REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak wymieniać resory i sprężyny?

Jakubowski Ryszard
Naprawa resorów zabytkowego auta nie należy do łatwych zadań
Naprawa resorów zabytkowego auta nie należy do łatwych zadań

REKLAMA

REKLAMA

Wymiana sprężyn lub resorów jest w warunkach domowych bardzo trudna, ale możliwa. Prace, zwłaszcza przy resorach, powinny wykonywać w zasadzie dwie osoby.

Usunięcie starych resorów i sprężyn z samochodu nie jest trudne, jeżeli posiada się odpowiednie narzędzia i sporo wprawy. Narzędzia te służą do napinania resorów i sprężyn podczas ich wyjmowania i wkładania. W przypadku resorów często wystarczy ciesielska łapka do wyrywania dużych gwoździ lub odpowiednio spreparowany łom.

REKLAMA

Do ściskania sprężyn służą specjalne śrubowe ściskacze z pazurami, które zakłada się na zewnętrzne zwoje sprężyny. Do ściśnięcia sprężyny przeciętnej wielkości samochodu osobowego lub dostawczego są konieczne trzy ściskacze, jedynie w przypadku sprężyn „Fiata 126 p” i podobnej wielkości aut wystarczą dwa ściskacze.

Prace z resorami i sprężynami zawieszenia są niebezpieczne dla kogoś, kto nie ma w tym choć niewielkiej praktyki, dlatego lepiej powierzyć je specjalizowanemu warsztatowi, zwłaszcza gdy nie posiada się odpowiednich przyrządów i narzędzi.

Zobacz też: Archaiczne rozwiązania konstrukcyjne w pojazdach zabytkowych

Resory i sprężyny wyjmuje się i zakłada zawsze przy zdjętych kołach w samochodzie wysoko podniesionym i podpartym solidnymi kobyłkami. Jeżeli w danym typie istnieją ograniczniki skoku zawieszenia, np. w formie mocnych taśm lub pasów podtrzymujących oś po uniesieniu samochodu, należy je zdjąć, zwracając uwagę, aby opadająca swobodnie oś nie pozrywała przewodów hamulcowych lub nie uszkodziła stabilizatorów albo wahaczy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Na wszelki wypadek można, po dostatecznym opuszczeniu pozwalającym na w miarę swobodne wyjęcie resorów lub sprężyn, podeprzeć ją drewnianymi klockami lub nawet pełnymi cegłami.

Wkładanie resoru należy zacząć od umieszczenia jego sworznia środkowego w przewidzianym na niego miejscu. Zwykle jest to otwór o średnicy minimalnie od niego większej. Resor należy wstępnie luźno zamocować w środkowej części, w przewidzianym dla niego uchwycie, tak aby mógł on dość swobodnie się obracać wokół środkowego sworznia. Wystarczy, że luz mierzony na końcach jego piór będzie nieco większy od jego szerokości.

Zobacz też: Jak postąpić w razie awarii pompy paliwowej?

REKLAMA

Następnie należy końce resoru wsunąć na miejsce, posługując się przy tym łomem lub łapką ciesielską. Można także, jeżeli zajdzie taka potrzeba, unieść je za pomocą podnośnika hydraulicznego i zamocować po umieszczeniu w przewidzianym dla nich miejscu. Następnie dokładnie dokręcić śruby, mocujące środkową część resoru.

O wiele łatwiej wkłada się na miejsce ściśniętą sprężynę. Po jej umieszczeniu luzuje się wolno ściskające ją śruby pilnując, aby zajęła właściwą pozycję. Następnie rozkręca się ściskacze i wyciąga spomiędzy zwojów sprężyny ich pazury.W niektórych typach aut ostateczne dokręcenie resorów można wykonać dopiero, gdy są one w pełni obciążone ciężarem samochodu, gotowego do drogi, czyli po założeniu kół i zdjęciu go z kobyłek.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Za 175 niezapłaconych mandatów skonfiskowali mu SUV-a. Choć dalej nim jeździ...

    60-latek z Florencji idzie na rekord. W ostatnich latach dostał 175 mandatów. Opiewają one na kwotę ponad 30 tys. euro. Żadnej z grzywien jednak nie opłacił. Dlatego skonfiskowali mu SUV-a.

    Rowerzyści boją się jeździć po ulicy. Powód? Tym są zachowania kierowców

    Rowerzyści boją się jeździć po ulicy. Czasami jednak nie mają innego wyjścia... Dobra informacja mimo wszystko jest taka, że jazda rowerem w Polsce staje się coraz bezpieczniejsza. Tak przynajmniej twierdzą statystyki.

    Dziś jest statystycznie najbardziej "wypadkowy" dzień tygodnia. To w piątki na drogach ginie nawet 270 osób

    Piątek, piąteczek, piątunio? Ukochany dzień Polaków niestety bezpieczny nie jest. W 2023 r. w każdy piątek miało miejsce średnio 3555 wypadków. W zdarzeniach tych ginęło średnio 268 osób, a 4091 odnosiło obrażenia. Czemu tak się dzieje?

    Mandaty dla kierowców po nowemu. Pojawi się możliwość wznowienia postępowania. Dziś to niemożliwe

    Dziś mandatu karnego praktycznie nie da się uchylić. Po podpisaniu staje się ostateczny. Od lat mówiono o tym, że sytuacja odbiera kierowcom prawo do obrony. MS wreszcie wysłuchało apeli i zapowiada zmiany. Pojawi się możliwość wznawiania postępowania mandatowego.

    REKLAMA

    Ten Opel spala tylko 5 litrów benzyny na 100 km. Ruszają zamówienia na hybrydową Astrę. Ile kosztuje?

    Opel Astra L wykonuje kolejny krok w stronę eko-mobilności. Właśnie stała się hybrydą, a właściwie to lekką hybrydą. Oferuje 136 koni mocy i spalanie wynoszące tylko 5 litrów. Ile kosztuje Astra Hybrid w Polsce?

    Nie tylko na pasach. Tu pieszy ma pierwszeństwo... wszędzie. Niebieski znak zmienia wszystko. Lepiej go poznaj

    Niebieski znak informuje kierowcę o tym, że wjechał właśnie do strefy zamieszkania. A tu reguła jest jedna. To królestwo pieszego. To on ma pierwszeństwo. Choć szczególne zasady ruchu nie ograniczają się tylko do tego wymogu.

    "Rzucimy jeszcze okiem na oponki" Od tych słów często zaczyna się poważny problem kierowców. Mandaty za opony do 3 tys. zł

    Policjant podczas kontroli drogowej może sprawdzić nie tylko dokumenty pojazdu. Równie dobrze może przyjrzeć się oponom. Co to jednak oznacza w praktyce? To ważne pytanie w momencie, w którym rozpoczyna się sezon wymiany opon na letnie.

    Stan techniczny roweru. Za jakie usterki kierowca może dostać mandat w 2024 r.?

    Koła się kręcą, a więc rower jest sprawny? No właśnie nie. Cykliści przed rozpoczęciem sezonu powinni sprawdzić stan techniczny pojazdu. Przy czym kluczowy jest jeden element. Wyładowana bateria może bowiem kosztować kierującego nawet 3000 zł.

    REKLAMA

    Tracą prawo jazdy za prędkość w mieście, ale nie mają go jak odzyskać przez długie miesiące. Paradoks po wyroku TK

    Kierowca za przekroczenie prędkości w mieście o więcej niż 50 km/h stracił prawo jazdy. Teoretycznie, bo decyzji nie potwierdził starosta. W takim przypadku kierujący trafia w próżnię. Bo prawa jazdy nie ma i nie wiadomo, kto miałby mu oddać dokument. W efekcie zakaz obowiązuje dużo dłużej, niż zakładane w prawie 3 miesiące.

    Oto cennik nowej Dacii Duster III. Za auto trzeba zapłacić co najmniej 79 900 zł. Sprzedaż właśnie ruszyła

    Trzecia generacja Dacii Duster oficjalnie wchodzi do polskiej sieci sprzedaży. Marka wskazała cennik dla roku 2024. Za rumuńskiego SUV-a trzeba zapłacić minimum 79 900 zł. Od tej wartości zestawienie jednak dopiero startuje.

    REKLAMA