REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Land Rover III serii
Land Rover III serii

REKLAMA

REKLAMA

Nie inaczej jest z marką Land Rover. Choć do miana pierwszego samochodu (nawet terenowego) bardzo jej daleko, to jednak większość ludzi na wzmiankę o aucie terenowym pomyśli właśnie o Land Roverze. Dlaczego? To bardzo proste: to jeden z tych samochodów, który pokona każdy teren.

REKLAMA

Inspiracją dla powstania Land Rovera był chyba jedyny samochód, który przewyższa go sławą: Willys. Główny projektant Rovera, Maurice Wilks, tak zakochał się w Jeepie, którego miał na swojej farmie w Newborough, że zaprojektował jego brytyjską odmianę. Tak w 1948 roku powstał Land Rover. Co ciekawe, pierwsze Land Rovery miały nadwozia ze stopu aluminium i magnezu, przez co właściwie nie rdzewiały. Chodziło o to, że tuż po drugiej wojnie światowej bardzo mało było stali, zaś magazyny pełne były aluminium i magnezu, które miały posłużyć do budowy samolotów.

REKLAMA

Jak wielka była niezawodność tych samochodów świadczą ówczesne reklamy (które jeszcze w latach 50-tych były dość uczciwe). Land Rovery pierwszej serii zostały zaprojektowane tak, aby wszystkie podstawowe naprawy można było wykonać poza warsztatem, z zestawem podstawowych narzędzi. Słynne stały się też silniki, które na zwykłym oleju bananowym przejeżdżały tysiące kilometrów.

Zobacz też: Land Rover Discovery I i II

Samochody doskonale się sprzedawały i szybko obrosły wręcz legendą wśród właścicieli ziemskich, farmerów i arystokracji, lubiącej samodzielnie przemierzać posiadane tereny. Naturalne wydało się też, że samochód ten trafi do służby w wojsku… i tak się stało. Brytyjscy żołnierze używają ich aż do dzisiaj. Podobnie było z brytyjską policją, która do dzisiaj korzysta z „pełnego asortymentu” Land Rovera, w tym i Range Rovera.

Ucywilniona "trójka"

REKLAMA

Auto, które widać na zdjęciach należy do trzeciej serii produkcyjnej tego legendarnego wozu. Zmiany w stosunku do drugiej serii nie były wielkie, jednak z jakiegoś powodu to właśnie „trójka” sprzedała się w liczbie 440 tysięcy egzemplarzy w latach 1971-1985. Biorąc pod uwagę czasy, był to wynik wręcz rewelacyjny. Uczciwie byłoby nazwać nawet trzecią serię faceliftingiem: metalowy przedni grill stał się plastikowy, a reflektory zostały przeniesione na zewnętrzną stronę błotników. Drobnym modyfikacjom poddano też silniki. Na przykład benzynowa wersja 2.25 litra miała wyższy stopień sprężania (a co za tym idzie, moc).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Był to też pierwszy Land Rover „w miarę” przyjazny dla kierowcy. „Trójka” miała już w pełni zsynchronizowaną skrzynię biegów, a we wnętrzu po raz pierwszy pojawiła się w pełni plastikowa tapicerka.

Kiedy po 1979 roku brytyjski przemysł motoryzacyjny znalazł się w poważnych opałach, z pomocą przyszedł brytyjski rząd, oferując wsparcie finansowe. Bardzo skorzystał na tym Land Rover, który pojawił się w wersji o pojemności 3.5 litra i układzie V8, (choć ilość mocy była dość śmieszna, bo wynosiła tylko 51 koni mechanicznych).

Zobacz też: Oto nowy Land Rover Discovery na 2012

W 1980 roku poprawiono też cały układ napędowy (2,25 litrowy silnik otrzymał, np.: podparcie wału korbowego w pięciu punktach), w tym też mosty, dyferencjały, półosie i skrzynie biegów. Wiele osób uważało bowiem, że największą wadą starych Land Roverów były bardzo słabe półosie. Jednak tylko garstka znawców wiedziała, że jest to wada „zamierzona”.

Chodziło o to, że wiele osób (zwłaszcza w krajach, gdzie samochód traktowany był bezlitośnie, np. w Australii) obciążało auto poza granice wytrzymałości, jakie przewidział producent. Jako pierwsze zwykle poddawały się półosie, które były specjalnie zaprojektowane tak, aby zepsuły się jako pierwsze. Ich wymiana była na pewno mniej kłopotliwa i kosztowna niż wymiana całej skrzyni redukcyjnej czy dyferencjału. Niemniej jednak łatka producenta słabych półosi przylgnęła do Land Rovera, mimo, że w 1982 roku rozwiązano problem na stałe.

W 1985 roku zakończono produkcję Land Rovera III-serii. Kilka lat później w jego miejsce zaczęły pojawiać się auta znane dzisiaj: Discovery, Freelander i Defender. Najbliżej oryginalnego założenia pozostał ten ostatni - Defender.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
To już pewne: samochód zarejestrujesz przez Internet, koniec z kolejką w urzędzie po tablice. Znamy termin

Samych tablic rejestracyjnych jeszcze z sieci nie ściągniemy – choć kto wie, może za jakiś czas będzie można je wydrukować techniką 3D albo zmienią się przepisy i auta dopuszczone do ruchu będą inaczej znakowane niż formie tablic – ale wkrótce formalności związane z rejestracją załatwimy sami przez Internet. Teraz to jest możliwe tylko jeśli upoważnimy do tego dealera w salonie – i to nie każdego.

Zguba w Uberze. Co zostawiają pasażerowie? I jak odzyskać pozostawiony przedmiot?

Zguby w Uberze bywają naprawdę nietypowe. Przykład? W 2023 r. w taksówce znaleziona została np. sztuczna szczęka. Całe szczęście przedmioty pozostawione podczas przejazdu łatwo odzyskać. Pomaga w tym aplikacja.

Drogowa kumulacja na Śląsku. Pijany kierowca z potrójnym zakazem prowadzenia i poszukiwany w jednym aucie

Myśleliście, że nic już was nie zdziwi? No to przeczytajcie tę historię. Policjanci z będzińskiej drogówki zatrzymali do kontroli drogowej Opla. Jak się okazało, jego kierowca był pijany. I miał potrójny zakaz prowadzenia. A to dopiero początek czarnej serii.

Jak sprawdzić kontrahenta w branży TSL?

Podstawą każdej współpracy biznesowej jest zaufanie. A nic tak nie wzmaga jego poziomu, jak... kontrola i wcześniejsze sprawdzenie kontrahenta. Jak zweryfikować partnerów z branży TSL? To ważne pytanie, aby nie dać się złapać w oszustwo "na zlecenie transportowe".

REKLAMA

Dłuższa trasa elektrykiem: ładowanie auta przestaje być problemem bo sieć stacji zaczyna się pokrywać z siecią Biedronki

Wkrótce ruszając w dalszą trasę samochodem elektrycznym i szykując plan podróży łatwiej będzie wybrać market Biedronki na trasie na przerwę połączoną z ładowaniem auta niż przeglądać samą sieć dostępnych stacji ładowania. Biedronka we współpracy z firmą Powerdot stara się w szczególności wypełniać nowymi stacjami ładowania wszelkie białe plamy polskiej elektromobilności.

Blisko milion pasażerów. Tylu w 2023 r. przewiozły wąskotorówki. Nie wiedzieliście, że takie pociągi jeszcze jeżdżą?

Koleje wąskotorowe po latach zapomnienia znów stają się popularne w Polsce. W 2023 r. podróżowało nimi ponad 948 tys. osób. To prawie dwukrotnie więcej niż przed 10 laty. A to nie koniec ciekawych statystyk.

Mitsubishi się rozpędza. Nowy ASX stał się właśnie starym ASX-em. Na rynku zadebiutuje nowsza wersja

Mitsubishi szykuje się do liftingu nowego ASX-a. Samochód w zmienionej formie zadebiutuje w Polsce już jesienią tego roku. Tak, dobrze zgadliście. W tle nowego ASX-a nadal powiewać będzie francuska flaga. A metod modernizacji można upatrywać w poliftingowym Capturze.

Gęstszy olej w starym silniku? To popularny mit wśród kierowców. Ile w nim prawdy?

Auto ma spory przebieg? Zatem do silnika trzeba wlać gęstszy olej. To ma wydłużyć jego żywotność. Tak przynajmniej mówi popularny wśród kierowców mit. Okazuje się jednak, że efekt może być zupełnie odwrotny. Mechanicy i specjaliści z rynku mechanicznego ostrzegają.

REKLAMA

Znamy cenę nowych tablic rejestracyjnych. Będą droższe od starych. A i tak nie dostanie ich każdy kierowca

1 czerwca 2024 r. w Polsce pojawią się nowe tablice rejestracyjne. Żółte oznaczenia z czerwonymi literami będą przeznaczone do czasowej rejestracji samochodów osobowych przeznaczonych do zawodów sportowych. Ile będzie kosztować ich wydanie?

MAN stworzy ciężarówkę z napędem wodorowym. hTGX nie będzie miał ogniwa paliwowego. On będzie spalać wodór

Nowa ciężarówka MAN hTGX zadebiutuje w 2025 r. Będzie to pojazd wyposażony w silnik spalinowy. Jego paliwem stanie się wodór. Ciągnik ma mieć zastosowanie specjalne. Czemu jednak MAN nazywa go pojazdem bezemisyjnym?

REKLAMA