| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Moto > Moto porady > Auta zabytkowe > Restauracja > Jak postępować z dociskową tarczą sprzęgła z kilkoma sprężynami i „łapkami”?

Jak postępować z dociskową tarczą sprzęgła z kilkoma sprężynami i „łapkami”?


W starszych modelach aut stosowano głownie dwa rodzaje docisków sprzęgła: ze sprężyną centralną, czyli tzw. słoneczkiem, i z kilkoma sprężynami, rozmieszczonymi symetrycznie w pobliżu krawędzi obudowy sprzęgła. Pierwszy rodzaj docisków sprzęgieł był całkowicie bezobsługowy. Z drugim były zwykle pewne problemu.

Obsługa takiego sprzęgła i jego naprawy wymaga specjalistycznego oprzyrządowania, na tyle prostego, że można je wykonać nawet w domowych warunkach. Jednak bez niego jakiekolwiek prace przy sprzęgle są bardzo trudne, a często – niemożliwe do wykonania.

Zobacz także: Jakie oleje stosować w pojazdach zabytkowych przy różnym stopniu zużycia silnika i skrzyni biegów?

Podczas wymontowywania takiego sprzęgła z koła zamachowego samochodu pod jego dźwigienki należy wsunąć specjalne jarzma montażowe, które unieruchamiają sprężyny dźwigienek, zwanych popularnie „łapkami”, zapobiegając w ten sposób ich przeciążaniu. Po ponownym zamontowaniu sprzęgła należy jarzma usunąć, przywracając pełną sprawność dźwigienkom.

Zobacz także: Jakie paliwo stosować w pojazdach zabytkowych?

Aby odłączyć tarczę dociskową od osłony sprzęgła, trzeba dysponować specjalnym przyrządem do napinania jej sprężyn. W razie jego braku należy taką tarczę położyć na gładziej, czystej i twardej powierzchni a następnie silnie nacisnąć na jej tarczę wyciskową (centralny pierścień), która w warunkach eksploatacyjnych współpracuje z łożyskiem wyciskowym. Zwykle wystarczy nacisk rzędu kilkunastu kilogramów.

W praktyce naciska się na ten pierścień nogą i wówczas można swobodnie odkręcić nakrętki mocujące i zarazem regulacyjne dźwigienek. Stały nacisk napinający sprężyny jest konieczny także przy montażu sprzęgła. Bez niego nie jest możliwe nałożenie nakrętek na sworznie dźwigienek. Po ich nałożeniu i wyregulowaniu tak, aby pokrywa sprzęgła znajdowała się w idealnie jednakowej odległości od płaszczyzny roboczej tarczy dociskowej, należy je odpowiednio zabezpieczyć przed samoistnym odkręceniem.

Regulację takiego typu sprzęgła przeprowadza się na gładkiej i bardzo równej powierzchni, najlepiej na płycie traserskiej lub grubej płycie z tekstolitu. Po położeniu na niej obudowy sprzęgła tarczą dociskową do dołu należy przy pomocy głębokościomierza (jest częścią suwmiarki) zmierzyć w wielu punktach odległość obudowy sprzęgła od płaszczyzny, o którą opiera się tarcza dociskowa.

Zobacz także: Jak i kiedy wymieniać łożyska w prądnicach i alternatorach?

Jeżeli jest ona niejednakowa, należy skorygować wzajemne ustawienie obudowy sprzęgła i tarczy dociskowej przy pomocy nakrętek mocujących dźwigienki, z tolerancją nie gorszą niż 0,1 mm. W przeciwnym wypadku nie będzie możliwa poprawna praca sprzęgła, a na dodatek może nastąpić szybsze zużywanie się okładzin ciernych tarczy sprzęgłowej.

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

reklama

POLECANE

Nasze recenzje

Ostatnio na forum

Prawne ciekawostki

Eksperci portalu infor.pl

Krajowa Izba Doradców Podatkowych

Samorząd zawodowy doradców podatkowych

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »