REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Poprzednicy nowego Volvo V90 - historia szwedzkich kombi

Volvo PV445 Duett
Volvo PV445 Duett
Volvo

REKLAMA

REKLAMA

Niedługo na rynku pojawi się Volvo S90 w wersji kombi czyli V90. Przedstawiamy Wam poprzedników tego modelu i najważniejsze kombi szwedzkiego producenta.

Historia samochodów kombi od Volvo

Niewielu producentów samochodów może pochwalić się równie długim doświadczeniem w projektowaniu rodzinnych kombi, co Volvo. To właśnie dzięki historii tak bardzo oczekiwane są wszelkie informacje dotyczące nowego modelu V90, który już 18 lutego zostanie oficjalnie pokazane w Sztokholmie. Korzystając z okazji Volvo postanowiło przypomnieć historię kombi, którą tworzy od ponad 60 lat.

REKLAMA

Co trzecie Volvo to kombi

Nowy model Volvo V90 powstał w oparciu o wieloletnie doświadczenia szwedzkiej marki w projektowaniu rodzinnych kombi. Pierwszym z nich był Volvo Duett, który pojawił się na rynku w 1953 r. Od tamtej pory Volvo sprzedało na całym świecie przeszło 6 milionów samochodów z nadwoziem kombi. To mniej więcej jedna trzecia wszystkich aut wyprodukowanych przez Volvo od chwili założenia marki w 1927 r. Te doświadczenia pokazują najlepiej – nikt nie wie tyle o samochodach kombi, co Volvo.

Zobacz też: Historia silników wysokoprężnych w marce Skoda

W segmencie kombi jesteśmy punktem odniesienia – powiedział Håkan Samuelsson, prezes Volvo Cars. W umysłach bardzo wielu ludzi skojarzenie kształtu nadwozia kombi z marką Volvo rodzi się naturalnie. Pomimo, że dziś Volvo większa część naszej oferty to auta o innych nadwoziach, w dalszym ciągu budujemy niezwykle dopracowane auta rodzinne, które czerpią z dziedzictwa poprzedzających je modeli.

Premiera Volvo V90

REKLAMA

Podobnie jak siostrzane modele XC90 oraz S90, również V90 będzie bazować na platformie podwoziowej Scalable Product Architecture (SPA). V90 to model będący odmianą kombi modelu S90, który zebrał doskonałe recenzje podczas styczniowej prezentacji w trakcie amerykańskiego salonu samochodowego North American International Auto Show w Detroit.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zdjęcia nowego Volvo V90 będą pokazane już 18 lutego. Tym samym otworzy się najnowszy rozdział historii szwedzkich kombi. Poniżej przypominamy kilka historycznych modeli Volvo, które stały się ikonami w swojej klasie. To dzięki nim Volvo kojarzy się z rodzinnym kombi.

Pierwsze kombi od Volvo

Wprowadzony w 1953 r. Duett to jeden z pierwszych modeli szwedzkiej marki, który eksportowano do USA. Dzięki rewolucyjnemu wówczas nadwoziu, samochód był nieporównywalnie bardziej praktyczny w stosunku do sedanów i innych popularnych wówczas nadwozi. Duett sprawdzał się podczas rodzinnych wypadów za miasto, ale równie dobrze spełniał się w roli małego auta dostawczego. Ten niezwykle lubiany model został uczczony przez Szwedzką Pocztę. W 1997 roku wydano znaczek pocztowy z rysunkiem tego auta. W ten sposób Duett stał się prawdziwą legendą.

Zobacz też: Historia marki JEEP

Amazon

REKLAMA

Następcą modelu Duett stał się wprowadzony w 1962 r. Amazon, występujący oficjalnie pod nazwą Volvo 221. Było to eleganckie kombi, którego początki na desce kreślarskiej sięgają także zastosowań dostawczych – auto było oferowane także w takiej wersji.  M.in. dzięki temu Amazon posiadał znacznie pojemniejszy przedział bagażowy.

Model S wyposażony w 115-konny silnik benzynowy był w latach 60. postrzegany jako auto ponadprzeciętnie dynamiczne. Charakterystyczna dzielona tylna klapa była rozwiązaniem bardzo praktycznym, chwalonym przez wielu użytkowników. Bardzo podobny mechanizm tylnych drzwi zastosowano kilkadziesiąt lat później w pierwszej generacji Volvo XC90, powracając tym samym do korzeni marki.

Volvo 1800 ES – kombi czy shooting brake?

Następca modelu 1800, wersja 1800 ES w Wielkiej Brytanii znana była pod nazwą Shooting Brake, co oznaczało połączenie wysokich osiągów z nadwoziem oferującym przestrzeń bagażową na kije golfowe, czy sprzęt łowiecki. Auto miało premierę jesienią 1971 r. Najsłynniejszym elementem samochodu była bezramkowa szyba montowana w tylnej klapie z charakterystycznymi zawiasami przymocowanymi bezpośrednio do szkła. We wczesnych latach 70. było to niezwykle nowoczesne rozwiązanie.

Czas pokazał, że 1800 ES było autem jeszcze bardziej wyjątkowym w historii motoryzacji niż mogli podejrzewać projektujący go inżynierowie. Z taśm szwedzkiej fabryki zjechało zaledwie ok. 8,000 sztuk tego modelu, przez co dziś to samochód bardzo poszukiwany przez kolekcjonerów zabytkowej motoryzacji. Model ten był także bezpośrednią inspiracją dla projektantów wizjonerskiego Volvo Concept Estate, przedstawionego szerokiemu gronu odbiorców na genewskim salonie motoryzacyjnym wiosną 2014 r.

Volvo 245

Archetyp Volvo – rodzinnego kombi – na rynku pojawił się w 1974 r. Zyskał popularność, jakiej nie miał żaden inny model szwedzkiej firmy. Volvo 245, to nawet dziś samochód bardzo silnie kojarzący się z marką. Produkowany przez niemal 20 lat, stał się niebywale popularnym autem. Dostępna była także specjalna edycja 265 wyposażony w sześciocylindrowy silnik benzynowy w układzie widlastym. Lata osiemdziesiąte przyniosły nową wersję 245 Turbo – pierwszy na świecie samochód kombi z seryjnie turbodoładowanym silnikiem.

Volvo 960

Volvo 960 było ostatnim szwedzkim kombi z napędem na tylną oś. Jego geneza sięga serii 700 i lat 80. Auto charakteryzujące się bardzo elegancką linią nadwozia. Model zaprezentowano w 1990 r. wraz z zupełnie nowym silnikiem sześciocylindrowym. W 1996 r. zmianie uległa nazwa modelu – od tej pory auto znane było jako V90. Ta sama nazwa modelu wraca dokładnie po 20 latach wraz z nowym kombi.

Volvo 850 T5-R

Intensywna żółta barwa lakieru, 240 koni pod maską i przyspieszenie ze startu zatrzymanego do 100 km/h poniżej 7 sekund. To kluczowe cechy Volvo 850 T5-R – kombi, jakiego świat wcześniej nie widział. Wprowadzone jako edycja limitowana tylko dla roku modelowego 1994, T5-R niemal od razu stało się obiektem westchnień motoryzacyjnych kolekcjonerów.

Zobacz też: Historia modelu Volvo 240

Uwagę światowych mediów model ten skupił dzięki nieprzeciętnym wynikom w sporcie motorowym. Był to pierwszy na świecie samochód o nadwoziu kombi, jaki wystartował w brytyjskim cyklu wyścigów BTCC. Auto przyniosło rozgłos fabrycznemu zespołowi Volvo, który reprezentowało.

Źródło: materiały prasowe Volvo

Volvo 850 T5-R
Volvo
Volvo 1800 ES
Volvo
Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Za 175 niezapłaconych mandatów skonfiskowali mu SUV-a. Choć dalej nim jeździ...

    60-latek z Florencji idzie na rekord. W ostatnich latach dostał 175 mandatów. Opiewają one na kwotę ponad 30 tys. euro. Żadnej z grzywien jednak nie opłacił. Dlatego skonfiskowali mu SUV-a.

    Rowerzyści boją się jeździć po ulicy. Powód? Tym są zachowania kierowców

    Rowerzyści boją się jeździć po ulicy. Czasami jednak nie mają innego wyjścia... Dobra informacja mimo wszystko jest taka, że jazda rowerem w Polsce staje się coraz bezpieczniejsza. Tak przynajmniej twierdzą statystyki.

    Dziś jest statystycznie najbardziej "wypadkowy" dzień tygodnia. To w piątki na drogach ginie nawet 270 osób

    Piątek, piąteczek, piątunio? Ukochany dzień Polaków niestety bezpieczny nie jest. W 2023 r. w każdy piątek miało miejsce średnio 3555 wypadków. W zdarzeniach tych ginęło średnio 268 osób, a 4091 odnosiło obrażenia. Czemu tak się dzieje?

    Mandaty dla kierowców po nowemu. Pojawi się możliwość wznowienia postępowania. Dziś to niemożliwe

    Dziś mandatu karnego praktycznie nie da się uchylić. Po podpisaniu staje się ostateczny. Od lat mówiono o tym, że sytuacja odbiera kierowcom prawo do obrony. MS wreszcie wysłuchało apeli i zapowiada zmiany. Pojawi się możliwość wznawiania postępowania mandatowego.

    REKLAMA

    Ten Opel spala tylko 5 litrów benzyny na 100 km. Ruszają zamówienia na hybrydową Astrę. Ile kosztuje?

    Opel Astra L wykonuje kolejny krok w stronę eko-mobilności. Właśnie stała się hybrydą, a właściwie to lekką hybrydą. Oferuje 136 koni mocy i spalanie wynoszące tylko 5 litrów. Ile kosztuje Astra Hybrid w Polsce?

    Nie tylko na pasach. Tu pieszy ma pierwszeństwo... wszędzie. Niebieski znak zmienia wszystko. Lepiej go poznaj

    Niebieski znak informuje kierowcę o tym, że wjechał właśnie do strefy zamieszkania. A tu reguła jest jedna. To królestwo pieszego. To on ma pierwszeństwo. Choć szczególne zasady ruchu nie ograniczają się tylko do tego wymogu.

    "Rzucimy jeszcze okiem na oponki" Od tych słów często zaczyna się poważny problem kierowców. Mandaty za opony do 3 tys. zł

    Policjant podczas kontroli drogowej może sprawdzić nie tylko dokumenty pojazdu. Równie dobrze może przyjrzeć się oponom. Co to jednak oznacza w praktyce? To ważne pytanie w momencie, w którym rozpoczyna się sezon wymiany opon na letnie.

    Stan techniczny roweru. Za jakie usterki kierowca może dostać mandat w 2024 r.?

    Koła się kręcą, a więc rower jest sprawny? No właśnie nie. Cykliści przed rozpoczęciem sezonu powinni sprawdzić stan techniczny pojazdu. Przy czym kluczowy jest jeden element. Wyładowana bateria może bowiem kosztować kierującego nawet 3000 zł.

    REKLAMA

    Tracą prawo jazdy za prędkość w mieście, ale nie mają go jak odzyskać przez długie miesiące. Paradoks po wyroku TK

    Kierowca za przekroczenie prędkości w mieście o więcej niż 50 km/h stracił prawo jazdy. Teoretycznie, bo decyzji nie potwierdził starosta. W takim przypadku kierujący trafia w próżnię. Bo prawa jazdy nie ma i nie wiadomo, kto miałby mu oddać dokument. W efekcie zakaz obowiązuje dużo dłużej, niż zakładane w prawie 3 miesiące.

    Oto cennik nowej Dacii Duster III. Za auto trzeba zapłacić co najmniej 79 900 zł. Sprzedaż właśnie ruszyła

    Trzecia generacja Dacii Duster oficjalnie wchodzi do polskiej sieci sprzedaży. Marka wskazała cennik dla roku 2024. Za rumuńskiego SUV-a trzeba zapłacić minimum 79 900 zł. Od tej wartości zestawienie jednak dopiero startuje.

    REKLAMA