| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Moto > Moto porady > Auta zabytkowe > Restauracja > Jak rozpoznać duże i graniczne zużycie ważnych zespołów i podzespołów samochodu, grożące awarią?

Jak rozpoznać duże i graniczne zużycie ważnych zespołów i podzespołów samochodu, grożące awarią?

Bez dokładnych pomiarów, możliwych do przeprowadzeniu dopiero po rozmontowaniu danego zespołu, określenie stopnia zużycia elementów i podzespołów jest bardzo trudne, a często wręcz niemożliwe.

Natomiast całkowicie niemożliwe jest stwierdzenie możliwości uszkodzenia części w wyniku zmęczenia materiału. Zużycie części można określić w dużym przybliżeniu na podstawie pomiarów pośrednich, choć metoda ta nie gwarantuje jednoznacznego stanu danej części może się zdarzyć, że awaria nastąpi szybciej niż można się spodziewać. Stąd np. w lotnictwie wymienia się części po przepracowaniu przez nie ściśle określonej liczby godzin bez względu na stan, w jakim są.

W przypadku samochodów eksploatowanych przez kilkanaście i więcej lat można mieć prawie pewność, że wiele ich elementów będzie wymagało szybkiej wymiany, ponieważ nikt wcześniej  ich nie wymieniał lub wymiana była przeprowadzona bardzo dawno. Tak więc, jeżeli taki pojazd ma jeszcze służyć przez kilkanaście następnych lat, najkorzystniej byłoby rozłożyć na części absolutnie wszystkie jego podzespoły, a następnie ponownie je zmontować po wymienieniu w nich co najmniej tych części, które wykazują duże zużycie. Jak duże może ono być?

Zobacz też: Jak wykonać światła awaryjne w samochodach, których konstrukcja tego nie przewidywała?

W przypadku elementów łatwo dostępnych, takich jak klocki hamulcowe, pasek klinowy, itp. można przyjąć, że - o ile nie ma na nich oznaczeń, wskazujących na konieczność wymiany - dopiero zużycie w granicach 70% kwalifikuje je do wymiany. W przypadku części, do których dostęp jest czaso- i pracochłonny, należy je wymienić już po wykryciu ich pięćdziesięcioprocentowego lub nawet mniejszego zużycia. Dotyczy to szczególnie nakładek szczęk hamulcowych i okładzin tarczy sprzęgłowej.

Silnik do naprawy kwalifikuje wiele symptomów, takich jak stuki w dolnej części, dzwonienie tłoków o ścianki cylindrów itp. Objawem, sygnalizującym potrzebę przeprowadzenia jego gruntownej naprawy, jest dymienie z rury wydechowej nawet po nagrzaniu do temperatury pracy. Nie dotyczy to silników dwusuwowych, które dymią najczęściej po dodaniu zbyt dużej porcji oleju do paliwa.

Zobacz też: Jak zakładać szyby?

Koniecznie trzeba sprawdzić wszystkie sworznie i inne elementy zawieszenia, w tym tuleje metalowo-gumowe. Jeżeli będą na nich widoczne wyraźne ślady zużycia w postaci wytartych fragmentów, lub ślady zatarcia, elementy te należy zastąpić nowymi. To samo dotyczy łożysk w kołach, jeżeli wykazują luzy. Zdarza się, że w takim łożysku pęka wianek, utrzymujący kulki lub rolki w odpowiednich odległościach od sienie i łożysko natychmiast blokuje koło.

Luzy we wszystkich łożyskach tocznych intensyfikują zachodzące w nich procesy zmęczeniowe, które mogą prowadzić nawet do pęknięcia takiego łożyska, co ma często poważne następstwa.

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

reklama

POLECANE

Nasze recenzje

Ostatnio na forum

Prawne ciekawostki

Eksperci portalu infor.pl

EFT International

EFT International zajmuje się pomaganiem firmom w osiągnięciu sukcesu na zagranicznych rynkach, głównie w Wielkiej Brytanii i Indiach.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »