REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak działa cewka zapłonowa i jak ją prawidłowo podłączyć?

Jakubowski Ryszard
 Fot. Fotolia
Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Typowa cewka zapłonowa jest autotransformatorem z wydzielonym fragmentem uzwojenia, wykonanym znacznie grubszym drutem nawojowym, niż reszta. Uzwojenie to jest niskonapięciowe, czyli to, które podłącza się do aparatu zapłonowego, a ściślej – do styków przerywacza lub odpowiednich wyprowadzeń modułu elektronicznego.

Choć koniec uzwojenia wysokonapięciowego jest połączony galwanicznie z uzwojeniem niskonapięciowym, to oba uzwojenia są od siebie bardzo dobrze odizolowane. Uzwojenia są nawinięte na specjalnej szpuli, tzw. karkasie, wewnątrz której znajduje się wewnętrzny rdzeń magnetyczny, wykonany ze specjalnego stopu, używanego do wykonywania między innymi blach transformatorowych. Ponadto cały karkas wraz z uzwojeniami jest otoczony rodzajem płaszcza, wykonanego z kilku warstw cienkiej blachy z tego samego materiału, co rdzeń wewnętrzny. Jest to tzw. rdzeń magnetyczny zewnętrzny.

REKLAMA

Zobacz też: Jak zbadać cewkę zapłonową w aucie zabytkowym?

REKLAMA

Obudowa cewki zapłonowej jest najczęściej wykonana z aluminium lub innego niemagnetycznego materiału. Jedynie jej część do której są zamocowane zaciski doprowadzające niskie napięcie i gdzie znajduje się dobrze od nich odizolowane gniazdo wysokiego napięcia, jest wykonana z bardzo dobrego i odpornego na różne uszkodzenia materiału izolacyjnego, którym często jest jedna z odmian bakelitu.

Działanie cewki zapłonowej jest identyczne, jak działanie każdego transformatora. Z chwilą, gdy w uzwojeniu pierwotnym, w tym wypadku niskonapięciowym, pojawi się impuls elektryczny, spowoduje on namagnesowanie rdzenia, a tym samym zakłócenie szczątkowego pola magnetycznego, jakie się znajduje wewnątrz obudowy cewki. Zakłócenie to spowoduje natychmiastowe zaindukowanie siły elektromotorycznej w uzwojeniu wtórnym, w postaci napięcia o wartości około 1000 razy wyższej, niż wartość impulsu napięcia niskiego, który ją wywołał.

Zobacz też: Jak zbadać cewki twornika prądnicy prądu stałego na przebicia izolacji i zwarte zwoje?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Prąd jaki płynie przez uzwojenie pierwotne cewki może mieć nie więcej, niż około 3 A, większy powodowałby znacznie szybsze zużywanie się styków przerywacza. Mimo to nie należy pozostawiać na dłużej włączonego zapłonu przy niepracującym silniku, aby nie powodować nadmiernego rozgrzewania się cewki zapłonowej i w konsekwencji skracania jej okresu użytkowania.

Cewkę należy podłączać do instalacji samochodowej prawidłowo, aby wykorzystać jej pełne możliwości. Stwierdzono, że jest korzystnie, aby napięcie na środkowej elektrodzie świecy zapłonowej miało potencjał ujemny względem masy. Dlatego zacisk niskiego napięcia cewki, oznaczony (w przypadku cewek polskiej produkcji i wielu zagranicznych) symbolem 15 (16) powinien być dołączony zawsze do źródła zasilania, a nie do przerywacza. Jedynie w samochodach o odwróconej polaryzacji zasilania, takich jak stare modele „Warszawy” „Syrena” itp. zacisk ten łączy się z przerywaczem.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Wielki potencjał zielonej logistyki, na który długo jeszcze poczekamy [ESG w logistyce 2024-2030]
Będą nowe stawki za badania psychologiczne kierowców

Ministerstwo Zdrowia chce podnieść stawkę za badania psychologiczne kierowców. Aktualna stawka obowiązuje już dekadę. Ile ma wynosić nowa?  

Polski rynek ze wzrostami sprzedaży w 2024 r. Auta osobowe drożeją, a dostawcze... tanieją

Blisko 50 tys. fabrycznie nowych aut osobowych. Na tyle został wyceniony rynek w Polsce w marcu. Lider? Ten jest tylko jeden. Pozycję zachowuje Toyota.

Polskie Porsche 911. Na świecie jest tylko jeden egzemplarz

Wiedzieliście o tym, że Polacy tworzą unikalne Porsche 911? Zajmuje się tym firma Indecent. Jej nowe auto o oznaczeniu 005 powstało na bazie generacji 991. To jedyny taki egzemplarz na świecie.

REKLAMA

Przegląd roweru na wiosnę. Co trzeba sprawdzić i jak przygotować rower do sezonu?

Wiosna to czas, w którym z garaży i piwnic kierowcy wyprowadzają rowery. Przed rozpoczęciem eksploatacji jednośladu warto jednak upewnić się, że jest on gotowy na sezon. Co trzeba sprawdzić w rowerze na wiosnę? Oto opis przeglądu krok po kroku.

Nowa Dacia Spring to elektryk i jedno z najtańszych aut na rynku w Polsce!

Marka zaprezentowała cennik nowej Dacii Spring. Ten startuje od 76 900 zł. Przy tej cenie Spring jest nie tylko najtańszym elektrykiem w Polsce. To także jeden z najtańszych fabrycznie nowych samochodów w kraju.

Nawet 100 tys. zł za każdego pasażera na gapę. Tyle kosztuje przewóz nielegalnych imigrantów do Wielkiej Brytanii

Nawet 50 tys. zł za każdego nielegalnego imigranta. Tyle zapłaci zarówno kierowca, jak i jego pracodawca. Co gorsze, drakońską karę może zapłacić także ten przewoźnik, który przewiezie "pasażera" nieświadomie. Choć jest sposób na zmniejszenie kary.

Umowa leasingu tylko na piśmie? To już przeszłość. No może prawie... Czy zmieni się też kwestia wykupu auta?

Umowę leasingu musi być spisana na piśmie. Pod rygorem nieważności. Takie przepisy obowiązują od 24 lat. I teraz mogą się zmienić. Pojawił się projekt ustawy, który zezwoli na elektroniczne zawieranie takich umów. To oznacza sporo większą wygodę transakcji.

REKLAMA

Komu, komu... Ostatnie egzemplarze GR Yaris do wzięcia w Polsce. Pula powoli się kończy

Nowa Toyota GR Yaris tania nie jest. Kosztuje co najmniej 214 900 zł. Powstaje jednak w limitowanej serii, a do tego oferuje 280-konny silnik. To prawdziwy sportowiec! Zakup tego auta może zatem stanowić gratkę. A jest ku temu jeszcze okazja. Być może ostatnia.

Kiedy pieszy nie ma pierwszeństwa na pasach?

Polskie przepisy przewidują przypadki, w których pieszy wcale nie ma pierwszeństwa na przejściu dla pieszych. Dziś je zatem omówimy. Wskażemy także, jaki pieszy może dostać mandat za wymuszenie pierwszeństwa na pasach.

REKLAMA