| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Moto > Moto porady > Auta zabytkowe > Restauracja > Jak przeprowadzić remont silnika? – wskazówki ogólne

Jak przeprowadzić remont silnika? – wskazówki ogólne

Stare modele silników samochodowych były tak konstruowane, aby po zużyciu ich zasadniczych części: cylindrów, tłoków, pierścieni, zaworów oraz panewek wraz z czopami korbowodów, była możliwa ich regeneracja lub nawet wymiana na nowe. Taki zabieg, jeżeli wiązał się z wymianą lub regeneracją większości istotnych elementów silnika, nazywano remontem kapitalnym lub generalnym silnika, a czasem – naprawą główną.


Do tak poważnego przedsięwzięcia należy się odpowiednio przygotować. A więc przede wszystkim zebrać wszystkie dostępne informacje na temat sposobów i metod takiego remontu, zestawu części podlegających wymianie, wykazu części, które można lub trzeba regenerować itp. Konieczne jest także uzyskanie informacji na temat specjalistycznych narzędzi, jakie są niezbędne do wykonania wszystkich prac i zgromadzenie tych narzędzi.

Zobacz także: Jak postępować po zerwaniu paska klinowego w przypadku braku zapasowego?

Bardzo ważne jest ustalenie, czy w danym silniku podczas remontu wymienia się tuleje cylindrów, czy szlifuje. Wymiana nie wymaga dobierania tłoków – mają one zawsze jednakową średnicę, a ich dobór polega na znalezieniu tłoków, tulei cylindrów i pierścieni, należących do tej samej grupy selekcyjnej. W przypadku cylindrów szlifowanych, ich średnice są przy każdym kolejnym remoncie silnika powiększane o pewną wartość, przy doborze tłoków i pierścieni należy zawsze wiedzieć, do jakiej średnicy zostaną powiększone tym razem cylindry. Średnice cylindrów po kolejnych remontach są podawane w tabelkach z dokładnością do setnych części milimetra. To samo dotyczy wymiarów czopów, które po każdym kolejnym remoncie mają mniejsze średnice, ale i panewek, które muszą do nich pasować. Panewki takie nazywane są nad wymiarowymi.

Zobacz także: Co zrobić po awarii termostatu?

Szlifowanie cylindrów i czopów wałów korbowych wykonują wyspecjalizowane i odpowiednio wyposażone warsztaty mechaniczne. Nie można ich wykonać w warunkach domowych. Tulejki w główkach korbowodów można przy sporej wprawie wymienić i dopasować do średnic sworzni w nowych tłokach samodzielnie. Dopasowanie polega na ich bardzo ostrożnym rozwierceniu za pomocą odpowiednich rozwiertaków lub rozwiertaka nastawnego. Przy braku doświadczenia czynność tę, podobnie jak szlifowanie lub wymianę gniazd zaworów należy zlecić profesjonalistom.

Zobacz także: Jak odblokować hamulce tarczowy i bębnowy?

Aby remont silnika był wykonany prawidłowo, oprócz narzędzi i części zamiennych, konieczne jest zdobycie informacji na temat momentów sił, używanych do dokręcenia śrub korbowodów i śrub mocujących głowicę oraz koło zamachowe i pasowe, a także elementy rozrządu. W przypadku silników dwusuwowych należy także znać momenty dokręcania śrub ściskających połówki skrzyni korbowej i kolejność, w jakiej powinny być dokręcane. To samo dotyczy śrub mocujących głowicę i wałek rozrządu w silnikach czterosuwowych.

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

reklama

POLECANE

Nasze recenzje

Ostatnio na forum

Prawne ciekawostki

Eksperci portalu infor.pl

Kancelaria Adwokacka Ratajczak Adwokaci

Kancelaria Adwokacka

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »