REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Skoda 1000 MBX - prezentacja modelu

Skoda 1000 MBX
Skoda 1000 MBX
Skoda

REKLAMA

REKLAMA

Dwudrzwiowe nadwozie Skody 1000 MBX przyciągało uwagę podczas prezentacji na Międzynarodowych Targach Samochodowych w Genewie w 1966 r. Samochód napędza czterocylindrowy silnik rozwijający moc maksymalną 52 KM, a napęd przekazywany jest na tylną oś. Jak przebiegała 50 letnia historia modelu?

Skoda 1000 MBX De Luxe

Elegancki dwudrzwiowy model został po raz pierwszy pokazany światu na Międzynarodowych Targach Samochodowych w Genewie w 1966 roku. Przestronny pięcioosobowy model z silnikiem z tyłu i napędem na tylną oś został wprowadzony do produkcji seryjnej w październiku tego samego roku.

REKLAMA

„Legendarna Skoda 1000 MBX ze swoją przeszkloną, dwudrzwiową kabiną, była ukoronowaniem sukcesu pierwszego dużego seryjnego czeskiego samochodu: czterodrzwiowej Skody 1000 MB” – mówi Andrea Frydlová, Dyrektor Muzeum Skody.

 „Czyni to ten model ważnym kamieniem milowym w historii Skoda. Przez całe lata 60. produkcja fabryki w Mladá Boleslav znacząco się rozrosła. Opracowano wówczas wiele nowoczesnych technologii produkcyjnych, jak odlewy ciśnieniowe obudów wałów korbowych, skrzyń biegów czy głowic silników.”

Skoda 1000 MBX

Skoda 1000 MBX

Skoda

Skoda

Zobacz też: Skoda Felicia: historia modelu

Skody 1000 MBX – historia modelu

Wersja MBX bazowała na masowym modelu 1000 MB, czterodrzwiowym sedanie wyróżniającym się nowoczesną konstrukcją samonośną i silnikiem umieszczonym za napędzaną tylną osią. Na początku lat 60. Skoda zbudowała na potrzeby modelu 1000 MB w Mladá Boleslav zupełnie nową fabrykę w bezpośrednim sąsiedztwie dotychczasowych obiektów. Nowa placówka produkcyjna złożona była z nowoczesnej infrastruktury, obejmującej ponad 40 hal produkcyjnych i innych budynków na terenie o powierzchni 80 hektarów.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: ŠKODA 1000 MB kończy 50 lat!

REKLAMA

Historia dwudrzwiowej MBX sięga roku 1960, gdy ukończono dwa prototypy Skody 990 Tudor. Specjalna karoseria z tylnymi słupkami efektownie pochylonymi odwrotnie do kierunku jazdy, płynnie łączącymi panoramiczną tylną szybę z szybami drzwi pozbawionymi ramek, została w całości stworzona w Kvasinach. Nowy projekt nadwozia nie odebrał niczego z wyjątkowej przestronności pierwotnego projektu modelu czterodrzwiowego, jeszcze zwiększając jego widoczność ze środka. Swoje szyby mogli opuścić nie tylko kierowca i siedzący obok niego pasażer, ale i pasażerowie siedzący z tyłu – mieli oni swoje małe okna boczne. Za ich oknami pojawiły się także uchylne fletnerki poprawiające wentylację kabiny.

Chowały się one w drzwiach razem z zsuwającymi się bocznymi szybami. Po ich zsunięciu pasażerowie mogli podziwiać niczym nieograniczony krajobraz z niezrównanie przestronnej i przewiewnej kabiny.

Zobacz nasz serwis Auta Zabytkowe

Przełomowa konstrukcja dla Skody

Skoda 1000 MB i dwudrzwiowy wariant MBX swoimi silnikami i układami napędowymi wyznaczyły nowe standardy technologiczne. Skoda została pierwszym europejskim producentem odlewającym ciśnieniowo blok silnika z aluminium. W ten sam sposób tworzono także obudowy czterobiegowej przekładni. Producent wykorzystał przy tym proces opracowany w 1922 roku przez Czecha Josefa Poláka, którego główną przewagą było znaczne skrócenie czasu produkcji.

Skoda 1000 MBX – dane techniczne

Skoda 1000 MBX była napędzana czterocylindrowym silnikiem benzynowym o pojemności 988 cm3, osiągającym 52 KM przy 5000 obr./min. Z masą 815 kg i ładownością 375 kg samochód osiągał maksymalną prędkość 127 km/h. Zużycie paliwa wynosiło 7,8–8 l/100 km. Model standardowo był wyposażany w dwa gaźniki Jikov, silnik z pojedynczym gaźnikiem został zastosowany tylko w kilkudziesięciu egzemplarzach.

Zobacz też: Historia Skody w Rajdzie Monte Carlo

REKLAMA

Czasochłonny montaż Skody 1000 MBX, opierający się w dużej mierze o pracę ręczną, rozpoczął się w październiku 1966 roku na oddzielnej linii montażowej fabryki w Mladá Boleslav, tak by nie spowalniać głównej linii. Ostatnie dwanaście egzemplarzy MBX z wszystkich 1403 sztuk wersji z silnikiem o pojemności jednego litra zostało ukończonych w roku 1968.

W październiku 1967 roku gama marki została poszerzona o dysponującego lepszymi osiągami 1100 MBX De Luxe. Moc maksymalna pozostała niezmieniona, ale większa pojemność skokowa (1107 cm3) przyniosła wzrost maksymalnego momentu obrotowego z 75,5 Nm do 81,4 Nm. Dalsze udoskonalenia objęły wydajniejszą pompę oleju i wydajniejsze chłodzenie. Do 1969 roku wyprodukowano 1114 sztuk mocniejszej wersji, kończąc karierę dwudrzwiowego modelu MBX na sumie 2517 samochodów obydwu wersji napędowych. Pomimo stosunkowo małej popularności wobec masowo produkowanego 1000 MB, który powstał w 443 156 sztukach, model MBX odegrał ważną rolę w budowaniu wizerunku marki na wymagających rynkach eksportowych. Dziś to poszukiwany kolekcjonerski klasyk o dużej wartości, która dalej rośnie. Sukces atrakcyjnego dwudrzwiowego MBX kontynuowało legendarne coupé Skody, model 110 R z lat 1970–1980, po którym nastąpiły znane także w Polsce modele Garde i Rapid.

Zobacz też: Sportowa Skoda MTX 160 RS

Źródło: Skoda

Skoda 1000 MBX
Skoda
Skoda 1000 MBX
Skoda
Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Test: Nissan Ariya e-4ORCE 394 KM. To hot-SUV o napędzie elektrycznym

Elektryczny SUV nie kojarzy się z emocjami? Pomyślicie tak tylko dlatego, że jeszcze nigdy nie jeździliście prawie 400-konną Ariyą. Z tym autem niewiele modeli sportowych ma szansę podczas startu spod świateł. A to nie koniec jej zalet.

Wielki potencjał zielonej logistyki, na który długo jeszcze poczekamy [ESG w logistyce 2024-2030]
Będą nowe stawki za badania psychologiczne kierowców

Ministerstwo Zdrowia chce podnieść stawkę za badania psychologiczne kierowców. Aktualna stawka obowiązuje już dekadę. Ile ma wynosić nowa?  

Polski rynek ze wzrostami sprzedaży w 2024 r. Auta osobowe drożeją, a dostawcze... tanieją

Blisko 50 tys. fabrycznie nowych aut osobowych. Na tyle został wyceniony rynek w Polsce w marcu. Lider? Ten jest tylko jeden. Pozycję zachowuje Toyota.

REKLAMA

Polskie Porsche 911. Na świecie jest tylko jeden egzemplarz

Wiedzieliście o tym, że Polacy tworzą unikalne Porsche 911? Zajmuje się tym firma Indecent. Jej nowe auto o oznaczeniu 005 powstało na bazie generacji 991. To jedyny taki egzemplarz na świecie.

Przegląd roweru na wiosnę. Co trzeba sprawdzić i jak przygotować rower do sezonu?

Wiosna to czas, w którym z garaży i piwnic kierowcy wyprowadzają rowery. Przed rozpoczęciem eksploatacji jednośladu warto jednak upewnić się, że jest on gotowy na sezon. Co trzeba sprawdzić w rowerze na wiosnę? Oto opis przeglądu krok po kroku.

Nowa Dacia Spring to elektryk i jedno z najtańszych aut na rynku w Polsce!

Marka zaprezentowała cennik nowej Dacii Spring. Ten startuje od 76 900 zł. Przy tej cenie Spring jest nie tylko najtańszym elektrykiem w Polsce. To także jeden z najtańszych fabrycznie nowych samochodów w kraju.

Nawet 100 tys. zł za każdego pasażera na gapę. Tyle kosztuje przewóz nielegalnych imigrantów do Wielkiej Brytanii

Nawet 50 tys. zł za każdego nielegalnego imigranta. Tyle zapłaci zarówno kierowca, jak i jego pracodawca. Co gorsze, drakońską karę może zapłacić także ten przewoźnik, który przewiezie "pasażera" nieświadomie. Choć jest sposób na zmniejszenie kary.

REKLAMA

Umowa leasingu tylko na piśmie? To już przeszłość. No może prawie... Czy zmieni się też kwestia wykupu auta?

Umowę leasingu musi być spisana na piśmie. Pod rygorem nieważności. Takie przepisy obowiązują od 24 lat. I teraz mogą się zmienić. Pojawił się projekt ustawy, który zezwoli na elektroniczne zawieranie takich umów. To oznacza sporo większą wygodę transakcji.

Komu, komu... Ostatnie egzemplarze GR Yaris do wzięcia w Polsce. Pula powoli się kończy

Nowa Toyota GR Yaris tania nie jest. Kosztuje co najmniej 214 900 zł. Powstaje jednak w limitowanej serii, a do tego oferuje 280-konny silnik. To prawdziwy sportowiec! Zakup tego auta może zatem stanowić gratkę. A jest ku temu jeszcze okazja. Być może ostatnia.

REKLAMA