| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Moto > Moto porady > Auta zabytkowe > Legendarni kierowcy > Legendarni kierowcy: Rauno Aaltonen

Legendarni kierowcy: Rauno Aaltonen

Rauno Aaltonen to znana postać rajdów samochodowych. Z pochodzenia Fin. Przez wielu pamiętany, jako twórca widowiskowego obrotu autem o 360 stopni i mistrz Europy w rajdach samochodowych.

Rauno Aaltonen urodził się w roku 1938. Zanim jednak został nazwany „Rajdowym Profesorem”, startował w wyścigach łodzi motorowych zdobywając tytuły mistrza Finlandii i Skandynawii. Aaltonen zasłynął przede wszystkim dzięki unikalnemu stylowi jazdy. To właśnie on wymyślił hamowanie lewą stopą oraz obrót samochodem o 360 stopni zwany dziś „altonenem”. Hamowanie lewą stopą pozwoliło kierowcom na bardziej dynamiczną jazdę, ponieważ prawa stopa ciągle była na gazie, a lewa pomagała w precyzyjnym odchyleniu pojazdu względem drogi. Dzięki temu, kierowca mógł lepiej panować nad autem. Pomysł – w tamtych czasach uznawany był za szalony, a dziś ten styl jazdy, ćwiczą wszyscy kierowcy wyczynowi. Aaltonen wprowadził ten rodzaj hamowania wspólnie z kolegą z zespołu BMC - Timo Makinenem. Według Fina, dobry kierowca musi być jak dobry piłkarz – „strzelać” obiema nogami. Obrót natomiast umożliwiał kierowcy wyjście z poślizgu wszystkich kół. Ten styl jazdy uratował już niejednego kierowcę.

Zobacz też: Historia motoryzaji: Mercedes Klasy C AMG w DTM

Możemy zastanawiać się skąd pseudonim „Radowy Profesor”? Otóż Rauno Aaltonen bardzo lubił doradzać innym, szczególnie mniej doświadczonym kierowcom. Jego słynne słowa - „zawsze patrz tam, gdzie chcesz jechać. Jak się będziesz gapił na traktor, który ci wyjeżdża przed nos, to na pewno w niego trafisz” – zna prawie każdy miłośnik wyścigów.

Dla Aaltonena złotym okresem były lata 60. Dzięki treningom w trudnych warunkach pogodowych jeździł tak dobrze, że konkurenci zaczęli się go obawiać. Zdobywał wtedy prawie wszystkie możliwe tytuły. W 1965 roku wygrał: Rajd Europy, Rajd Wełtawy, Rajd RAC, Rajd Genewski, 1000 Jezior oraz  Monachium – Wiedeń – Budapeszt. Został także dwukrotnie mistrzem w Rajdzie Polski. Pierwszy raz w 1961 roku pilotując w mercedesie niemieckiego kierowcę Eugena Bohrimgera. Drugi raz w 1965 roku w Morrisie Cooperze pilotowanym przez Rauno Ambroze.

Zobacz też: Historia motoryzacji: 35 lat Forda Fiesty

W 1967 roku Aaltonen zdobył tytuł mistrza w Rajdzie Monte Carlo jadąc Mini Cooperem. Po latach wspomina: „To było wtedy piekielne pudełko. Zachwycało błyskawicznymi zmianami kierunku jazdy bez użycia hamulca ręcznego. Żaden samochód rajdowy nie miał wtedy tak szybkiej reakcji”.

Rauno Aaltonen startował nie tylko w wyścigach samochodowych lecz także w wyścigach żużlowych, motocyklowych i motocrossowych. Po zakończeniu kariery prowadził szkołę jazdy sportowej. Dziś ma 74 lata.

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

reklama

POLECANE

Nasze recenzje

Ostatnio na forum

Prawne ciekawostki

Eksperci portalu infor.pl

Paulina Piekarska

Aplikant radcowski

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »