| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE MOBILNE | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Moto > Moto porady > Auta zabytkowe > Historia motoryzacji > Historia marki JEEP

Historia marki JEEP

Historia marki JEEP to dowód na to jak pasja i konsekwencja w działaniu może się przekształcić w oszałamiający sukces. Kluczowym modelem był Willys, jednak w gamie produktów większość modeli zasługuje na miano kultowych.

Historia marki JEEP - zaczęło się od zamówienia dla wojska

W lipcu 1940 roku, Amerykańskie Siły Zbrojne poinformowały producentów samochodów, że poszukują "lekkiego, zwiadowczego samochodu", który mógłby zastąpić motocykle. Armia Stanów Zjednoczonych poprosiła 135 producentów o opracowanie pojazdu, który spełniałby długą listę wymagań, takich jak:

  • Ładowność 600 funtów (272 kg)
  • Rozstaw osi poniżej 75 cali (190 cm)
  • Wysokość nie większa niż 91 cm (36 cali)
  • Silnik umożliwiający długotrwałą jazdę w zakresie od 5 do 80 km/h (3 i 50 mil na godzinę)
  • Prostokątny kształt nadwozia
  • Napęd 4x4 i dwustopniowa skrzynka rozdzielcza
  • Składana szyba przednia
  • Trzy oddzielne siedzenia
  • Przyciemniane światła
  • Całkowita masa poniżej 1.300 funtów (590 kg).

Na początku, Willys-Overland i American Bantam Car Manufacturing Company były jedynymi firmami, które wykazały zainteresowanie projektem. Wkrótce dołączył do nich również Ford Motor Company. Wszyscy trzej producenci rozpoczęli rywalizację o uzyskanie lukratywnego zlecenia rządowego i w rekordowym tempie stworzyli prototypy do prób. Główny inżynier Bantam wraz z zespołem zarządzającym firmy opracował projekt, który w ciągu 49 dni został zrealizowany w postaci pierwszego egzemplarza samochodu.

Zobacz też: Test Jeep Cherokee 3.2 V6 Trailhawk

Delmar G. Roos, wiceprezes Engineering Willys-Overland, zaprojektował Willys Quad, natomiast Ford wyprodukował model GP (General Purpose), znany pod nazwą "Pygmy" i wyposażony w specjalnie przystosowany silnik do użytku rolniczego Ford/Ferguson. Latem 1940 roku, każda z firm przekazała armii swój prototyp i została upoważniona do produkcji 70 próbnych egzemplarzy.

W listopadzie 1940 roku w Camp Holabird, w Maryland, armia weszła w posiadanie tych pojazdów. Każdy z trzech projektów przekraczał wymaganą masę 1.300 funtów (590 kg), ale wkrótce armia zrozumiała, że był to zbyt niski limit i podwyższyła go dla kolejnych dostaw.

W marcu 1941 roku, armia przeszła do kolejnej fazy. Bantam miał wyprodukować 1.500 egzemplarzy modelu 40 BRC, Ford dodatkowe 1.500 aut w zmodyfikowanej i ulepszonej wersji Pygmy GP, a Willys 1.500 swojego Quada. Kolejne testy i oceny skłoniły armię do wybrania Willys'a jako głównego producenta.

W konsekwencji, większość wyprodukowanych Bantamów i Fordów GP zostało wysłanych do Wielkiej Brytanii i do Rosji w ramach programu "lend-lease". W Wielkiej Brytanii samochód Forda zyskał sławę, jako "Blitz Buggy".

reklama

Polecamy artykuły

Narzędzia przedsiębiorcy

reklama

POLECANE

Nasze recenzje

Ostatnio na forum

Prawne ciekawostki

Eksperci portalu infor.pl

TAXWISE Michał Zdyb

TAXWISE Michał Zdyb jest nowoczesną kancelarią doradztwa podatkowego.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »