| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Moto > Moto porady > Auta zabytkowe > Prezentacje > Renault 11: historia modelu

Renault 11: historia modelu

W marcu 2013 roku mija 30 lat od premiery Renault 11. Auto powstało na bazie Projektu L42 i było następcą Renault 14. Od początku produkcji Renault 11 oferowano z elementami wyposażenia, które dotąd nie były dostępne w segmencie kompaktów. Poniżej prezentujemy szczegółową historię modelu Renault 11.

Projekt L42

We wrześniu 1977 roku, kilkanaście miesięcy po prezentacji modelu Renault 14 (r.1976) zespół konstrukcyjny z Billancourt podjął pierwsze prace nad jego następcą, przewidzianym na początek lat 80. Zarząd koncernu oczekiwał wygodnego i funkcjonalnego samochodu klasy kompaktowej, zapewniającego ekonomiczną eksploatację. Planowano wykorzystanie silników, skrzyń biegów
i innych mechanizmów z innych modeli, jednak projekt całkowicie nowego nadwozia o długości ok. 4 metrów zlecono początkowo zespołowi Christiana Martina. W kolejnych etapach nadzór nad pracami powierzono Robertowi Opron. Realizacja Projektu L42 odbywała się dwutorowo.

Jednym z założeń była płyta podłogowa o rozstawie osi 2483 mm wspólna dla nadwozia typu sedan i blisko z nim spokrewnionego hatchbacka (Projekt X37). Już na początku 1980 roku testowano ponad 40 zamaskowanych przed wzrokiem samochodowych paparazzi prototypów, które pokonały ponad 2 miliony kilometrów w różnych warunkach klimatycznych, od Alaski do afrykańskiej Sahary, a także wyczerpujące badania laboratoryjne. Dużą wagę przywiązywano do bezpieczeństwa. W ramach Projektu L42 wykonano więc liczne testy zderzeniowe w ośrodku badawczym w Lardy. Jako pierwszy, we wrześniu 1981 roku podczas międzynarodowego salonu samochodowego IAA we Frankfurcie oraz na salonie paryskim debiutował sedan Renault 9. Warto przypomnieć, że zdobył on zaszczytny tytuł „Car of the Year 1982”, przyznany przez międzynarodowe jury dziennikarzy motoryzacyjnych.

Zobacz też: Honda CRX II jako zabytek!

Pojazd był dostępny z silnikami 1.1 oraz 1.4, a później również z 54-konnym Dieslem 1.6. Długość samonośnego nadwozia wynosiła 4065 mm, zaś masa bazowej wersji od 830 kg. W przednim zawieszeniu zastosowano wahacze poprzeczne i kolumny McPhersona oraz stabilizator, z tyłu – wahacze wleczone, poprzeczne drążki skrętne i stabilizator. Gdy pierwsze egzemplarze Renault 9 trafiły do salonów, nadawano jeszcze „ostatni szlif” prototypowi X37 z nadwoziem hatchback, oznaczonemu liczbą 11. Charakterystycznie przeszklone piąte drzwi Robert Opron zastosował już wcześniej w coupe Fuego. W odróżnieniu od modelu 9, wariant z karoserią hatchback posiadał 4 kwadratowe reflektory. Nadwozie mierzyło 3985 mm długości. Masa pojazdu wynosiła od 830 (TC) do 935 kg (GTD). Współczynnik oporu powietrza Cx wynosił, w zależności od wersji, od 0,37 do 0,36. W listopadzie 1982 roku na drogi Francji wyjechały egzemplarze tzw. serii zerowej (przedprodukcyjnej).

Zobacz też: Skoda Favorit kończy 25 lat

reklama

Źródło:

INFOR

Zdjęcia

Renault GTL 1987 r.
Renault GTL 1987 r.

Renault 11 TXE 1987 r.
Renault 11 TXE 1987 r.

Renault 11 GT 1987 r.
Renault 11 GT 1987 r.

Renault 11 TL 1986 r.
Renault 11 TL 1986 r.

Renault 11 Turbo na rajdzie Monte Carlo 1988 r.
Renault 11 Turbo na rajdzie Monte Carlo 1988 r.

Renault 11 Turbo 1987 r.
Renault 11 Turbo 1987 r.

Renault 11 Electronic 1985 r.
Renault 11 Electronic 1985 r.

Renault 11 GTD 1984 r.
Renault 11 GTD 1984 r.

Renault 11 Turbo 1984 r.
Renault 11 Turbo 1984 r.

Renault 11 TXE 1986 r.
Renault 11 TXE 1986 r.

Renault Electronic 1983 r.
Renault Electronic 1983 r.

Renault 11 Turbo Zender 1985
Renault 11 Turbo Zender 1985

E-urząd Cyfrowe usługi publiczne. Poradnik dla administracji i przedsiębiorców (książka)79.00 zł

Narzędzia przedsiębiorcy

reklama

POLECANE

Nasze recenzje

Ostatnio na forum

Prawne ciekawostki

Eksperci portalu infor.pl

Izabela Żurkowska-Mróz

Doradca podatkowy

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »