REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Historia Skody Popular

Skoda Popular
Skoda Popular
Skoda

REKLAMA

REKLAMA

Skoda Popular to auto, które zdobyło dużą popularność wśród klientów. Od roku 1934 do 1946 Skoda sprzedała ponad 20 000 egzemplarzy tego modelu, w tym 6 000 poza granice ówczesnej Czecho-Słowacji. Jakie były przyczyny tak dobrego przyjęcia przez rynek tego modelu?

Skoda Popular

REKLAMA

Dokładnie 80 lat temu rajdowy duet Zdeněk Pohl/Jaroslav Hausman ukończył ŠKODĄ Popular legendarny Rajd Monte Carlo na drugim miejscu w klasie o pojemności silnika poniżej 1500 cm3. Prekursor dzisiejszej ŠKODY Fabia R5 położył fundamenty sukcesów obecnego rajdowego zespołu ŠKODA Motorsport. Sportowy sukces modelu Popular przełożył się także na wymierne korzyści dla ówczesnych Klientów czeskiej marki: słynny model ŠKODY dostępny był w wersji standardowej oraz jako Popular Monte Carlo w wariantach roadster i coupe.

REKLAMA

„ŠKODA jest dumna ze swojej długiej tradycji w motorsporcie” – mówi Michal Hrabánek, dyrektor ŠKODA Motorsport. „W latach 30. ŠKODA Popular świętowała podobne sukcesy do tych, jakie dzisiaj osiąga ŠKODA Fabia R5. Dokonania naszych poprzedników są dla nas wielką motywacją. W ostatnim sezonie nasza Fabia R5 dała nam cztery zwycięstwa w Rajdowych Mistrzostwach Świata w WRC 2, pięć krajowych tytułów mistrzowskich i czwarty z rzędu kontynentalny tytuł Rajdowego Mistrza Azji i Pacyfiku (APRC)”.

„Założenia techniczne ŠKODY Popular, z zaawansowaną jak na tamte czasy ramą centralną, niezależnym zawieszeniem obydwu osi i skrzynią biegów zintegrowaną z tyłu z mechanizmem różnicowym, na wiele sposobów wyprzedzały swoje czasy” – wyjaśnia Michal Velebný, kierujący działem renowacji Muzeum ŠKODY w Mladá Boleslav. „ŠKODA Popular odniosła znaczące sukcesy zarówno na europejskiej, jak i południowoamerykańskiej scenie rajdowej i wyścigowej”.

Zobacz też: Skoda: co oznacza symbol RS?

REKLAMA

Obok modeli Rapid i Superb, debiutująca w 1934 roku Popular miała kluczowy wpływ na rozwój ŠKODY w latach 30., gdy stała się ona największym producentem samochodów w Czechosłowacji, rozpoznawalnym w całej Europie. Jak na swoje czasy modele te wyznaczały nowe standardy w kategoriach technologii, designu i stosunku jakości do ceny

Dalszy ciąg materiału pod wideo

ŠKODA Popular, która równo osiemdziesiąt lat temu stanęła na starcie Rajdu Monte Carlo, była wyposażona w trzybiegową skrzynię i czterocylindrowy silnik o pojemności 1386 cm3 i mocy 34 KM, znany z drogowej wersji modelu. Dwa baki paliwa o łącznej pojemności 170 litrów pozwalały przejechać bez przerwy na tankowanie nawet 1500 kilometrów. Prędkość maksymalna auta wynosiła 110 km/h. Z całkowitej wagi konstrukcji wynoszącej 790 kg około 250 kg pochłaniało pozbawione dachu nadwozie. Rajdowy Popular wypełniony płynami ważył zaledwie 960 kilogramów, załoga wraz ze swoim wyposażeniem dodawała do tego kolejne 170 kg

14 stycznia 1936 roku Pohl i Hausman wyruszyli z Pragi w podróż na legendarny rajd, kierując się do Aten, gdzie rozpoczęła się licząca 3852 kilometry trasa, prowadząca kolejno przez Thessaloniki, Belgrad, Budapeszt, Wiedeń, Strasburg, Avignon i Monako. Jadąca ŠKODĄ załoga dotarła do mety 29 stycznia nie notując po drodze ani jednego punktu karnego. Samochód przeszedł także z bardzo wysokimi notami badanie techniczne i próby zręczności. Ostatecznie, duet Pohl/Hausman zajął ze ŠKODĄ Popular drugie miejsce w klasie samochodów z silnikami o pojemności do półtora litra

Rajd rozgrywał się w trudnych i zmieniających warunkach atmosferycznych. By poradzić sobie z zimowymi mrozami, załoga wyposażyła swój samochód w dodatkowy nawiew ciepłego powietrza, uchwyty na termosy i elektrycznie podgrzewane wycieraczki przedniej szyby. Oparcie fotela pasażera można było opuszczać, tak by pilot mógł odpoczywać podczas długiej jazdy

W czasie rajdu załoga korzystała z przetestowanych w Karkonoszach jeszcze przed startem terenowych opon i skórzanych kombinezonów, dostarczonych przez krajowego specjalistę, znaną firmę Bata

Zachęcona własnymi sukcesami marka wydała na świat pod nazwą ŠKODA Popular Sport Monte Carlo szereg sportowych modeli. Między rokiem 1936 a 1938 zbudowano siedemdziesiąt egzemplarzy roadsterów i opływowych coupe. Jeden z tych samochodów należy obecnie do kolekcji Muzeum ŠKODY w Mladá Boleslav

Zobacz też: Rozwój silników samochodów Skoda

Popular spełnił pokładaną w nazwie obietnicę: lekki i niskobudżetowy model stał się bardzo popularnym wyborem, spełniającym długo skrywane marzenia szerokiej rzeszy klientów o posiadaniu własnego samochodu. Czteroosobowy „samochód ludu” był oferowany nie tylko jako sedan, ale i dwudrzwiowy wariant „Tudor” oraz kabriolet z częściowo zdejmowanym dachem. Oprócz tego, dostępny był także dwuosobowy roadster i dostawczy van

ŠKODA Popular szybko stała się najlepiej sprzedającym się samochodem ówczesnej Czechosłowacji. Od roku 1934 do 1946 ŠKODA sprzedała ponad 20 000 egzemplarzy tego modelu, z których wyjątkowe jak na tamte czasy 6 000 sztuk zostało wyeksportowanych do pięćdziesięciu krajów w Europie i poza nią, sięgając Chin, Indii, jak i wielu krajów południowoamerykańskich i afrykańskich. Jednym z głównych powodów niesamowitej popularności tego modelu był jego bardzo wysoki poziom niezawodności. ŠKODA wzmocniła wizerunek modelu, jako solidnego i wszechstronnego, serią długodystansowych podróży.

Źródło: materiały prasowe Skoda

Skoda Popular
Skoda
Skoda Popular
Skoda
Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
To już pewne: samochód zarejestrujesz przez Internet, koniec z kolejką w urzędzie po tablice. Znamy termin

Samych tablic rejestracyjnych jeszcze z sieci nie ściągniemy – choć kto wie, może za jakiś czas będzie można je wydrukować techniką 3D albo zmienią się przepisy i auta dopuszczone do ruchu będą inaczej znakowane niż formie tablic – ale wkrótce formalności związane z rejestracją załatwimy sami przez Internet. Teraz to jest możliwe tylko jeśli upoważnimy do tego dealera w salonie – i to nie każdego.

Zguba w Uberze. Co zostawiają pasażerowie? I jak odzyskać pozostawiony przedmiot?

Zguby w Uberze bywają naprawdę nietypowe. Przykład? W 2023 r. w taksówce znaleziona została np. sztuczna szczęka. Całe szczęście przedmioty pozostawione podczas przejazdu łatwo odzyskać. Pomaga w tym aplikacja.

Drogowa kumulacja na Śląsku. Pijany kierowca z potrójnym zakazem prowadzenia i poszukiwany w jednym aucie

Myśleliście, że nic już was nie zdziwi? No to przeczytajcie tę historię. Policjanci z będzińskiej drogówki zatrzymali do kontroli drogowej Opla. Jak się okazało, jego kierowca był pijany. I miał potrójny zakaz prowadzenia. A to dopiero początek czarnej serii.

Jak sprawdzić kontrahenta w branży TSL?

Podstawą każdej współpracy biznesowej jest zaufanie. A nic tak nie wzmaga jego poziomu, jak... kontrola i wcześniejsze sprawdzenie kontrahenta. Jak zweryfikować partnerów z branży TSL? To ważne pytanie, aby nie dać się złapać w oszustwo "na zlecenie transportowe".

REKLAMA

Dłuższa trasa elektrykiem: ładowanie auta przestaje być problemem bo sieć stacji zaczyna się pokrywać z siecią Biedronki

Wkrótce ruszając w dalszą trasę samochodem elektrycznym i szykując plan podróży łatwiej będzie wybrać market Biedronki na trasie na przerwę połączoną z ładowaniem auta niż przeglądać samą sieć dostępnych stacji ładowania. Biedronka we współpracy z firmą Powerdot stara się w szczególności wypełniać nowymi stacjami ładowania wszelkie białe plamy polskiej elektromobilności.

Blisko milion pasażerów. Tylu w 2023 r. przewiozły wąskotorówki. Nie wiedzieliście, że takie pociągi jeszcze jeżdżą?

Koleje wąskotorowe po latach zapomnienia znów stają się popularne w Polsce. W 2023 r. podróżowało nimi ponad 948 tys. osób. To prawie dwukrotnie więcej niż przed 10 laty. A to nie koniec ciekawych statystyk.

Mitsubishi się rozpędza. Nowy ASX stał się właśnie starym ASX-em. Na rynku zadebiutuje nowsza wersja

Mitsubishi szykuje się do liftingu nowego ASX-a. Samochód w zmienionej formie zadebiutuje w Polsce już jesienią tego roku. Tak, dobrze zgadliście. W tle nowego ASX-a nadal powiewać będzie francuska flaga. A metod modernizacji można upatrywać w poliftingowym Capturze.

Gęstszy olej w starym silniku? To popularny mit wśród kierowców. Ile w nim prawdy?

Auto ma spory przebieg? Zatem do silnika trzeba wlać gęstszy olej. To ma wydłużyć jego żywotność. Tak przynajmniej mówi popularny wśród kierowców mit. Okazuje się jednak, że efekt może być zupełnie odwrotny. Mechanicy i specjaliści z rynku mechanicznego ostrzegają.

REKLAMA

Znamy cenę nowych tablic rejestracyjnych. Będą droższe od starych. A i tak nie dostanie ich każdy kierowca

1 czerwca 2024 r. w Polsce pojawią się nowe tablice rejestracyjne. Żółte oznaczenia z czerwonymi literami będą przeznaczone do czasowej rejestracji samochodów osobowych przeznaczonych do zawodów sportowych. Ile będzie kosztować ich wydanie?

MAN stworzy ciężarówkę z napędem wodorowym. hTGX nie będzie miał ogniwa paliwowego. On będzie spalać wodór

Nowa ciężarówka MAN hTGX zadebiutuje w 2025 r. Będzie to pojazd wyposażony w silnik spalinowy. Jego paliwem stanie się wodór. Ciągnik ma mieć zastosowanie specjalne. Czemu jednak MAN nazywa go pojazdem bezemisyjnym?

REKLAMA