| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE MOBILNE | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Moto > Moto porady > Auta zabytkowe > Restauracja > Jakie są zasady konserwacji pojazdów zabytkowych?

Jakie są zasady konserwacji pojazdów zabytkowych?

Zabytkowe pojazdy, jeżeli były cały czas eksploatowane, podlegały różnym procesom niszczącym, przy czym największe w nich spustoszenie czyniła korozja elementów karoserii. Natomiast jeżeli taki samochód stał przez kilka i więcej lat nieeksploatowany, negatywne wpływy atmosferyczne mogły odcisnąć swoje piętno także na silniku, zwłaszcza na cylindrach ponad tłokami, na pierścieniach tłokowych, zaworach i na wielu innych elementach.

Ponieważ pojazdy zabytkowe po ich odnowieniu nie są najczęściej intensywnie eksploatowane, należy zadbać o ich należytą konserwację. Dotyczy to głównie elementów silnika, które nie mogą być zakonserwowane trwale, tak jak blachy karoseryjne i elementy podwozia oraz zewnętrzne podzespoły układu napędowego.

Wszystkie zabiegi konserwacyjne sprowadzają się do odizolowania powierzchni metalowych od wpływów atmosferycznych. Dzięki temu nie jest możliwe, a w każdym razie jest bardzo utrudnione, tworzenie się ognisk korozji. Aby nie powstały one w cylindrach, należy zlikwidować możliwość powstawania jakiejkolwiek wymiany powietrza pomiędzy wnętrzem silnika i atmosferą. Korzystne byłoby znalezienie takiego położenia wału korbowego, przy którym wszystkie zawory są zamknięte. Najczęściej jest to niemożliwe, dlatego należy odciąć dopływ powietrza do wnętrza silnika przez gaźnik, układ wydechowy i odpowietrzenie skrzyni korbowej, nawet w najprostszy sposób, to jest przez ich zatkanie i uszczelnienie folią polietylenową.

Zobacz także: Jak wymieniać okładziny cierne tarczy sprzęgła?

Najkorzystniej jest, gdy pojazd podczas przerw w eksploatacji znajduje się w suchym, ogrzewanym garażu. Stwierdzono jednak doświadczalnie, że w sytuacji, gdy taki pojazd jest eksploatowany zimą, ulega znacznie wolniej wpływom atmosferycznym, gdy znajduje się w garażu zimnym lub nawet na wolnym powietrzu. Do ciepłego garażu można go wstawić dopiero po dokładnym umyciu całej karoserii, a zwłaszcza wszystkich elementów podwozia.

Konserwację powłok lakierniczych najlepiej przeprowadzić przez woskowanie na gorąco. Po rozgrzaniu się blach karoseryjnych w czasie tego procesu ujawnią się prawie wszystkie mikrospękania powłoki lakierniczej, często widoczne dopiero w bardzo dużym powiększeniu. Wypełni je gorący wosk, wypierając z nich wilgoć, która zwykle w takich miejscach gromadzi się, inicjując powstanie ogniska korozji.

Zobacz także: Jak wymieniać resory i sprężyny?

Do zabiegów konserwujących pojazd trudno zaliczyć mycie go szamponami woskującymi lub woskowanie na zimno. Są to jedynie zabiegi upiększające, a ponieważ nakładany wosk bardzo często ma postać emulsji wodnej, nie jest w stanie wyprzeć wilgoci ze wszystkich szczelin lakieru. Co gorsza – zamyka te szczeliny utrudniając jej naturalne odparowanie.

reklama

Polecamy artykuły

Narzędzia przedsiębiorcy

reklama

POLECANE

Nasze recenzje

Ostatnio na forum

Prawne ciekawostki

Eksperci portalu infor.pl

Marta Grzelak

Solicitor

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »