| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Moto > Moto porady > Auta zabytkowe > Restauracja > Jak naprawić zawieszenie przednich kół w aucie zabytkowym?

Jak naprawić zawieszenie przednich kół w aucie zabytkowym?

Stan, w jakim znajduje się zawieszenie przednich kół pojazdu zabytkowego ma istotne znaczenie dla bezpieczeństwa jazdy. Dlatego wszystkie zauważone usterki należy jak najszybciej usunąć.

Najczęstszym awariom ulegają tuleje metalowo gumowe, dzięki którym hałasy z kół nie są przenoszone bezpośrednio na karoserię lub ramę pojazdu. Tuleje te są dostatecznie elastyczne aby wytłumić niepożądane drgania wahaczy i współpracujących z nimi zwrotnic.

Guma, która pełni w nich rolę elementy tłumiącego, po pewnym okresie użytkowania traci swoje właściwości wskutek procesów zmęczeniowych, a także parcieje i wykrusza się w wyniku starzenia, wskutek czego w zawieszeniu pojawia się duży luz, objawiający się między innymi głośnymi stukami metalicznymi. Tuleje takie należy wymienić jak najszybciej na nowe. Nie jest to zabieg łatwy.

Zobacz też: Alfa Romeo 166: wymiana tulei w zwrotnicy tylnej. Poradnik    

Po wymontowaniu z samochodu wahacza z uszkodzonymi tulejami należy usunąć z niego stare. Najlepiej zrobić to przy użyciu prasy i odpowiednich trzpieni. Można także wybić starą tuleję przy pomocy stalowej rurki o średnicy nie większej, niż jej zewnętrzna średnica, natomiast większej niż wewnętrzna średnica jej zewnętrznej części, lub dopasowanego trzpienia, wykonanego z twardej stali.

W domowych warunkach można próbować usunąć tuleję przy pomocy przyrządu, wykonanego ze śruby o średnicy równej wewnętrznej średnicy usuwanej tulei i dwóch odpowiednio dopasowanych tulejek. Metoda ta nie w każdych warunkach jest skuteczna. Czasem pomaga rozgrzanie usuwanej tulei i jej najbliższego otoczenia w gorącej kąpieli olejowej. Jednak najlepiej czynność usuwania tulei i wciskania nowych powierzyć odpowiednio wyposażonemu warsztatowi mechanicznemu.

Zobacz też: Ford Escort: wymiana tulei metalowo - gumowych w tylnej belce

Gdy nie są dostępne tuleje metalowo-gumowe do danego typu i modelu pojazdu, bardzo często można je zastąpić identycznymi, ale z zupełnie innej marki. Trzeba jednak znać wszystkie wymiary tulei oryginalnej lub mieć ją jako wzór przy dobieraniu tulei zastępczych.

Podczas dokręcania sworzni, współpracujących z tulejami metalowo-gumowymi pojazd musi całym ciężarem spoczywać na kołach. Ich dokręcenie przy uniesionych kołach znacznie skróci okres ich użytkowania.

Naprawa zwrotnic w większości starych typów aut sprowadza się do wymiany zużytych tulei i sworzni na nowe oraz wzajemne ich dopasowanie przez rozwiercenie tulei po ich wciśnięciu na miejsce. Konieczne są do tego odpowiednie narzędzia oraz sporo wiedzy fachowej, popartej doświadczeniem i wprawą w wykonywaniu tego rodzaju napraw. Prace te lepiej powierzyć do wykonania odpowiednio wyposażonemu warsztatowi mechanicznemu.

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

reklama

POLECANE

Nasze recenzje

Ostatnio na forum

Prawne ciekawostki

Eksperci portalu infor.pl

SmartMedia

SmartMedia to firma technologiczna i lider rynku producentów oprogramowania do zarządzania majątkiem i inwentaryzacji. Oprogramowanie tworzone w ścisłej współpracy z ekonomistami, prawnikami, księgowymi i najlepszymi programistami firmy. To dzięki temu rozwiązania SmartMedia są zgodne z obecnymi wymogami prawa oraz światowymi standardami informatycznymi.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »