REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Lancia Stratos: prosto ze stratosfery

Dominik Sowiński
Lancia Stratos zakończyła swoją sportową karierę w fabrycznym zespole Lancii w 1976 roku. fot. Lancia
Lancia Stratos zakończyła swoją sportową karierę w fabrycznym zespole Lancii w 1976 roku. fot. Lancia

REKLAMA

REKLAMA

Lancia Stratos to jeden z wyścigowych modeli Lancii. Produkowany był w latach 1972-1974. Stratos obecnie jest uważany za ikonę rajdów samochodowych.

Historia modelu nazwanego Stratos zaczęła się już w 1971 roku gdy na salonie w Turynie Marcello Gandini zaprezentował swój prototyp. Jednak model do produkcji seryjnej wszedł rok później. Samochód był stworzony z myślą o wygraniu jak największej ilości rajdów samochodowych, wiec do sprzedaży wszedł jedynie po to aby uzyskać w ten sposób homologację wyścigową. Jako rajdówka auto spisywało się świetnie.

REKLAMA

 Firma Lancia aby zdobyć homologację rajdową musiała wyprodukować 500 sztuk auta. W ciągu dwóch lat w salonach firmowych Lancii pojawiło się 492 nabywców samochodu sportowego. Wersja Stradale Stratosa otrzymała 2,5 litrową jednostkę napędową w układzie V6. Moc jaką generuje silnik wynosi 190 KM.

Jaki silnik?

REKLAMA

Początkowa Lancia chciała zamontować pod maską Stratosa własny silnik z modeli Beta lub Fulvia. Jednak producentowi zależało na większej mocy i zdecydował się na silnik Ferrari. Lancia za zgodą Ferrari wykorzystała jednostkę pracującą pod maską Dino. Silnik Stratosa w wersji cywilnej wytwarza moment obrotowy wysokości 225Nm. Dzięki małej masie całkowitej wynoszącej tylko 980 kilogramów Lancia Stratos jest w stanie rozpędzić się do 230km/h.

Oczywiście osiągi jakimi dysponowała rajdówka były zdecydowanie większe. Sam silnik powiększono do wielkości 3 litrów i mocy 280KM. Lancia jako samochód z homologacja wyścigowa dysponowała mocą dochodzącą nawet do 560KM, warto by tutaj wspomnieć, że obecne samochody specyfikacji WRC mają trochę ponad 300KM, a Stratos to efekt pracy inżynierów z lat 70-tych Konstruktorzy Lancii uzyskali tak dużą moc dzięki turbodoładowanemu silnikowi o pojemności 3 litrów. Napęd w wyścigowym modelu włoskiego producenta jest przenoszony na tylne koła za pośrednictwem pięcio-stopniowej manualnej skrzyni biegów. Samochód posiadał stalową centralną konstrukcję klatkową z tylna ramą, na której osadzony był silnik.

Zobacz także: Nowa Lancia Ypsilon

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Historia legendy rajdów

Pierwsze swoje zwycięstwo w rajdach Stratos zdobył wygrywając Rajd Firestone w Hiszpanii w 1973 roku. Kierowcy ścigając się w tym samochodzie wygrali trzy razy z rzędu Mistrzostwa Świata Konstruktorów. Dzięki temu samochód odniósł swój sukces w świecie motoryzacji. Kolejnym sukcesem znanego już w rajdach samochodu było zdobycie Mistrzostwa Europy przez Bernarda Darniche. W 1979 roku zespół rajdowy Lancii zrezygnował z Lancii Stratos. Nastała wtedy rajdowa era samochodów z napędem na cztery koła. Podczas największych osiągnięć za kierownicą samochodu siadali kierowcy tacy jak Sandro Munari, Markku Alén, Björn Waldegård.

Zobacz także: Lancia

Lancia Stratos jest legendą rajdów samochodowych. fot. Lancia
Lancia Stratos ma napęd tylko na tylne koła. fot. Lancia
Lancia wygrała trzy razy z rzędu mistrzostwa świata konstruktorów. fot. Lancia
Silnik Lancii Stratos w wersji rajdowej ma 280KM. fot. Lancia
Lancia Stratos zyskała uznanie wsród kierowców rajdowych. fot. Lancia
Lancia Stratos została sprzedana w 492 egzemplarzach. fot. Lancia
Lancia Stratos w wersji cywilnej ma 190KM z 2,5 litrowego silnika. fot. Lancia
Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Polski rynek ze wzrostami sprzedaży w 2024 r. Auta osobowe drożeją, a dostawcze... tanieją

Blisko 50 tys. fabrycznie nowych aut osobowych. Na tyle został wyceniony rynek w Polsce w marcu. Lider? Ten jest tylko jeden. Pozycję zachowuje Toyota.

Polskie Porsche 911. Na świecie jest tylko jeden egzemplarz

Wiedzieliście o tym, że Polacy tworzą unikalne Porsche 911? Zajmuje się tym firma Indecent. Jej nowe auto o oznaczeniu 005 powstało na bazie generacji 991. To jedyny taki egzemplarz na świecie.

Przegląd roweru na wiosnę. Co trzeba sprawdzić i jak przygotować rower do sezonu?

Wiosna to czas, w którym z garaży i piwnic kierowcy wyprowadzają rowery. Przed rozpoczęciem eksploatacji jednośladu warto jednak upewnić się, że jest on gotowy na sezon. Co trzeba sprawdzić w rowerze na wiosnę? Oto opis przeglądu krok po kroku.

Nowa Dacia Spring to elektryk i jedno z najtańszych aut na rynku w Polsce!

Marka zaprezentowała cennik nowej Dacii Spring. Ten startuje od 76 900 zł. Przy tej cenie Spring jest nie tylko najtańszym elektrykiem w Polsce. To także jeden z najtańszych fabrycznie nowych samochodów w kraju.

REKLAMA

Nawet 100 tys. zł za każdego pasażera na gapę. Tyle kosztuje przewóz nielegalnych imigrantów do Wielkiej Brytanii

Nawet 50 tys. zł za każdego nielegalnego imigranta. Tyle zapłaci zarówno kierowca, jak i jego pracodawca. Co gorsze, drakońską karę może zapłacić także ten przewoźnik, który przewiezie "pasażera" nieświadomie. Choć jest sposób na zmniejszenie kary.

Umowa leasingu tylko na piśmie? To już przeszłość. No może prawie... Czy zmieni się też kwestia wykupu auta?

Umowę leasingu musi być spisana na piśmie. Pod rygorem nieważności. Takie przepisy obowiązują od 24 lat. I teraz mogą się zmienić. Pojawił się projekt ustawy, który zezwoli na elektroniczne zawieranie takich umów. To oznacza sporo większą wygodę transakcji.

Komu, komu... Ostatnie egzemplarze GR Yaris do wzięcia w Polsce. Pula powoli się kończy

Nowa Toyota GR Yaris tania nie jest. Kosztuje co najmniej 214 900 zł. Powstaje jednak w limitowanej serii, a do tego oferuje 280-konny silnik. To prawdziwy sportowiec! Zakup tego auta może zatem stanowić gratkę. A jest ku temu jeszcze okazja. Być może ostatnia.

Kiedy pieszy nie ma pierwszeństwa na pasach?

Polskie przepisy przewidują przypadki, w których pieszy wcale nie ma pierwszeństwa na przejściu dla pieszych. Dziś je zatem omówimy. Wskażemy także, jaki pieszy może dostać mandat za wymuszenie pierwszeństwa na pasach.

REKLAMA

Nissan Qashqai 2024. Lifting japońskiego hitu sprzedaży stawia na nowości technologiczne

Trzecia generacja Nissana Qashqaia po 3 latach obecności rynkowej otrzymuje delikatny lifting. Zmiany stylistyczne? To początek. Bo tu ważniejsza jest technologia. Auto dostanie m.in. nową kamerę 360 stopni 3D, asystenta głosowego Google czy możliwość zdalnych płatności Google Pay.

Zagraniczny kierowca taxi w Polsce. Wiecie, że ponad połowa posiada wyższe wykształcenie?

Zagraniczni kierowcy taxi w Polsce stali się standardem. Za kierownicami zasiadają głównie Ukraińcy, Białorusini i Gruzini. Aby ich poznać, FreeNow przeprowadziło badanie ankietowe wśród 1500. z nich.

REKLAMA