| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Moto > Moto porady > Auta zabytkowe > Restauracja > Jak rozpoznać graniczne zużycie nakładek szczęk i klocków hamulcowych i czym ono grozi?

Jak rozpoznać graniczne zużycie nakładek szczęk i klocków hamulcowych i czym ono grozi?

Hamulce są jednym z najważniejszych elementów każdego pojazdu. Od ich sprawności zależy bezpieczeństwo kierowcy i jego pasażerów oraz innych użytkowników drogi.

Elementy układu hamulcowego zużywają się w trakcie eksploatacji tak samo, jak wszystkie inne części i podzespoły pojazdu. Spośród wchodzących w ich skład części najszybciej tracą swoje właściwości w wyniku zużycia szczęki i klocki hamulcowe, a ściślej – ich okładziny, które są ich integralną częścią.

W wielu samochodach, nawet tych wytwarzanych pół wieku temu i wcześniej, klocki hamulcowe były tak konstruowane, że z chwilą ich zużycia bliskiego granicznemu, kierowca otrzymywał informację w postaci zapalającej się lampki ostrzegawczej. Pozwalała na to konstrukcja ich okładzin, w których był zatopiony przewód, połączony z lampką kontrolną. Gdy okładzina, będąca izolatorem elektrycznym starła się do określonej grubości, przestawała istnieć warstwa, izolująca wspomniany przewód od tarczy hamulcowej i w chwili naciśnięcia pedału hamulca zapalała się lampka ostrzegawcza

Zobacz też: Jak odblokować hamulce tarczowy i bębnowy?

W innych samochodach była konieczna okresowa kontrola stanu klocków, ale gdy o niej zapomniano, kierowca otrzymywał sygnał w postaci zgrzytów podczas hamowania, informujący go, że okładzina klocka właśnie przestała istnieć.

O wiele trudniej jest określić stan okładzin szczęk hamulcowych. Wymaga to zdjęcia bębnów. Można jednak w pewnym przybliżeniu określić, czy szczęki kwalifikują się do wymiany po pewnych objawach. Pierwszym jest nierównomierne działanie hamulców, czyli „ściąganie” podczas hamowania. Może ono mieć i inne przyczyny, ale dla ich usunięcia jest konieczne zdjęcie bębnów hamulcowych.

Drugim objawem jest pojawienie się śladów płyny hamulcowego na obrzeżach tarczy hamulca i bębna hamulcowego. Zużyte szczęki powodują, że tłoczki hamulcowe muszą się bardziej wysuwać z cylinderków, niż podczas normalnej pracy. W pewnym momencie wysunięcie jest tak duże, że płyn hamulcowy może się przesączać przez szczelinę pomiędzy gumowym uszczelnieniem tłoczka i krawędzią cylinderka. 

Bezpieczeństwo przede wszystkim

Dopuszczenie do stanu mocnego zużycia stanowi bardzo poważne zagrożenie dla bezpieczeństwa jazdy, oznacza bowiem, że szczęki hamulcowe nie są w stanie wywrzeć odpowiedniej siły na bęben hamulcowy. Ponadto ich okładziny już są nasączone płynem hamulcowym co ogranicza skuteczność hamulców nawet o 90%. Oznacza to w praktyce, że droga hamowania pojazdu może się wydłużyć kilka, a w skrajnym wypadku nawet kilkanaście razy. 

Zobacz też: Jak wymieniać okładziny cierne tarczy sprzęgła?

Co gorsza, takie hamulce niemal zawsze działają niesymetrycznie, a więc każde z kół jest hamowane z inną siłą. Konieczna jest natychmiastowa wymiana szczęk hamulcowych i zwykle także uszczelnień gumowych tłoczków hamulcowych, które zostały uszkodzone przez krawędzie cylinderków hamulcowych lub ogniska korozji, które często przy tych krawędziach się tworzą.

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

reklama

POLECANE

Nasze recenzje

Ostatnio na forum

Prawne ciekawostki

Eksperci portalu infor.pl

Michał Wójtowicz

Ekspert Kredytowy Salomon Finance

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »