| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Moto > Moto porady > Auta zabytkowe > Restauracja > Jak składać silnik po remoncie? - ogólne wskazówki

Jak składać silnik po remoncie? - ogólne wskazówki

Silnik, rozłożony na czas remontu, należy po regeneracji jego części ponownie złożyć. Przedtem jednak należy jego elementy starannie umyć i oczyścić.

Dotyczy to zwłaszcza wnętrz cylindrów i dolnej części jego korpusu, w której pracuje wał korbowy, a w przypadku silnika dwusuwowego, oprócz cylindrów, także obu połówek skrzyni korbowej.

Mycie i czyszczenie jest bardzo ważne zwłaszcza, gdy wnętrza cylindrów były szlifowane. Trzeba z nich usunąć całkowicie resztki zeszlifowanego materiału oraz, co ważniejsze, ścierniwo, które jest wtarte w ścianki cylindra. Najlepiej to zrobić zaczynając od wytarcia do czysta wnętrz cylindrów najpierw szmatką, zwilżoną w oleju napędowym lub benzynie lakowej (nie używać ekstrakcyjnej na tym etapie!), a następnie wytarciu ich do czysta ściereczkami, zwilżonymi olejem parafinowym lub płynną stearyną (do nabycia w aptekach).

Zobacz też: Jak przeprowadzić remont silnika? – wskazówki ogólne

Dopiero po tym zabiegu można je do czysta wytrzeć ściereczką z benzyną ekstrakcyjną, a następnie natrzeć olejem silnikowym. Tak samo oczyścić gniazda łożysk wału korbowego. Wał korbowy umyć w oleju napędowym, a potem domyć benzyną lakową i bardzo starannie oczyścić czopy oraz wnętrza wykorbień, aby nie pozostały w nich najmniejsze drobiny ścierniwa po szlifowaniu czopów. Można wlać trochę oleju parafinowego lub benzyny lakowej do kanałów olejowych wału a następnie przedmuchać je strumieniem sprężonego powietrza.

Łożyska nakładać i nabijać na wał po ich rozgrzaniu w bardzo gorącym oleju, przy czym można czopy, na które zostaną nałożone, schłodzić np. przez obłożenie ich foliowymi woreczkami z kostkami lodu. Zachować ostrożność, aby nie poparzyć się rozgrzanymi łożyskami.

Założyć tłoki na korbowody, następnie wsunąć tłoki w cylindry, posługując się specjalną opaską do ściskania pierścieni tłokowych. Opaski takie są w sprzedaży w sklepach narzędziowych i motoryzacyjnych. Tłok i pierścienie warto posmarować olejem silnikowym.

Zobacz też: Jak postąpić w razie awarii pompy paliwowej?

W przypadku silnika dwusuwowego wsuwanie tłoków w cylindry jest bardziej skomplikowane, ponieważ wiąże się z równoczesnym ułożeniem wału korbowego w górnej części skrzyni korbowej. Należy pamiętać, aby tłoki były założone na korbowody wybitą na ich denkach strzałką w kierunku okien kolektora wydechowego. Zamki pierścieniu muszą znaleźć się nad kołeczkami w rowkach tłoka, które ustalają ich położenie. Opaska do ściskania pierścieni musi być rozbieralna, inaczej nie da się zdjąć z korbowodu po wsunięciu tłoka do cylindra. Można ją wykonać samodzielnie z opaski do zaciskania na przewodach hydraulicznych.

 Połówki skrzyni korbowej silnika dwusuwowego należy uszczelnić nakładając na płaszczyzny ich styku bardzo cienką, równomierną warstwę specjalnej silikonowej masy uszczelniającej i po złożeniu szybko je ze sobą ścisnąć śrubami, dokręcanymi w odpowiedniej kolejności. Tą samą masą można przykleić do korpusu silnika uszczelkę głowicy, bacząc aby nie posmarować silikonem metalowych obramowań uszczelki wokół otworów nad cylindrami i nie zanieczyścić nim innych otworów, zwłaszcza związanych z układem olejenia.

Podczas składania silnika zachować czystość, a wszystkie czynności wykonywać bardzo starannie i w przemyślany sposób, bez pośpiechu.

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

reklama

POLECANE

Nasze recenzje

Ostatnio na forum

Prawne ciekawostki

Eksperci portalu infor.pl

Sławomir Ekman

Dyrektor 24iValue

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »