REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak wykryć i usunąć usterki i uszkodzenia silnika?

Jakubowski Ryszard
Usterki silnika można podzielić na dwie kategorie: wynikające z naturalnego zużywania się części i powstające wskutek wad materiałowych albo niewłaściwej eksploatacji. Fot. Fotolia
Usterki silnika można podzielić na dwie kategorie: wynikające z naturalnego zużywania się części i powstające wskutek wad materiałowych albo niewłaściwej eksploatacji. Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Usterki silnika można podzielić na dwie kategorie: wynikające z naturalnego zużywania się części i powstające wskutek wad materiałowych albo niewłaściwej eksploatacji. Pierwsze są łatwe do przewidzenia, drugi pojawiają się nagle, w najmniej spodziewanym momencie.

Usterki wynikające z naturalnego zużywania się części mają wiele objawów, po których można je dostatecznie wcześnie zdiagnozować i podjąć odpowiednie kroki dla przeciwdziałania awariom. Usterki pojawiające się nagle, bez wcześniejszych symptomów lub z symptomami niezauważonymi przez użytkownika pojazdu, zazwyczaj owocują kosztowną naprawą.

REKLAMA

Do pierwszej grupy usterek zalicza się zużycie gładzi cylindrów i pierścieni tłokowych, zużycie panewek i czopów korbowodowych, zużycie łożysk tocznych, stopniowe zużywanie się krzywek i innych elementów w układzie rozrządu oraz w układzie zapłonowym, utratę szczelności układu chłodzenia i kawitacyjne zużycie elementów pompy wodnej, stopniowe zużywanie się elementów pompy paliwowej itp.

Zobacz także: Jak docierać silnik – nowy i po remoncie?

REKLAMA

O naturalnym zużyciu elementów silnika świadczą, między innymi: podwyższone i stale wzrastające jednostkowe zużycie oleju, utrata mocy silnika, większa hałaśliwość jego pracy, większe zużycie paliwa, dymienie z rury wydechowej nawet po nagrzaniu silnika do temperatury pracy, dym wydobywający się z odpowietrzenia miski olejowej, trudności w uzyskaniu równomiernej pracy silnika na wolnych obrotach itp.

Do drugiej grupy należą, miedzy innymi, zatarcia tłoków w cylindrach i panewek w wyniku braku lub zastosowania niewłaściwego oleju albo przegrzania się silnika po awarii układu chłodzenia, zmęczeniowe lub udarowe złamanie korbowodu, połamanie lub pogięcie trzonków zaworów po awarii napędu wałka rozrządu, wypalenie otworów w denkach tłoków w wyniku użycia niewłaściwego paliwa, wadliwego ustawienia kąta wyprzedzenia zapłonu lub wtrysku, złego składu mieszanki paliwowo-powietrznej itp.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz także: Jak wykryć i usunąć usterki zawieszenia?

Usunięcie większości usterek silnika wymaga czaso- i pracochłonnego demontażu silnika lub jego części, np. zdjęcia głowicy dla naprawy gniazd zaworowych albo wymiany uszczelki. Tylko w niektórych samochodach prace przy korbowodach i tłokach można wykonywać po zdjęciu miski olejowej bez potrzeby wymontowywania silnika. W większości tylko wyjęcie silnika umożliwi zdjęcie miski olejowej, co otworzy dostęp do wału korbowego i korbowodów. Aby uniknąć niepotrzebnej pracy, należy najpierw wykryć i zdiagnozować usterkę i jej przyczynę. Wymaga to jednak sporego doświadczenia popartego wiedzą i umiejętności rozpoznawania różnych symptomów, towarzyszących wszystkim bez wyjątku uszkodzeniom.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Wielki potencjał zielonej logistyki, na który długo jeszcze poczekamy [ESG w logistyce 2024-2030]
Będą nowe stawki za badania psychologiczne kierowców

Ministerstwo Zdrowia chce podnieść stawkę za badania psychologiczne kierowców. Aktualna stawka obowiązuje już dekadę. Ile ma wynosić nowa?  

Polski rynek ze wzrostami sprzedaży w 2024 r. Auta osobowe drożeją, a dostawcze... tanieją

Blisko 50 tys. fabrycznie nowych aut osobowych. Na tyle został wyceniony rynek w Polsce w marcu. Lider? Ten jest tylko jeden. Pozycję zachowuje Toyota.

Polskie Porsche 911. Na świecie jest tylko jeden egzemplarz

Wiedzieliście o tym, że Polacy tworzą unikalne Porsche 911? Zajmuje się tym firma Indecent. Jej nowe auto o oznaczeniu 005 powstało na bazie generacji 991. To jedyny taki egzemplarz na świecie.

REKLAMA

Przegląd roweru na wiosnę. Co trzeba sprawdzić i jak przygotować rower do sezonu?

Wiosna to czas, w którym z garaży i piwnic kierowcy wyprowadzają rowery. Przed rozpoczęciem eksploatacji jednośladu warto jednak upewnić się, że jest on gotowy na sezon. Co trzeba sprawdzić w rowerze na wiosnę? Oto opis przeglądu krok po kroku.

Nowa Dacia Spring to elektryk i jedno z najtańszych aut na rynku w Polsce!

Marka zaprezentowała cennik nowej Dacii Spring. Ten startuje od 76 900 zł. Przy tej cenie Spring jest nie tylko najtańszym elektrykiem w Polsce. To także jeden z najtańszych fabrycznie nowych samochodów w kraju.

Nawet 100 tys. zł za każdego pasażera na gapę. Tyle kosztuje przewóz nielegalnych imigrantów do Wielkiej Brytanii

Nawet 50 tys. zł za każdego nielegalnego imigranta. Tyle zapłaci zarówno kierowca, jak i jego pracodawca. Co gorsze, drakońską karę może zapłacić także ten przewoźnik, który przewiezie "pasażera" nieświadomie. Choć jest sposób na zmniejszenie kary.

Umowa leasingu tylko na piśmie? To już przeszłość. No może prawie... Czy zmieni się też kwestia wykupu auta?

Umowę leasingu musi być spisana na piśmie. Pod rygorem nieważności. Takie przepisy obowiązują od 24 lat. I teraz mogą się zmienić. Pojawił się projekt ustawy, który zezwoli na elektroniczne zawieranie takich umów. To oznacza sporo większą wygodę transakcji.

REKLAMA

Komu, komu... Ostatnie egzemplarze GR Yaris do wzięcia w Polsce. Pula powoli się kończy

Nowa Toyota GR Yaris tania nie jest. Kosztuje co najmniej 214 900 zł. Powstaje jednak w limitowanej serii, a do tego oferuje 280-konny silnik. To prawdziwy sportowiec! Zakup tego auta może zatem stanowić gratkę. A jest ku temu jeszcze okazja. Być może ostatnia.

Kiedy pieszy nie ma pierwszeństwa na pasach?

Polskie przepisy przewidują przypadki, w których pieszy wcale nie ma pierwszeństwa na przejściu dla pieszych. Dziś je zatem omówimy. Wskażemy także, jaki pieszy może dostać mandat za wymuszenie pierwszeństwa na pasach.

REKLAMA