| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Moto > Moto porady > Auta zabytkowe > Restauracja > Jak rozpoznać nadmierne zużycie tłoków i cylindrów w silniku?

Jak rozpoznać nadmierne zużycie tłoków i cylindrów w silniku?

Oto jak rozpoznać nadmierne zużycie tłoków i cylindrów w silniku.

Najczęściej spotykane objawy nadmiernego zużycia grupy tłok– pierścienie – cylinder:

- biały dym wydobywający się z rury wydechowej rozgrzanego silnika, pracującego pod obciążeniem świadczy o przedostawaniu się oleju z układu smarowania do komór spalania cylindrów, czyli o istniejących nieszczelnościach pomiędzy cylindrem i tłokiem;

- czarny dym, powstający w podobnych okolicznościach w silniku wysokoprężnym świadczy albo o niepełnym spalaniu paliwa w wyniku zbyt niskiego ciśnienia sprężania, czyli w wyniku nieszczelności między tłokiem i cylindrem, lub o wadliwej regulacji układu wtryskowego albo o zużyciu wtryskiwaczy (tzw. lejące wtryskiwacze);

- nierównomierna praca na wolnych obrotach, nie znikająca po wykonaniu wszystkich czynności regulacyjnych;

- „klekotanie” i dzwonienie tłoków w cylindrach, wyraźnie słyszane z silnika pracującego na wolnych obrotach. Odgłosy te występują niezbyt regularnie, dlatego łatwo je odróżnić od dźwięków wadliwie pracujących zaworów;

- zmniejszenie mocy silnika, uniemożliwiające uzyskanie prędkości maksymalnej i utrudniające pokonywanie wzniesień. Objaw ten może jednak świadczyć o usterkach układu zasilania silnika w paliwo lub zapłonu.

- utrudniony rozruch zimnego silnika. Objaw ten może świadczyć także o nieszczelnościach zaworów, wadliwie pracującym zapłonie lub niewłaściwym momencie wtrysku paliwa, złej regulacji gaźnika, uszkodzeniach świec żarowych w silniku wysokoprężnym lub świec zapłonowych w benzynowym.

Zobacz również: Jak określić stan zaworów i gniazd zaworowych?

Po stwierdzeniu występowania objawów choć jednej z wymienionych wcześniej usterek należy udać się do stacji obsługi, która wykona dokładne oględziny silnika, zbada jego parametry i oceni, czy silnik kwalifikuje się do natychmiastowej naprawy, czy też może być nadal eksploatowany z zachowaniem dużej ostrożności, unikaniem przeciążania go i pracy pod obciążeniem na zbyt wysokich lub zbyt niskich obrotach.

Zobacz również: Jak ocenić stopień zużycia elementów korbowodu i wału korbowego?

Jeżeli w silniku występują duże luzy pomiędzy tłokami i cylindrami, których nie są w stanie dostatecznie uszczelniać pierścienie tłokowe, silnik taki będzie zużywał bardzo dużo oleju, często kilkakrotnie przekraczając normę. W przypadku silników niskoobrotowych i średnio-obrotowych można temu częściowo zapobiec, stosując znacznie gęstszy olej od zalecanego. Mogą wówczas wystąpić problemy z jego oczyszczaniem przez filtry, przystosowane do rzadszych olei, dlatego nie wolno traktować powyższej rady w kategoriach reguły, lecz jedynie jako wskazówkę do ewentualnego doraźnego zastosowania.

reklama

Polecamy artykuły

Autor:

Źródło:

Własne

Zdjęcia

Jak rozpoznać nadmierne zużycie tłoków i cylindrów w silniku? fot. Newspress
Jak rozpoznać nadmierne zużycie tłoków i cylindrów w silniku? fot. Newspress

CIT 2018. Komentarz (książka)299.00 zł

Narzędzia przedsiębiorcy

reklama

POLECANE

Nasze recenzje

Ostatnio na forum

Prawne ciekawostki

Eksperci portalu infor.pl

Artur Tim

Doradca podatkowy w Departamencie Doradztwa Podatkowego i Prawnego Kancelarii Mariański Group w Łodzi

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »
Notyfikacje
Czy chcesz otrzymywać informacje o najnowszych zmianach? Zaakceptuj powiadomienia od mojafirma.Infor.pl
Powiadomienia można wyłączyć w preferencjach systemowych
NIE
TAK