| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Moto > Moto porady > Auta zabytkowe > Restauracja > Jak rozpoznać nadmierne zużycie tłoków i cylindrów w silniku?

Jak rozpoznać nadmierne zużycie tłoków i cylindrów w silniku?

Oto jak rozpoznać nadmierne zużycie tłoków i cylindrów w silniku.

Najczęściej spotykane objawy nadmiernego zużycia grupy tłok– pierścienie – cylinder:

- biały dym wydobywający się z rury wydechowej rozgrzanego silnika, pracującego pod obciążeniem świadczy o przedostawaniu się oleju z układu smarowania do komór spalania cylindrów, czyli o istniejących nieszczelnościach pomiędzy cylindrem i tłokiem;

- czarny dym, powstający w podobnych okolicznościach w silniku wysokoprężnym świadczy albo o niepełnym spalaniu paliwa w wyniku zbyt niskiego ciśnienia sprężania, czyli w wyniku nieszczelności między tłokiem i cylindrem, lub o wadliwej regulacji układu wtryskowego albo o zużyciu wtryskiwaczy (tzw. lejące wtryskiwacze);

- nierównomierna praca na wolnych obrotach, nie znikająca po wykonaniu wszystkich czynności regulacyjnych;

- „klekotanie” i dzwonienie tłoków w cylindrach, wyraźnie słyszane z silnika pracującego na wolnych obrotach. Odgłosy te występują niezbyt regularnie, dlatego łatwo je odróżnić od dźwięków wadliwie pracujących zaworów;

- zmniejszenie mocy silnika, uniemożliwiające uzyskanie prędkości maksymalnej i utrudniające pokonywanie wzniesień. Objaw ten może jednak świadczyć o usterkach układu zasilania silnika w paliwo lub zapłonu.

- utrudniony rozruch zimnego silnika. Objaw ten może świadczyć także o nieszczelnościach zaworów, wadliwie pracującym zapłonie lub niewłaściwym momencie wtrysku paliwa, złej regulacji gaźnika, uszkodzeniach świec żarowych w silniku wysokoprężnym lub świec zapłonowych w benzynowym.

Zobacz również: Jak określić stan zaworów i gniazd zaworowych?

Po stwierdzeniu występowania objawów choć jednej z wymienionych wcześniej usterek należy udać się do stacji obsługi, która wykona dokładne oględziny silnika, zbada jego parametry i oceni, czy silnik kwalifikuje się do natychmiastowej naprawy, czy też może być nadal eksploatowany z zachowaniem dużej ostrożności, unikaniem przeciążania go i pracy pod obciążeniem na zbyt wysokich lub zbyt niskich obrotach.

Zobacz również: Jak ocenić stopień zużycia elementów korbowodu i wału korbowego?

Jeżeli w silniku występują duże luzy pomiędzy tłokami i cylindrami, których nie są w stanie dostatecznie uszczelniać pierścienie tłokowe, silnik taki będzie zużywał bardzo dużo oleju, często kilkakrotnie przekraczając normę. W przypadku silników niskoobrotowych i średnio-obrotowych można temu częściowo zapobiec, stosując znacznie gęstszy olej od zalecanego. Mogą wówczas wystąpić problemy z jego oczyszczaniem przez filtry, przystosowane do rzadszych olei, dlatego nie wolno traktować powyższej rady w kategoriach reguły, lecz jedynie jako wskazówkę do ewentualnego doraźnego zastosowania.

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

reklama

POLECANE

Nasze recenzje

Ostatnio na forum

Prawne ciekawostki

Eksperci portalu infor.pl

Paulina Piekarska

Aplikant radcowski

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »