| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE MOBILNE | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Moto > Moto porady > Auta zabytkowe > Prezentacje > Skoda Garde/Rapid: czeskie coupe

Skoda Garde/Rapid: czeskie coupe

Garde jest jednym z nielicznych aut z nadwoziem typu coupe, produkowanym za Żelazną Kurtyną. Seryjna produkcje tego modelu uruchomiono w październiku 1981 roku, w filii zakładów Skody w Kvasinach. Garde miał być zastępcą legendarnego modelu 110R.

Tak naprawdę, prace rozwojowe nad nowym coupe Skody, oznaczonym wewnętrznym kodem Š743 i handlową nazwą Garde, rozpoczęto w roku 1977. Głównymi konsumentami mieli być nasi zachodni sąsiedzi. Auto produkowano do 1985 roku, przy czym w ostatnim roku wyszedł tylko 1 model. W kvasińskiej fabryce powstało tylko 8238 sztuk tego modelu. Prawdopodobnie GARDE była montowana w innych zakładach min. w Bratysławie. We wszystkich fabrykach zmontowano łącznie 11088 egzemplarzy.

Zobacz też: Skoda Octavia Tour – którą wybrać? Poradnik kupującego

Samochód mimo silnika o pojemności 1200ccm i mocy 54KM sprawiał wrażenie bardzo dynamicznego. Linia nadwozia sugeruje włoskiego stylistę. Mimo, że Garde w znacznej części bazowało na rozwiązaniach technicznych powszechnie znanych z podstawowego modelu sedan 120LS (rodziny Š742), to wniosło kilka opracowań, np. zębatkową przekładnię kierowniczą czy niezależne zawieszenie kół tylnych oparte o układ skośnych wahaczy.

W 1984 roku auto zmodernizowano stosując m.in. mocniejszy silnik o pojemności 1300ccm sprzężony z pięciostopniową przekładnią oraz zwiększony rozstaw kół. Zmodernizowana wersja nosiła nazwę Rapid i była produkowana do 1990 roku. W następnych latach w ofercie handlowej Skody nie było COUPE. Zwiastunem zmian jest prototyp o nazwie Joyster bazujący na podzespołach Fabi II.

Kiedy w 1987 roku zakończono produkcje tego modelu w Bratysławie, postanowiono wszystkim pojazdom nadać nazwę Rapid. Modele posiadały mocniejszy silnik 1.3, który w wybranych wersjach był przystosowany do spalania benzyny bezołowiowej lub nawet (wyłącznie na eksport) zasilany wtryskiem paliwa.

Zobacz też: Wyprodukowano już 100 000 sztuk Skody Yeti

Warto wspomnieć o kilku charakterystycznych cechach tego modelu. Przede wszystkim Garde posiadał silnik z tyłu zaś chłodnicę z przodu co zmuszało kierowców do stosowania ogromnych ilości płynu chłodniczego (12l). Bagażnik, który był umieszczony z przodu, posiadał pokrywę otwierana na bok. W związku z otwieraniem maski na lewą stronę cięgno jej podnoszenia umieszczone było po stronie pasażera, co skutecznie utrudniało otwieranie bagażnika.

Historia modeli Garde/Rapid zakończyła się w pierwszych tygodniach roku 1990 - łącznie powstało około 45 tysięcy egzemplarzy wszystkich odmian tego niezwykłego modelu.

reklama

Polecamy artykuły

Narzędzia przedsiębiorcy

reklama

POLECANE

Nasze recenzje

Ostatnio na forum

Prawne ciekawostki

Eksperci portalu infor.pl

mgr inż. Adam Górski

Ekspert ds. Elektroenergetyki oraz Systemów i sieci komputerowych.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »
Notyfikacje
Czy chcesz otrzymywać informacje o najnowszych zmianach? Zaakceptuj powiadomienia od mojafirma.Infor.pl
Powiadomienia można wyłączyć w preferencjach systemowych
NIE
TAK