| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Moto > Moto porady > Auta zabytkowe > Restauracja > Jak w gaźniku działa urządzenie wzbogacające mieszankę podczas rozruchu zimnego silnika?

Jak w gaźniku działa urządzenie wzbogacające mieszankę podczas rozruchu zimnego silnika?

Wzbogacenie mieszanki paliwowo-powietrznej jest konieczne, aby nastąpił rozruch zimnego silnika. Realizuje się je różnymi sposobami.

W prymitywnych gaźnikach motocyklowych zatapiano na chwilę pływak, co powodowało wlanie porcji paliwa do kolektora dolotowego. W rozbudowanych gaźnikach instaluje się specjalne urządzenie wzbogacające (rozruchowe), zwane popularnie „ssaniem”.

Włączenie urządzenia rozruchowego otwiera w gaźniku dodatkowy kanał powietrzny, do którego jest doprowadzane paliwo dozowane przez dyszę o dużej średnicy, bardzo często z pominięciem głównej dyszy gaźnika. Paliwo to jest mieszane z powietrzem w specjalnej niewielkiej komorze, skąd tak wytworzona mieszanka o bardzo dużej zawartości składnika palnego jest zasysana przez silnik z kanału, którego wylot znajduje się pomiędzy przepustnicą a wlotem kolektora dolotowego.

Kierowca nie ma często prawie żadnego wpływu na ilość i skład mieszanki paliwowo-powietrznej, wytwarzanej przez urządzenie rozruchowe. W wielu gaźnikach jest możliwe dwustopniowe ręczne sterowanie nim. W pierwszej pozycji do silnika jest dostarczana maksymalna ilość wzbogaconej mieszanki, w drugiej – pewna jej część. Powoduje to pewną oszczędność paliwa, ponieważ z chwilą gdy silnik zacznie pracować, nie jest konieczne aż tak obfite podawanie do jego cylindrów paliwa, jak do momentu jego rozruchu.

Zobacz też: Jak postąpić w razie awarii pompy paliwowej?

W tej pozycji urządzenia rozruchowego część paliwa przedostaje się przez dyszę wolnych obrotów do gardzieli gaźnika i tam powstaje już mieszanka o składzie odpowiednim do pracy silnika na wolnych obrotach, którą dodatkowo wzbogaca tuż za przepustnicą mieszanka dostarczana w ograniczonej ilości przez urządzenie rozruchowe. Gdy silnik nieco się podgrzeje i będzie w miarę stabilnie pracował na wolnych obrotach, należy całkowicie wyłączyć urządzenie rozruchowe, aby zbyt duża ilość podawanego do cylindrów paliwa nie powodowała spłukiwania filmu olejowego ze ścianek cylindrów, a także, w skrajnym przypadku, nie doprowadziła do zawilgocenia izolatorów świec zapłonowych, czyli do tzw. zalania silnika i jego unieruchomienia.

Zobacz też: Jak oczyścić gaźnik?

W przypadku zalania silnika, np. w wyniku zbyt długiej pracy urządzenia rozruchowego gaźnika, należy pomału otworzyć maksymalnie przepustnicę, a następnie próbować uruchomić silnik rozrusznikiem w cyklach kilkunastosekundowych z co najmniej kilkusekundowymi przerwami, aby zapobiec szybkiemu rozładowaniu akumulatora. Szybkie otwarcie przepustnicy w niektórych gaźnikach uruchamia pompkę przyspieszającą, która wstrzykuje porcję paliwa do kolektora ssącego, co może przedłużyć czas rozruchu silnika lub nawet go uniemożliwić.

reklama

Autor:

Źródło:

Własne

Zdjęcia

Kierowca często nie ma prawie żadnego wpływu na ilość i skład mieszanki paliwowo-powietrznej, wytwarzanej przez urządzenie rozruchowe. Fot. Fotolia
Kierowca często nie ma prawie żadnego wpływu na ilość i skład mieszanki paliwowo-powietrznej, wytwarzanej przez urządzenie rozruchowe. Fot. Fotolia

Personel i Zarządzanie 4/201742.90 zł

Narzędzia przedsiębiorcy

reklama

POLECANE

Nasze recenzje

Ostatnio na forum

Prawne ciekawostki

Eksperci portalu infor.pl

Mateusz Rudaś

Doradca podatkowy

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »