REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak wykryć i usunąć usterki układu hamulcowego?

Jakubowski Ryszard
Układ hamulcowy ma bardzo duży wpływ na bezpieczeństwo jazdy, więc nie są dopuszczalne w nim nawet najmniejsze usterki. Fot. Fotolia
Układ hamulcowy ma bardzo duży wpływ na bezpieczeństwo jazdy, więc nie są dopuszczalne w nim nawet najmniejsze usterki. Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Z uwagi na to, że układ hamulcowy ma bardzo duży wpływ na bezpieczeństwo jazdy, nie są dopuszczalne w nim nawet najmniejsze usterki. Należy je niezwłocznie usunąć.

REKLAMA

Do najczęściej spotykanych usterek układu hamulcowego należy wyciekanie płynu hamulcowego przez nieszczelne gumki na tłoczkach hamulcowych i w pompie hamulcowej. Wycieki można stwierdzić dwojako: albo po szybkich ubytkach płynu hamulcowego, co może nie mieć żadnego związku z tłoczkami i gumkami, albo po podłożeniu na noc arkuszy papieru pod wszystkie koła i w okolicy pompy hamulcowej. Nieszczelności można także wykryć podczas oględzin wewnętrznych stron felg bez potrzeby zdejmowania ich z piast. Jeżeli są pokryte warstwą zawilgoconego kurzu, prawdopodobnie istnieje w danym kole jakaś nieszczelność.

REKLAMA

Aby stwierdzić, czy zawilgocenie pochodzi z płynu hamulcowego, czy ze smaru wyciekającego z łożyska koła, należy silnie docisnąć do niego papierową chusteczkę do nosa, a następnie poddać ją szybkiemu badaniu organoleptycznemu. Smar zmieszany z kurzem nie ma prawie żadnego zapachu, a na chusteczce pozostawia ślad wyłącznie w miejscu, w którym była ona dociskana do felgi. Płyn hamulcowy ma wyczuwalny, choć bardzo słaby zapach alkoholu, a plama pozostawiona na chusteczce może mieć tendencję do powolnego powiększania się, najczęściej nierównomiernego i trudnego do zauważenia w pierwszej chwili.

Zobacz także: Jak odblokować hamulce tarczowy i bębnowy?

Wyciekający z nieszczelnych cylinderków płyn hamulcowy może wsiąknąć w szczęki hamulcowe w przypadku hamulców bębnowych i spowodować znaczne osłabienie siły hamowania. Gdy w kole pracującym po przeciwnej stronie hamulec będzie działał prawidłowo, podczas hamowania nastąpi gwałtowne ściągnięcie pojazdu w jego stronę, co może doprowadzić do poważnej katastrofy. Nie zawsze pomoże nawet najszybsza reakcja kierowcy próbującego ruchem kierownicy przeciwdziałać ściąganiu.

Inną, ale równie poważną usterką hamulców w starych pojazdach, jest naturalne starzenie się elastycznych przewodów hamulcowych, wykonanych ze zbrojonej gumy. W części przypadków przewód taki staje się po prostu nieszczelny, a bywa, że potrafi pęknąć podczas ostrego hamowania. W innych przypadkach kawałki gumy zapychają jego końcówki i uniemożliwiają przepływ płynu hamulcowego do cylinderków w kołach.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz także: Jak rozpoznać graniczne zużycie nakładek szczęk i klocków hamulcowych i czym ono grozi?

Przewody elastyczne należy w starym samochodzie wymienić przed rozpoczęciem jego eksploatacji, jeżeli był przez dłuższy okres nieużywany, bez względu na stan, w jakim się znajdują. Należy przyjąć, że z uwagi na niedoskonałe surowce użyte do ich produkcji, okres eksploatacyjny wynosi nie więcej niż 10 lat. Wymiana przewodów elastycznych nie jest ani kłopotliwa, ani kosztowna, a jedyne utrudnienie może być związane z poluzowaniem ich gwintowanych połączeń przy demontażu oraz z odpowietrzeniem układu hamulcowego, do czego konieczna jest pomoc drugiej osoby.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
To już pewne: samochód zarejestrujesz przez Internet, koniec z kolejką w urzędzie po tablice. Znamy termin

Samych tablic rejestracyjnych jeszcze z sieci nie ściągniemy – choć kto wie, może za jakiś czas będzie można je wydrukować techniką 3D albo zmienią się przepisy i auta dopuszczone do ruchu będą inaczej znakowane niż formie tablic – ale wkrótce formalności związane z rejestracją załatwimy sami przez Internet. Teraz to jest możliwe tylko jeśli upoważnimy do tego dealera w salonie – i to nie każdego.

Zguba w Uberze. Co zostawiają pasażerowie? I jak odzyskać pozostawiony przedmiot?

Zguby w Uberze bywają naprawdę nietypowe. Przykład? W 2023 r. w taksówce znaleziona została np. sztuczna szczęka. Całe szczęście przedmioty pozostawione podczas przejazdu łatwo odzyskać. Pomaga w tym aplikacja.

Drogowa kumulacja na Śląsku. Pijany kierowca z potrójnym zakazem prowadzenia i poszukiwany w jednym aucie

Myśleliście, że nic już was nie zdziwi? No to przeczytajcie tę historię. Policjanci z będzińskiej drogówki zatrzymali do kontroli drogowej Opla. Jak się okazało, jego kierowca był pijany. I miał potrójny zakaz prowadzenia. A to dopiero początek czarnej serii.

Jak sprawdzić kontrahenta w branży TSL?

Podstawą każdej współpracy biznesowej jest zaufanie. A nic tak nie wzmaga jego poziomu, jak... kontrola i wcześniejsze sprawdzenie kontrahenta. Jak zweryfikować partnerów z branży TSL? To ważne pytanie, aby nie dać się złapać w oszustwo "na zlecenie transportowe".

REKLAMA

Dłuższa trasa elektrykiem: ładowanie auta przestaje być problemem bo sieć stacji zaczyna się pokrywać z siecią Biedronki

Wkrótce ruszając w dalszą trasę samochodem elektrycznym i szykując plan podróży łatwiej będzie wybrać market Biedronki na trasie na przerwę połączoną z ładowaniem auta niż przeglądać samą sieć dostępnych stacji ładowania. Biedronka we współpracy z firmą Powerdot stara się w szczególności wypełniać nowymi stacjami ładowania wszelkie białe plamy polskiej elektromobilności.

Blisko milion pasażerów. Tylu w 2023 r. przewiozły wąskotorówki. Nie wiedzieliście, że takie pociągi jeszcze jeżdżą?

Koleje wąskotorowe po latach zapomnienia znów stają się popularne w Polsce. W 2023 r. podróżowało nimi ponad 948 tys. osób. To prawie dwukrotnie więcej niż przed 10 laty. A to nie koniec ciekawych statystyk.

Mitsubishi się rozpędza. Nowy ASX stał się właśnie starym ASX-em. Na rynku zadebiutuje nowsza wersja

Mitsubishi szykuje się do liftingu nowego ASX-a. Samochód w zmienionej formie zadebiutuje w Polsce już jesienią tego roku. Tak, dobrze zgadliście. W tle nowego ASX-a nadal powiewać będzie francuska flaga. A metod modernizacji można upatrywać w poliftingowym Capturze.

Gęstszy olej w starym silniku? To popularny mit wśród kierowców. Ile w nim prawdy?

Auto ma spory przebieg? Zatem do silnika trzeba wlać gęstszy olej. To ma wydłużyć jego żywotność. Tak przynajmniej mówi popularny wśród kierowców mit. Okazuje się jednak, że efekt może być zupełnie odwrotny. Mechanicy i specjaliści z rynku mechanicznego ostrzegają.

REKLAMA

Znamy cenę nowych tablic rejestracyjnych. Będą droższe od starych. A i tak nie dostanie ich każdy kierowca

1 czerwca 2024 r. w Polsce pojawią się nowe tablice rejestracyjne. Żółte oznaczenia z czerwonymi literami będą przeznaczone do czasowej rejestracji samochodów osobowych przeznaczonych do zawodów sportowych. Ile będzie kosztować ich wydanie?

MAN stworzy ciężarówkę z napędem wodorowym. hTGX nie będzie miał ogniwa paliwowego. On będzie spalać wodór

Nowa ciężarówka MAN hTGX zadebiutuje w 2025 r. Będzie to pojazd wyposażony w silnik spalinowy. Jego paliwem stanie się wodór. Ciągnik ma mieć zastosowanie specjalne. Czemu jednak MAN nazywa go pojazdem bezemisyjnym?

REKLAMA