REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak wymontować i naprawić rozrusznik? – część mechaniczna

Jakubowski Ryszard
Najważniejszą czynnością, poprzedzającą wymontowanie rozrusznika jest zdjęcie tej klemy z akumulatora, która jest połączona z masą pojazdu fot. Chevrolet
Najważniejszą czynnością, poprzedzającą wymontowanie rozrusznika jest zdjęcie tej klemy z akumulatora, która jest połączona z masą pojazdu fot. Chevrolet

REKLAMA

REKLAMA

Wymontowanie uszkodzonego rozrusznika z samochodu nie jest trudne, choć wiąże się ze sporym ryzykiem w przypadku popełnienia błędu. Niewłaściwa kolejność wykonywanych czynności może doprowadzić do pożaru auta.

REKLAMA

Najważniejszą czynnością, poprzedzającą wymontowanie rozrusznika jest zdjęcie tej klemy z akumulatora, która jest połączona z masą pojazdu. W ogromnej większości przypadków jest to klema ujemna, ale są wśród zabytkowych aut pojazdy z dodatnim biegunem na masie. W razie wątpliwości należy zdjąć obie klemy z akumulatora, dbając aby przy luzowaniu śrub, które je zaciskają, nie dotknąć narzędziem do żadnego metalowego elementu pojazdu.

REKLAMA

Kolejną czynnością jest odłączenie przewodów od wyłącznika elektromagnetycznego rozrusznika. Najlepiej zacząć od najcieńszego z nich, podłączonego do uzwojenia elektromagnesu. Bywa, że po odłączeniu od zacisków elektromagnesu zapomina się o tym mało okazałym przewodzie i przy wyjmowaniu rozrusznika zrywa się go. Odłączając przewody rozruchowe i zasilające od zacisków – śrub na bakelitowej części elektromagnesu należy odłożyć do osobnego pudełka wszystkie zdejmowane nakrętki i podkładki, o ile nie są one skorodowane lub nadpalone. Elementy te, jeżeli są oryginalne, są najczęściej pokrywane specjalnymi powłokami lub są wykonywane ze specjalnych stopów i zastąpienie ich zwykłymi nie jest wskazane.

Zobacz też: Jak i kiedy wymieniać łożyska w prądnicach i alternatorach? 

Po wymontowaniu rozrusznika można go rozebrać, pamiętając, aby przedtem zdjąć sprężyny ze szczotek i wyjąć je ze szczotkotrzymaczy. Najczęstszym awariom ulegają w rozruszniku elementy ruchome, służące do przenoszenia napędu za pośrednictwem zębnika na koło zamachowe i do automatycznego rozłączania wirnika rozrusznika od koła zamachowego w chwili, gdy silnik zacznie pracować. Elementy te, zwłaszcza sprzęgło jednokierunkowe sprężone z zębnikiem, nie są naprawialne. Uszkodzone trzeba zastąpić pełnosprawnymi. Można jedynie bardzo ostrożnie, za pomocą wąskiej tarczy szlifierskiej usunąć ewentualne zadziory, jakie czasem powstają na czołach zębów zębnika, pamiętając o tym, ze zęby te muszą mieć odpowiednio ukształtowane czoła, aby mogły łatwo wsuwać się pomiędzy zęby wieńca zębatego koła zamachowego.

Zobacz też: Co zrobić po awarii termostatu?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Często zachodzi potrzeba wymiany tulejek łożyskujących wirnik rozrusznika. Nie można ich zastąpić łożyskami, chyba że konstrukcja rozrusznika od razu zakłada używanie łożysk, co jest rzadkością. Zużyte tulejki można zastąpić jedynie oryginalnymi lub identycznymi, ale pochodzącymi z oryginalnego kompletu naprawczego innego rozrusznika. Są one wykonywane ze specjalnego stopu w oparciu o specjalną technologię, nadającą im strukturę gąbczastą, dzięki czemu smar może w nie wnikać i pozostawać bardzo długo, co w praktyce czyni rozrusznik elementem całkowicie bezobsługowym.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Za 175 niezapłaconych mandatów skonfiskowali mu SUV-a. Choć dalej nim jeździ...

    60-latek z Florencji idzie na rekord. W ostatnich latach dostał 175 mandatów. Opiewają one na kwotę ponad 30 tys. euro. Żadnej z grzywien jednak nie opłacił. Dlatego skonfiskowali mu SUV-a.

    Rowerzyści boją się jeździć po ulicy. Powód? Tym są zachowania kierowców

    Rowerzyści boją się jeździć po ulicy. Czasami jednak nie mają innego wyjścia... Dobra informacja mimo wszystko jest taka, że jazda rowerem w Polsce staje się coraz bezpieczniejsza. Tak przynajmniej twierdzą statystyki.

    Dziś jest statystycznie najbardziej "wypadkowy" dzień tygodnia. To w piątki na drogach ginie nawet 270 osób

    Piątek, piąteczek, piątunio? Ukochany dzień Polaków niestety bezpieczny nie jest. W 2023 r. w każdy piątek miało miejsce średnio 3555 wypadków. W zdarzeniach tych ginęło średnio 268 osób, a 4091 odnosiło obrażenia. Czemu tak się dzieje?

    Mandaty dla kierowców po nowemu. Pojawi się możliwość wznowienia postępowania. Dziś to niemożliwe

    Dziś mandatu karnego praktycznie nie da się uchylić. Po podpisaniu staje się ostateczny. Od lat mówiono o tym, że sytuacja odbiera kierowcom prawo do obrony. MS wreszcie wysłuchało apeli i zapowiada zmiany. Pojawi się możliwość wznawiania postępowania mandatowego.

    REKLAMA

    Ten Opel spala tylko 5 litrów benzyny na 100 km. Ruszają zamówienia na hybrydową Astrę. Ile kosztuje?

    Opel Astra L wykonuje kolejny krok w stronę eko-mobilności. Właśnie stała się hybrydą, a właściwie to lekką hybrydą. Oferuje 136 koni mocy i spalanie wynoszące tylko 5 litrów. Ile kosztuje Astra Hybrid w Polsce?

    Nie tylko na pasach. Tu pieszy ma pierwszeństwo... wszędzie. Niebieski znak zmienia wszystko. Lepiej go poznaj

    Niebieski znak informuje kierowcę o tym, że wjechał właśnie do strefy zamieszkania. A tu reguła jest jedna. To królestwo pieszego. To on ma pierwszeństwo. Choć szczególne zasady ruchu nie ograniczają się tylko do tego wymogu.

    "Rzucimy jeszcze okiem na oponki" Od tych słów często zaczyna się poważny problem kierowców. Mandaty za opony do 3 tys. zł

    Policjant podczas kontroli drogowej może sprawdzić nie tylko dokumenty pojazdu. Równie dobrze może przyjrzeć się oponom. Co to jednak oznacza w praktyce? To ważne pytanie w momencie, w którym rozpoczyna się sezon wymiany opon na letnie.

    Stan techniczny roweru. Za jakie usterki kierowca może dostać mandat w 2024 r.?

    Koła się kręcą, a więc rower jest sprawny? No właśnie nie. Cykliści przed rozpoczęciem sezonu powinni sprawdzić stan techniczny pojazdu. Przy czym kluczowy jest jeden element. Wyładowana bateria może bowiem kosztować kierującego nawet 3000 zł.

    REKLAMA

    Tracą prawo jazdy za prędkość w mieście, ale nie mają go jak odzyskać przez długie miesiące. Paradoks po wyroku TK

    Kierowca za przekroczenie prędkości w mieście o więcej niż 50 km/h stracił prawo jazdy. Teoretycznie, bo decyzji nie potwierdził starosta. W takim przypadku kierujący trafia w próżnię. Bo prawa jazdy nie ma i nie wiadomo, kto miałby mu oddać dokument. W efekcie zakaz obowiązuje dużo dłużej, niż zakładane w prawie 3 miesiące.

    Oto cennik nowej Dacii Duster III. Za auto trzeba zapłacić co najmniej 79 900 zł. Sprzedaż właśnie ruszyła

    Trzecia generacja Dacii Duster oficjalnie wchodzi do polskiej sieci sprzedaży. Marka wskazała cennik dla roku 2024. Za rumuńskiego SUV-a trzeba zapłacić minimum 79 900 zł. Od tej wartości zestawienie jednak dopiero startuje.

    REKLAMA