| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Moto > Moto porady > Auta zabytkowe > Restauracja > Jak usunąć kamień kotłowy z układu chłodzenia silnika?

Jak usunąć kamień kotłowy z układu chłodzenia silnika?

Kiedy układy chłodzenia silników spalinowych napełniano najczęściej zwykłą wodą z wodociągów lub przydrożnych studni, ogromnym problemem było gromadzenie się kamienia kotłowego w kanałach chłodzących silnika i w chłodnicy.

Kanał kotłowy stopniowo zmniejszał przekrój kanałów chłodzących, jednocześnie pogarszając chłodzenie wskutek izolowania cieczy chłodzącej od metalowych elementów, które wymagały chłodzenia. Z czasem mniejsze kanały były przez niego całkowicie zatykane, co owocowało dużymi trudnościami w utrzymaniu prawidłowej temperatury silnika nie tylko podczas upałów, ale nawet w chłodne dni.

Toteż wiele instrukcji zalecało napełnianie układu chłodzenia silnika albo wodą dejonizowaną, albo choćby przegotowaną, co nie zawsze było możliwe, poza tym najczęściej nie przynosiło spodziewanych rezultatów, zwłaszcza gdy wodę spuszczano na noc (podczas mrozu).

Zobacz też: Jak oczyścić gaźnik?

W tamtych czasach były dostępne różnego rodzaju preparaty do oczyszczania układu chłodzenia. Ich działanie polegało na wchodzeniu w reakcję zawartego w nich kwasu z kamieniem kotłowym, którego jednym z głównych składników jest nierozpuszczalny w wodzie węglan wapnia. Były one dość drogie, dlatego wielu kierowców szukało innych, tańszych rozwiązań. Dziś nikt nie nalewa wody do chłodnic samochodowych, stąd zdobycie w ilościach detalicznych preparatów, zwalczających już istniejący kamień kotłowy, jest bardzo trudne. Nie usuwa go, lecz jedynie zapobiega jego powstawaniu reklamowany „Calgon”. Trzeba więc wrócić do starych, sprawdzonych metod.

Walka z kamieniem

Najszybciej i najskuteczniej kamień kotłowy jest usuwany z układów chłodzenia silnika przez zwykły, kuchenny ocet. Można nim zastąpić cały znajdujący się w układzie płyn. Proces usuwania kamienia nie jest szybki. Aby go przyspieszyć, można przez kilka dni normalnie eksploatować samochód, nie zwracając uwagi na lekki zapach octu, jaki będzie wyczuwalny po rozgrzaniu się silnika. W tym czasie można także częściowo oczyścić z kamienia nagrzewnicę, otwierając na stałe lub, w ciepłe dni co jakiś czas, dopływ do niej cieczy chłodzącej i czyszczącej silnik.

Po kilku dniach należy spuścić z układu chłodzenia i z nagrzewnicy ciecz, która będzie prawdopodobnie przypominała rudo-brunatne błoto. Ma ona mało przyjemny zapach. Po jej spuszczeniu układ chłodzenia należy wielokrotnie przepłukać czystą wodą, najlepiej na stałe otwierając zawory spustowe, wlewając jednocześnie wodę z węża ogrodniczego wprost do chłodnicy. 

Zobacz też: Jak postąpić w razie awarii pompy paliwowej?

Płukanie można zakończyć dopiero, gdy z zaworów spustowych zacznie wypływać całkowicie czysta woda. W żadnym wypadku nie uruchamiać silnika przed całkowitym opróżnieniem układu chłodzenia z wody i napełnieniem go normalnym markowym płynem do chłodnic.

Chemiczne usunięcie kamienia kotłowego z układu chłodzenia może ujawnić różne nieszczelności, które się w nim dawniej znajdowały i były zatkane przez kamień. Ocet kuchenny nie jest na tyle agresywnym kwasem, aby w jakimkolwiek stopniu uszkodzić mosiężne lub aluminiowe elementy chłodnic.

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

reklama

POLECANE

Nasze recenzje

Ostatnio na forum

Prawne ciekawostki

Eksperci portalu infor.pl

Integral Collections

Dział Bibby Financial Services Sp. z o.o.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »