REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Fiat 500: ikona lat sześćdziesiątych

Dominik Sowiński
Fiat 500 odniósł wielki sukces jaki mały samochód do użytku codzienngeo.
Fiat 500 odniósł wielki sukces jaki mały samochód do użytku codzienngeo.

REKLAMA

REKLAMA

Fiat 500 był produkowany w latach 1957-1975. W ciągu 18 lat produkcji Fiat 500 znalazł blisko 4 miliony nabywców na całym świecie. Dziś Fiat 500 to klasyczne auto zabytkowe cenione nie tylko przez fanów włoskiej marki.

Historia „Pięćsetki”

REKLAMA

REKLAMA

Po raz pierwszy w salonach sprzedaży można było zobaczyć Fiata 500 w 1957 roku. Był to samochód, który miał zastąpić przedwojenny model 500, potocznie nazywany Topolino (po włosku Mysz). Nazwa jaką producent obdarzył swoje najnowsze dziecko wzięła się z pojemności skokowej jaką miał silnik auta. Zaprojektowany przez Dantego Giacoso Fiat miał być konkurencją dla... skutera, dlatego na samym początku mieścił tylko 2 osoby i 70 kilogramów bagażu. Rynek podbiła jednak dopiero wersja czteroosobowa z lepszym wyposażeniem.

W ciągu 18 lat produkcji Fiat przeszedł szereg różnych modyfikacji. W 1958 została zaprezentowana wersja nosząca miano Sport w, której pojemność skokowa silnika została zwiększona z 479 do 499 centymetrów sześciennych. Dwa lata później producent chciał dogodzić również tym którzy cenią sobie przestrzeń i duży bagażnik, dlatego w 1960 roku została wprowadzona wersja kombi nosząca nazwę Giardiniera 500. Ciekawostka: najwięcej egzemplarzy zostało sprzedanych w 1970 roku. Do rąk klientów trafiły wtedy 351 477 sztuk małego auta. Następcą 500-tki został model 126, znany w Polsce pod pseudonimem Maluch. Ostatni samochód tego modelu zjechał z taśm produkcyjnych w 1975 roku.

Zobacz też: Fiat 500 by Gucci

Fiat 500 jak nietrudno się domyśleć był wyposażony w silnik o pojemności pół litra i mocy wynoszącej 13,5 KM. Późniejsze wersje silnikowe generowały moc rzędu 15 KM. Najmocniejsza jednostka napędowa miała 22 konie mechaniczne. Silnik został umieszczony za tylną osią i napędzał koła tylne. Prędkość maksymalną jaką można było osiągnąć wynosiła 95km/h. Pamiętajmy, że 50 lat temu taka prędkość była uważana za wysoką. Za przeniesienie napędu z dwucylindrowego silnika odpowiadała czterostopniowa manualna skrzynia biegów. Za atut włoskiego auta można uznać jego bardzo małą masę  wynoszącą w zależności od wersji jedyne 470 lub 520 kilogramów. Dlaczego tak mało? Sekret tkwi w wyposażeniu wewnętrznym, a raczej... w jego braku. W samochodach z tamtych czasów na próżno szukać takich udogodnień jak klimatyzacja czy urządzenia elektryczne. Nawet  ręcznie opuszczane szyby zostały nie zostały wprowadzone w pierwszym modelu. Jednak mimo braku w wyposażeniu samochód dzięki swojej stylistyce stał się kultowy, dlatego w 2007 roku do salonów trafiła nowa wersja Fiata 500. Wersja z lat sześćdziesiątych dzisiaj nadal budzi zainteresowanie na ulicy jako pojazd zabytkowy. Samochód jest też ceniony w kręgach koneserów marki.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Fiat 600 trafił do Muzeum Techniki

Fiat 500 stał sie flagowym modelem włoskiego koncernu.
Fiat 500 ma silnik umieszczony za tylną osią.
Fiat 500 rozpędzał sie do 95km/h.
Silnik Fiata 500 w najmocniejszej wersji dysponował mocą 22 KM.
Fiat 500 był idealny do krótkich podrózy.
Fiat 500 dzisiaj również ma duże grono sympatyków.
Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Zagraniczny kierowca taxi w Polsce. Wiecie, że ponad połowa posiada wyższe wykształcenie?

    Zagraniczni kierowcy taxi w Polsce stali się standardem. Za kierownicami zasiadają głównie Ukraińcy, Białorusini i Gruzini. Aby ich poznać, FreeNow przeprowadziło badanie ankietowe wśród 1500. z nich.

    Ile zarabiają kierowcy zawodowi w Polsce?

    Dziś porozmawiamy o kierowcy samochodu ciężarowego lub autobusu w Polsce. Ile zarabiają? Oraz jak ich zarobki rosły na przestrzeni ostatnich lat?

    AFIR już obowiązuje. I stanowi potężne wyzwanie. Całe szczęście nie dla kierowców

    AFIR brzmi groźnie. Czy jednak kierowcy w Polsce mają się czego bać? Oni tak właściwie nie. Nowe rozporządzenie stanowi wyzwanie, ale dla operatorów pracujących na rynku elektromobilności. Stawia ambitne cele.

    Dziś wielka akcja policji "Pomiar prędkości". Na drogi ruszy cały sprzęt pomiarowy. Noga z gazu!

    Policja będzie dziś prowadzić wielką akcję "Pomiar prędkości". Na drogach pojawi się praktycznie cały dostępny sprzęt. Widać będzie mierniki stacjonarne, nieoznakowane i oznakowane radiowozy, a do tego będą prowadzone kaskadowe pomiary prędkości.

    REKLAMA

    Im więcej samochodów elektrycznych w Polsce, tym więcej musi być stacji ładowania – nowe prawo już działa

    Unia Europejska już dawno uznała, że główną barierą pożądanego tempa przyrostu samochodów elektrycznych jest gęstość stacji ładowania. W przeciwieństwie do konwencjonalnych pojazdów, dla których stacje paliw budowane są już od ponad stulecia, stacje obsługi dla elektryków trzeba zbudować błyskawicznie.

    Stacje ładowania elektryków (min. 400 kW) co 60 km do 2025 roku. Przepisy AFIR już weszły w życie - czy dadzą spodziewane efekty?

    W sobotę 13 kwietnia 2024 r. weszło w życie unijne rozporządzenie ws. rozwoju infrastruktury paliw alternatywnych (AFIR), które nakłada na państwa członkowskie obowiązek rozbudowy sieci ładowania pojazdów elektrycznych. Nowe regulacje stawiają ambitne cele przed Polską i pozostałymi krajami UE oraz stanowią istotny krok w rozwoju zeroemisyjnego transportu. Aby dostosować się do nowych przepisów, działania Polski powinny być skoncentrowane na współpracy interesariuszy w taki sposób, aby zwiększać liczbę stacji ładowania o odpowiedniej mocy i zapewniać im szybkie przyłącze do sieci. 

    Ile kosztuje hybrydowa Dacia Jogger? Rumuńska nowość w polskich salonach

    Rumuńska marka stawia na technologię. To widać nie tylko po nowym Dusterze, ale i starszych modelach. Przykład? W Polsce debiutuje właśnie Dacia Jogger Hybrid 140. Ile kosztuje ta mocno rodzinna hybryda?

    Ten samochód jest wart 6,3 mln, ale... sztuk! On też był jednym z pionierów rynku SUV-ów

    Poprzednika zaprojektował sam Giorgetto Giugiaro. Twórcy Golfa II nie mieli zatem łatwego zadania. Historia pokazuje jednak, że wywiązali się z niego w stu procentach. Bo drugi etap ewolucji był ważnym elementem legendy kompaktowego Volkswagena.

    REKLAMA

    Nowe paliwo pojawi się w Polsce. Wielka zmiana na stacjach benzynowych od 1 maja

    Już 1 maja na polskich stacjach paliw pojawi się kolejna rewolucja. Z dystrybutorów zacznie płynąć nowe paliwo. Nowe, czyli tak właściwie to jakie? I czy ma to coś wspólnego np. z wycofywaniem się z E10? Sprawdźmy.

    Test: Nissan X-Trail 1.5 VC-T MHEV. To niby tylko zwykły, benzynowy X-Trail. Jednak zwykły nie jest

    To miał być zwykły X-Trail, ale mimo wszystko taki zwykły nie jest. Bo standardowy benzyniak moim zdaniem stanowi soczewkę. Soczewkę, która uwydatnia tylko zalety tego SUV-a. Przy tym teście warto jednak zadać pewne pytanie. Czy rodzinny Nissan nie jest trochę zbyt drogi?

    REKLAMA