REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Legendarni kierowcy: Rauno Aaltonen

Rauno Aaltonen Fot. knfilters.com
Rauno Aaltonen Fot. knfilters.com

REKLAMA

REKLAMA

Rauno Aaltonen to znana postać rajdów samochodowych. Z pochodzenia Fin. Przez wielu pamiętany, jako twórca widowiskowego obrotu autem o 360 stopni i mistrz Europy w rajdach samochodowych.

Rauno Aaltonen urodził się w roku 1938. Zanim jednak został nazwany „Rajdowym Profesorem”, startował w wyścigach łodzi motorowych zdobywając tytuły mistrza Finlandii i Skandynawii. Aaltonen zasłynął przede wszystkim dzięki unikalnemu stylowi jazdy. To właśnie on wymyślił hamowanie lewą stopą oraz obrót samochodem o 360 stopni zwany dziś „altonenem”. Hamowanie lewą stopą pozwoliło kierowcom na bardziej dynamiczną jazdę, ponieważ prawa stopa ciągle była na gazie, a lewa pomagała w precyzyjnym odchyleniu pojazdu względem drogi. Dzięki temu, kierowca mógł lepiej panować nad autem. Pomysł – w tamtych czasach uznawany był za szalony, a dziś ten styl jazdy, ćwiczą wszyscy kierowcy wyczynowi. Aaltonen wprowadził ten rodzaj hamowania wspólnie z kolegą z zespołu BMC - Timo Makinenem. Według Fina, dobry kierowca musi być jak dobry piłkarz – „strzelać” obiema nogami. Obrót natomiast umożliwiał kierowcy wyjście z poślizgu wszystkich kół. Ten styl jazdy uratował już niejednego kierowcę.

REKLAMA

Zobacz też: Historia motoryzaji: Mercedes Klasy C AMG w DTM

REKLAMA

Możemy zastanawiać się skąd pseudonim „Radowy Profesor”? Otóż Rauno Aaltonen bardzo lubił doradzać innym, szczególnie mniej doświadczonym kierowcom. Jego słynne słowa - „zawsze patrz tam, gdzie chcesz jechać. Jak się będziesz gapił na traktor, który ci wyjeżdża przed nos, to na pewno w niego trafisz” – zna prawie każdy miłośnik wyścigów.

Dla Aaltonena złotym okresem były lata 60. Dzięki treningom w trudnych warunkach pogodowych jeździł tak dobrze, że konkurenci zaczęli się go obawiać. Zdobywał wtedy prawie wszystkie możliwe tytuły. W 1965 roku wygrał: Rajd Europy, Rajd Wełtawy, Rajd RAC, Rajd Genewski, 1000 Jezior oraz  Monachium – Wiedeń – Budapeszt. Został także dwukrotnie mistrzem w Rajdzie Polski. Pierwszy raz w 1961 roku pilotując w mercedesie niemieckiego kierowcę Eugena Bohrimgera. Drugi raz w 1965 roku w Morrisie Cooperze pilotowanym przez Rauno Ambroze.

Zobacz też: Historia motoryzacji: 35 lat Forda Fiesty

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W 1967 roku Aaltonen zdobył tytuł mistrza w Rajdzie Monte Carlo jadąc Mini Cooperem. Po latach wspomina: „To było wtedy piekielne pudełko. Zachwycało błyskawicznymi zmianami kierunku jazdy bez użycia hamulca ręcznego. Żaden samochód rajdowy nie miał wtedy tak szybkiej reakcji”.

Rauno Aaltonen startował nie tylko w wyścigach samochodowych lecz także w wyścigach żużlowych, motocyklowych i motocrossowych. Po zakończeniu kariery prowadził szkołę jazdy sportowej. Dziś ma 74 lata.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Test: Nissan Ariya e-4ORCE 394 KM. To hot-SUV o napędzie elektrycznym

Elektryczny SUV nie kojarzy się z emocjami? Pomyślicie tak tylko dlatego, że jeszcze nigdy nie jeździliście prawie 400-konną Ariyą. Z tym autem niewiele modeli sportowych ma szansę podczas startu spod świateł. A to nie koniec jej zalet.

Wielki potencjał zielonej logistyki, na który długo jeszcze poczekamy [ESG w logistyce 2024-2030]
Będą nowe stawki za badania psychologiczne kierowców

Ministerstwo Zdrowia chce podnieść stawkę za badania psychologiczne kierowców. Aktualna stawka obowiązuje już dekadę. Ile ma wynosić nowa?  

Polski rynek ze wzrostami sprzedaży w 2024 r. Auta osobowe drożeją, a dostawcze... tanieją

Blisko 50 tys. fabrycznie nowych aut osobowych. Na tyle został wyceniony rynek w Polsce w marcu. Lider? Ten jest tylko jeden. Pozycję zachowuje Toyota.

REKLAMA

Polskie Porsche 911. Na świecie jest tylko jeden egzemplarz

Wiedzieliście o tym, że Polacy tworzą unikalne Porsche 911? Zajmuje się tym firma Indecent. Jej nowe auto o oznaczeniu 005 powstało na bazie generacji 991. To jedyny taki egzemplarz na świecie.

Przegląd roweru na wiosnę. Co trzeba sprawdzić i jak przygotować rower do sezonu?

Wiosna to czas, w którym z garaży i piwnic kierowcy wyprowadzają rowery. Przed rozpoczęciem eksploatacji jednośladu warto jednak upewnić się, że jest on gotowy na sezon. Co trzeba sprawdzić w rowerze na wiosnę? Oto opis przeglądu krok po kroku.

Nowa Dacia Spring to elektryk i jedno z najtańszych aut na rynku w Polsce!

Marka zaprezentowała cennik nowej Dacii Spring. Ten startuje od 76 900 zł. Przy tej cenie Spring jest nie tylko najtańszym elektrykiem w Polsce. To także jeden z najtańszych fabrycznie nowych samochodów w kraju.

Nawet 100 tys. zł za każdego pasażera na gapę. Tyle kosztuje przewóz nielegalnych imigrantów do Wielkiej Brytanii

Nawet 50 tys. zł za każdego nielegalnego imigranta. Tyle zapłaci zarówno kierowca, jak i jego pracodawca. Co gorsze, drakońską karę może zapłacić także ten przewoźnik, który przewiezie "pasażera" nieświadomie. Choć jest sposób na zmniejszenie kary.

REKLAMA

Umowa leasingu tylko na piśmie? To już przeszłość. No może prawie... Czy zmieni się też kwestia wykupu auta?

Umowę leasingu musi być spisana na piśmie. Pod rygorem nieważności. Takie przepisy obowiązują od 24 lat. I teraz mogą się zmienić. Pojawił się projekt ustawy, który zezwoli na elektroniczne zawieranie takich umów. To oznacza sporo większą wygodę transakcji.

Komu, komu... Ostatnie egzemplarze GR Yaris do wzięcia w Polsce. Pula powoli się kończy

Nowa Toyota GR Yaris tania nie jest. Kosztuje co najmniej 214 900 zł. Powstaje jednak w limitowanej serii, a do tego oferuje 280-konny silnik. To prawdziwy sportowiec! Zakup tego auta może zatem stanowić gratkę. A jest ku temu jeszcze okazja. Być może ostatnia.

REKLAMA