| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Moto > Moto porady > Auta zabytkowe > Restauracja > Jak zdiagnozować złą pracę prądnicy prądu stałego?

Jak zdiagnozować złą pracę prądnicy prądu stałego?

Wadliwej pracy prądnicy prądu stałego towarzyszą typowe, łatwe do rozpoznania objawy. Oto wykaz wszystkich objawów złej pracy prądnicy prądu stałego, łącznie z opisami uszkodzeń, które są z nimi związane.

Gdy lampka sygnalizacyjna ładowania nie zacznie świecić po włączeniu stacyjki przy niepracującym silniku, to albo przepaliła się w niej żarówka, albo nastąpiło całkowite rozładowanie akumulatora. Jeżeli nie, mogło nastąpić przerwanie połączenia styków wyłącznika samoczynnego w regulatorze z lampką, albo z jej przekaźnikiem, jeżeli takie rozwiązanie jest w danym modelu pojazdu stosowane. Możliwe, że uszkodzeniu uległ przekaźnik, albo zawiesiły się lub skleiły styki wyłącznika samoczynnego i płynie przez nie prąd z akumulatora do prądnicy.

Zobacz też: Jak zdiagnozować uszkodzenie rozrusznika bez wymontowywania z pojazdu?

Jeżeli lampka kontrolna zacznie świecić po włączeniu stacyjki i nie gaśnie podczas zwiększania obrotów silnika, to prawdopodobnie prądnica nie pracuje lub pracuje niewłaściwie. W pierwszej kolejności należy sprawdzić stan paska klinowego. Jeżeli jest on cały i nie ślizga się, istnieje prawdopodobieństwo zawieszenia się szczotek w prądnicy lub nawet – poważniejszej awarii. Przedtem jednak należy sprawdzić, czy przewody uzwojenia wzbudzenia prądnicy są połączone z regulatorem napięcia. Napięcie wzbudzenia musi być podawane do uzwojenia wzbudzenia prądnicy stale lub z częstotliwością do około 100 Hz, wymuszoną przez pracujący regulator, aby wytwarzała ona prąd. Sam magnetyzm szczątkowy w nabiegunnikach uzwojenia stojana nie wystarczy.

Jeżeli lampka kontrolna gaśnie dopiero przy wysokich obrotach silnika, to albo ślizga się pasek klinowy, albo zawieszają się szczotki w szczotkotrzymaczach prądnicy i ich kontakt z komutatorem jest zbyt słaby. Uszkodzeniu temu towarzyszą silne zakłócenia odbioru radiowego, związane z intensywnym iskrzeniem na styku szczotki – komutator.

Zobacz też: Jak znaleźć przyczynę złej pracy wycieraczek szyb?

Jeżeli lampka kontrolna gaśnie przy pewnych obrotach, a po ich zwiększeniu ponownie zapala się, przyczyny należy szukać w regulatorze napięcia i jak najszybciej wyłączyć silnik i nie włączać stacyjki przed sprawdzeniem organoleptycznym regulatora napięcia, ze zwróceniem uwagi na jego styki i sprawdzeniem czy się nie zacinają lub nie skleiły. Ponadto należy przyjrzeć się opornikom kompensacyjnym, które znajdują się pod cewkami regulatora i ocenić, czy nie spaliły się lub czy ich uzwojenia są całe. Uruchomienie silnika, a tym samym prądnicy z uszkodzonym regulatorem, który nie ogranicza maksymalnego wytwarzanego przez nią napięcia, może skończyć się zniszczeniem jej i akumulatora.

Lampka kontrolna żarząca się po zwiększeniu obrotów silnika świadczy albo o zanieczyszczonych stykach wyłącznika samoczynnego, albo o złej regulacji napięcia włączania i wyłączania. Może świadczyć także o zbyt wysokim napięciu, wytwarzanym przez prądnicę, wskutek czego przez styki wyłącznika samoczynnego płynie większy prąd, niż dopuszczalny.

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

reklama

POLECANE

Nasze recenzje

Ostatnio na forum

Prawne ciekawostki

Eksperci portalu infor.pl

Olimpia Bronowicka

Rzecznik prasowy Polskiej Federacji Rynku Nieruchomości

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »