REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak zdiagnozować przyczynę niepełnej mocy, uzyskiwanej z alternatora?

Jakubowski Ryszard
Najczęstszą przyczyną zbyt małej mocy alternatora jest uszkodzenie jego diod. Fot. Fotolia
Najczęstszą przyczyną zbyt małej mocy alternatora jest uszkodzenie jego diod. Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Po stwierdzeniu, że alternator nie wytwarza pełnej mocy, zgodnej z jego danymi technicznymi (zwykle jest to co najmniej 40 A, czyli około 500 W), należy znaleźć i usunąć przyczynę niedomagania.

Pierwszą czynnością jest wzrokowa ocena stanu szczotek i pierścieni komutatora. Jeżeli szczotki są bardzo zużyte, należy wymienić je na nowe. Zwykle dużemu zużyciu szczotek towarzyszy także uszkodzenie powierzchni wspomnianych pierścieni, powstające na skutek iskrzenia słabo dociśniętych resztek szczotek, albo w wyniku normalnego zużycia.

REKLAMA

Po stwierdzeniu występowania na nich pierścieniowo układających się rowków albo brunatnego nalotu należy pierścienie przeszlifować, najlepiej w kłach tokarki, aby nie spowodować ich owalizacji, a następnie przemyć je dokładnie spirytusem lub benzyną ekstrakcyjną. Sam brunatny nalot można usunąć „w ręku”, bardzo drobnoziarnistym papierem ściernym (co najmniej 400, a najlepiej – 800) i potem przemyć pierścienie spirytusem.

Zobacz też: Jak zbadać zdolność rozruchową akumulatora po kilku latach eksploatacji? 

REKLAMA

Najczęstszą przyczyną zbyt małej mocy alternatora jest uszkodzenie jego diod. Aby je sprawdzić, należy je odłączyć (odlutować) od uzwojeń stojana. Do ich zbadania będzie potrzebny omomierz lub przynajmniej prymitywny próbnik instalacji samochodowej z żarówką, dostosowaną do napięcia próby, czyli co najmniej 12 V. Najpierw badamy diody tkwiące w obudowie alternatora. Badanie omomierzem, powinno wykazać, albo rezystancję pomiędzy wyprowadzeniem diody i obudową alternatora bliską nieskończoności, albo – po zmianie biegunowości omomierza – od 100 do 300 omów.

Każda dioda ma w kierunku zaporowym bardzo dużą rezystancję, zaś w kierunku przewodzenia rezystancję zależną od napięcia pomiaru. Przy klasycznych omomierzach wskazówkowych o zasilaniu 1,5 do 3 V rezystancja ta wynosi ponad 100 omów ale nie osiąga więcej niż 300. W przypadku omomierzy cyfrowych należy zawsze ustawiać ich zakres pomiarowy na oznaczony symbolem diody.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Jak zabezpieczyć się przed skutkami różnych awarii w trasie?

Przy sprawdzaniu diod próbnikiem z żarówką należy, po podłączeniu jednego z biegunów źródła prądu stałego (akumulatora lub prostownika) do obudowy alternatora, drugi biegun łączymy kolejno z wyprowadzeniami diod przez czujnik. Żarówka powinna zaświecić się tylko w przypadku podłączenia plusa źródła zasilania do obudowy alternatora. Przy przeciwnej biegunowości żarówka nie powinna się zapalić.

Kolejną czynnością jest sprawdzenie diod na płytkach, odizolowanych od obudowy alternatora. Sprawdza się je analogicznie, jak poprzednie diody, za każdym razem w obu kierunkach, ale tylko w jednym mogą one przewodzić.

Ocena testu: jeżeli jakaś dioda przewodzi (nawet słabo) w obu kierunkach, albo nie przewodzi w żadnym, musi zostać wymieniona na pełnosprawną.

Po zakończeniu testu diody należy przylutować bardzo starannie, nie używając kwasu lub kwaśnej pasty lutowniczej, do odpowiednich końców uzwojenia. Wymieniając diodę uszkodzoną na dobrą zwykle należy starą wybić ostrożnie z gniazda, w którym tkwi, a następnie, po oczyszczeniu gniazda, wcisnąć ostrożnie w to miejsce nową.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Blisko milion pasażerów. Tylu w 2023 r. przewiozły wąskotorówki. Nie wiedzieliście, że takie pociągi jeszcze jeżdżą?

Koleje wąskotorowe po latach zapomnienia znów stają się popularne w Polsce. W 2023 r. podróżowało nimi ponad 948 tys. osób. To prawie dwukrotnie więcej niż przed 10 laty. A to nie koniec ciekawych statystyk.

Mitsubishi się rozpędza. Nowy ASX stał się właśnie starym ASX-em. Na rynku zadebiutuje nowsza wersja

Mitsubishi szykuje się do liftingu nowego ASX-a. Samochód w zmienionej formie zadebiutuje w Polsce już jesienią tego roku. Tak, dobrze zgadliście. W tle nowego ASX-a nadal powiewać będzie francuska flaga. A metod modernizacji można upatrywać w poliftingowym Capturze.

Gęstszy olej w starym silniku? To popularny mit wśród kierowców. Ile w nim prawdy?

Auto ma spory przebieg? Zatem do silnika trzeba wlać gęstszy olej. To ma wydłużyć jego żywotność. Tak przynajmniej mówi popularny wśród kierowców mit. Okazuje się jednak, że efekt może być zupełnie odwrotny. Mechanicy i specjaliści z rynku mechanicznego ostrzegają.

Znamy cenę nowych tablic rejestracyjnych. Będą droższe od starych. A i tak nie dostanie ich każdy kierowca

1 czerwca 2024 r. w Polsce pojawią się nowe tablice rejestracyjne. Żółte oznaczenia z czerwonymi literami będą przeznaczone do czasowej rejestracji samochodów osobowych przeznaczonych do zawodów sportowych. Ile będzie kosztować ich wydanie?

REKLAMA

MAN stworzy ciężarówkę z napędem wodorowym. hTGX nie będzie miał ogniwa paliwowego. On będzie spalać wodór

Nowa ciężarówka MAN hTGX zadebiutuje w 2025 r. Będzie to pojazd wyposażony w silnik spalinowy. Jego paliwem stanie się wodór. Ciągnik ma mieć zastosowanie specjalne. Czemu jednak MAN nazywa go pojazdem bezemisyjnym?

Jak podróżować z przyczepą kempingową? Jak się przygotować na taki wyjazd?

Pokój hotelowy z widokiem na jezioro i wraz z serią osobistych drobiazgów? Proszę bardzo! To jednak z zalet podróżowania z przyczepą kempingową. Sezon na takie wyjazdy właśnie w Polsce startuje. Warto zatem podpowiedzieć, jak kierowca może się do niego przygotować.

Wielkie zmiany dla kierowców w Gliwicach, Częstochowie i Tomaszowie Mazowieckim. Obejmą m.in. DTŚ

Rząd szykuje wielkie zmiany dla kierowców. Wyznaczył odcinki dróg w Gliwicach, Częstochowie i Tomaszowie Mazowieckim, które stracą status dróg krajowych. Nowelizacja, która wejdzie w życie 1 stycznia 2025 r., obejmuje m.in. legendarną Drogową Trasę Średnicową. Szlaki te wyjdą spod zarządu GDDKiA. Co to oznacza?

Nowy zakład bieżnikowania opon w Polsce. Handlopex wykorzysta technologię Bridgestone

Handlopex uruchamia zakład bieżnikowania opon używanych w Kleszczelach. Ten każdego roku rocznie będzie produkował ok. 12 000 opon bieżnikowanych w technologii Bandag. Technologii Bandag, która została opracowana przez Bridgestone.

REKLAMA

1,4 mld zł na autobusy z KPO. Nowy nabór dofinansuje nie tylko zakup autobusów elektrycznych

Ministerstwo infrastruktury ogłasza drugi nabór w konkursie autobusowym. Dostępna jest pula 1 403,5 mln zł. Za tą kwotę z KPO ma zostać sfinansowany zakup 372 autobusów. I nie muszą być one zeroemisyjne.

Kolejne podwyżki dla kierowców. Po cichu zmieni się stawka za psychotesty. Co z badaniami lekarskimi i przeglądami?

Do listy zmian, którą można zatytułować "seria podwyżek dla kierowców", spokojnie da się dopisać kolejną. Ministerstwo zdrowia planuje właśnie zmianę ceny badań psychologicznych. Ta wzrośnie o jedną trzecią. Ile zapłacą kierowcy? I kiedy stawka wzrośnie?

REKLAMA