| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Moto > Moto porady > Auta zabytkowe > Restauracja > Serwis bieżący pojazdów zabytkowych

Serwis bieżący pojazdów zabytkowych

Pojazdy, które powstały w zamierzchłych czasach, były budowane nie zawsze z odpowiednich materiałów, często w oparciu o archaiczne technologie i przedziwne rozwiązania konstrukcyjne. Dlatego ich obsługa jest zupełnie inna, niż pojazdów obecnie produkowanych.

Stare pojazdy wymagają stałej troski i bardzo częstej obsługi technicznej. Dotyczy to zwłaszcza zapewnienia właściwego smarowania silnika, skrzyni biegów i innych podzespołów, takich jak przeguby napędowe, zwrotnice i elementy układu kierowniczego, a nawet – resory. Obowiązkowa jest okresowa kontrola układu hamulcowego.

W układzie hamulcowym część elementów jest wykonana z gumy, część z metalu. Guma, wytwarzana w oparciu o archaiczne technologie i receptury z czasem traci swoje właściwości, parcieje i samoistnie lub pod wpływem czynników zewnętrznych pęka. Bywa, że parciejący wewnątrz przewód hamulcowy zapycha się okruchami gumy, częściowo lub całkowicie odcinając dopływ płynu hamulcowego do cylinderków. Częsta kontrola skuteczności hamulców pozwala na szybkie wykrycie tej usterki.

Zobacz także: Jak i kiedy wymieniać łożyska w prądnicach i alternatorach?

Sztywne przewody hamulcowe są narażone na korozję, a co gorsza, przecierają się w punktach mocowania do karoserii, jeżeli zostały zamocowane w niewłaściwy sposób, np. z luzem. Dlatego należy je kontrolować podczas wszystkich prac przy podwoziu i noszące ślady nawet niewielkiego uszkodzenia wymieniać na nowe lub w pełni sprawne. Sztywne przewody hamulcowe można dorabiać we własnym zakresie lub w wyspecjalizowanych warsztatach, o ile nie jest możliwe nabycie oryginalnych lub zamienników.

Awarie instalacji elektrycznej są w leciwych pojazdach zjawiskiem bardzo częstym. Miejsca styku śniedzieją, utleniają się i korodują, co prowadzi albo do ich spalenia się, albo do zaniku połączenia. Aby temu zapobiec, należy podczas prac restauracyjnych albo wymienić wszystkie przewody na nowe (nowe wiązki), albo starannie oczyścić miejsca styku i zakonserwować je odpowiednimi preparatami, np. znakomitym choć trudnym do nabycia „Elektrosolem”. Ponieważ izolacja na przewodach podlega podczas eksploatacji różnym procesom fizyko-chemicznym, z czasem staje się sztywna i krucha. Dlatego wszelkie prace przy instalacji elektrycznej pojazdu należy wykonywać z dużą ostrożnością aby nie powodować dodatkowych uszkodzeń. Zauważone pęknięcia lub przetarcia izolacji natychmiast zabezpieczyć miękką taśmą izolacyjną.

Zobacz także: Jak czyścić i polerować powierzchnie chromowane?

Jakość styków i przewodów można łatwo stwierdzić wykonując pomiar napięcia pomiędzy dodatnim biegunem akumulatora a odbiornikiem prądu. Niezbędny jest do tego woltomierz cyfrowy z długimi, kilkumetrowymi przewodami. Po stwierdzeniu spadku napięcia większego od 1 V w przypadku odbiorników dużej mocy (żarówek reflektorowych, uzwojenia wzbudzenia prądnicy itp.) i 0,5 V w przypadku pozostałych odbiorników należy odnaleźć i usunąć przyczynę. Bardzo często są nią zaśniedziałe styki bezpieczników.

reklama

Autor:

Źródło:

Własne

Zdjęcia

Pojazdy, które powstały w zamierzchłych czasach, były budowane nie zawsze z odpowiednich materiałów, często w oparciu o archaiczne technologie i przedziwne rozwiązania konstrukcyjne. Fot. Fotolia
Pojazdy, które powstały w zamierzchłych czasach, były budowane nie zawsze z odpowiednich materiałów, często w oparciu o archaiczne technologie i przedziwne rozwiązania konstrukcyjne. Fot. Fotolia

E-urząd Cyfrowe usługi publiczne. Poradnik dla administracji i przedsiębiorców (książka)79.00 zł

Narzędzia przedsiębiorcy

reklama

POLECANE

Nasze recenzje

Ostatnio na forum

Prawne ciekawostki

Eksperci portalu infor.pl

Katarzyna Gos

Prawnik w KONDRAT Kancelarii Prawno-Patentowej

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »