnicy odpowiadającej średnicy nitu, jak i gniazda pod jego łeb. Wiertło takie będzie umiał wykonać zaprzyjaźniony ślusarz.

Nitowanie okładzin należy wykonać ostrożnie, z wyczuciem aby nie zmiażdżyć okładzin zbyt silnym dobiciem nitu, ani nie zostawić żadnego luzu, co spowodowałoby zniszczenie okładzin już w pierwszych dniach ich eksploatacji.

Zobacz także: Jak zdiagnozować uszkodzoną turbinę?

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Blisko milion pasażerów. Tylu w 2023 r. przewiozły wąskotorówki. Nie wiedzieliście, że takie pociągi jeszcze jeżdżą?

Koleje wąskotorowe po latach zapomnienia znów stają się popularne w Polsce. W 2023 r. podróżowało nimi ponad 948 tys. osób. To prawie dwukrotnie więcej niż przed 10 laty. A to nie koniec ciekawych statystyk.

Mitsubishi się rozpędza. Nowy ASX stał się właśnie starym ASX-em. Na rynku zadebiutuje nowsza wersja

Mitsubishi szykuje się do liftingu nowego ASX-a. Samochód w zmienionej formie zadebiutuje w Polsce już jesienią tego roku. Tak, dobrze zgadliście. W tle nowego ASX-a nadal powiewać będzie francuska flaga. A metod modernizacji można upatrywać w poliftingowym Capturze.

Gęstszy olej w starym silniku? To popularny mit wśród kierowców. Ile w nim prawdy?

Auto ma spory przebieg? Zatem do silnika trzeba wlać gęstszy olej. To ma wydłużyć jego żywotność. Tak przynajmniej mówi popularny wśród kierowców mit. Okazuje się jednak, że efekt może być zupełnie odwrotny. Mechanicy i specjaliści z rynku mechanicznego ostrzegają.

Znamy cenę nowych tablic rejestracyjnych. Będą droższe od starych. A i tak nie dostanie ich każdy kierowca

1 czerwca 2024 r. w Polsce pojawią się nowe tablice rejestracyjne. Żółte oznaczenia z czerwonymi literami będą przeznaczone do czasowej rejestracji samochodów osobowych przeznaczonych do zawodów sportowych. Ile będzie kosztować ich wydanie?

REKLAMA

MAN stworzy ciężarówkę z napędem wodorowym. hTGX nie będzie miał ogniwa paliwowego. On będzie spalać wodór

Nowa ciężarówka MAN hTGX zadebiutuje w 2025 r. Będzie to pojazd wyposażony w silnik spalinowy. Jego paliwem stanie się wodór. Ciągnik ma mieć zastosowanie specjalne. Czemu jednak MAN nazywa go pojazdem bezemisyjnym?

Jak podróżować z przyczepą kempingową? Jak się przygotować na taki wyjazd?

Pokój hotelowy z widokiem na jezioro i wraz z serią osobistych drobiazgów? Proszę bardzo! To jednak z zalet podróżowania z przyczepą kempingową. Sezon na takie wyjazdy właśnie w Polsce startuje. Warto zatem podpowiedzieć, jak kierowca może się do niego przygotować.

Wielkie zmiany dla kierowców w Gliwicach, Częstochowie i Tomaszowie Mazowieckim. Obejmą m.in. DTŚ

Rząd szykuje wielkie zmiany dla kierowców. Wyznaczył odcinki dróg w Gliwicach, Częstochowie i Tomaszowie Mazowieckim, które stracą status dróg krajowych. Nowelizacja, która wejdzie w życie 1 stycznia 2025 r., obejmuje m.in. legendarną Drogową Trasę Średnicową. Szlaki te wyjdą spod zarządu GDDKiA. Co to oznacza?

Nowy zakład bieżnikowania opon w Polsce. Handlopex wykorzysta technologię Bridgestone

Handlopex uruchamia zakład bieżnikowania opon używanych w Kleszczelach. Ten każdego roku rocznie będzie produkował ok. 12 000 opon bieżnikowanych w technologii Bandag. Technologii Bandag, która została opracowana przez Bridgestone.

REKLAMA

1,4 mld zł na autobusy z KPO. Nowy nabór dofinansuje nie tylko zakup autobusów elektrycznych

Ministerstwo infrastruktury ogłasza drugi nabór w konkursie autobusowym. Dostępna jest pula 1 403,5 mln zł. Za tą kwotę z KPO ma zostać sfinansowany zakup 372 autobusów. I nie muszą być one zeroemisyjne.

Kolejne podwyżki dla kierowców. Po cichu zmieni się stawka za psychotesty. Co z badaniami lekarskimi i przeglądami?

Do listy zmian, którą można zatytułować "seria podwyżek dla kierowców", spokojnie da się dopisać kolejną. Ministerstwo zdrowia planuje właśnie zmianę ceny badań psychologicznych. Ta wzrośnie o jedną trzecią. Ile zapłacą kierowcy? I kiedy stawka wzrośnie?

REKLAMA