| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Moto > Moto porady > Auta zabytkowe > Historia motoryzacji > Historia marki JEEP

Historia marki JEEP

Historia marki JEEP to dowód na to jak pasja i konsekwencja w działaniu może się przekształcić w oszałamiający sukces. Kluczowym modelem był Willys, jednak w gamie produktów większość modeli zasługuje na miano kultowych.

Jeep CJ-3A: 1949-1953
Wprowadzony w roku 1948, CJ-3A nie różnił się zbyt wiele od poprzednika, ale zaczęto montować jednoczęściową szybę przednią, a oś tylna był jednak solidniejsza. W modelu tym montowany był czterocylindrowy silnik typu L-Head.

Jeep CJ-3B: 1953-1968
Model CJ został unowocześniony w roku 1953, jako CJ-3B. W stosunku do wojskowego pierwowzoru posiadał podwyższoną kratę chłodnicy i maskę silnika, by pomieścić nowy, czterocylindrowy silnik "Hurricane" typu F-Head. Produkcja CJ-3B w USA trwała do roku 1968 i wyniosła łącznie 155.494 sztuk. W roku 1953 za kwotę 60 mln dolarów firmę Willys-Overland przejął Henry J. Kaiser. Wkrótce po tym jego firma Kaiser Company rozpoczęła intensywny program rozwojowy, którego założeniem było poszerzenie gamy pojazdów Jeep.

Zobacz też: Jeep Grand Cherokee Trackhawk: najszybszy SUV świata

Jeep CJ-5: 1955-1983
W roku 1955 Kaiser zaprezentował model CJ-5, oparty na wersji wojskowej M-38A1, używanej w 1951 roku podczas wojny w Korei i wyróżniającej się zaokrąglonymi błotnikami przednimi. Wóz był nieco większy od CJ-3B z uwagi na wydłużony rozstaw osi i długość karoserii. Dzięki modyfikacjom silnika, osi i skrzyń biegów, a także zwiększonemu komfortowi siedzeń, CJ-5 posiadał miękkie kształty i bardziej zaokrąglone profile. W czasie niemal 30 lat wyprodukowano ponad 600 tys. sztuk wersji o rozstawie osi 205 cm (81 cali).

Jeep CJ-6: 1956-1975
Oprócz wydłużonego o 50 cm (20 cali) rozstawu osi, model CJ-6 był w zasadzie identyczny jak CJ-5, choć zwiększyła się jego przestrzeń ładunkowa. Ponadto, w 1956 roku Jeep wzbogacił serię CJ, wprowadzając wersję z przedłużoną kabiną. Za czasów AMC CJ-5 i CJ-6 otrzymały wzmocnione osie, skuteczniejsze hamulce i szersze opony. W 1965 roku pojawił się nowy silnik V6 "Dauntless", który był dostępny na zamówienie w modelach CJ-5 o rozstawie osi 205 cm (81 cali) i CJ-6 o rozstawie osi 256 cm (101 cali). Silnik ten miał moc 155 KM, prawie dwukrotnie wyższą niż standardowa jednostka czterocylindrowa. Był to także pierwszy silnik V6 w samochodzie serii CJ. Od roku 1973 wszystkie modele CJ wyposażane były w jednostki AMC V8 o pojemności 4,981 cm3 lub 5,899 cm3 (304 lub 360 cali sześciennych).

Jeep Pickup: 1947-1965
Jeep Pickup z rozstawem osi 299 cm (118 cali) był pierwszym krokiem Willysa-Overlanda na drodze dywersyfikacji marki Jeep względem serii CJ.

(Jeep) Willys Wagon: 1946-1965
Model ten, o rozstawie osi 265 cm (104,5 cali), długo cieszył się powodzeniem wśród miłośników marki. Wersję z napędem 4x4 wprowadzono w roku 1949.

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

reklama

POLECANE

Nasze recenzje

Ostatnio na forum

Prawne ciekawostki

Eksperci portalu infor.pl

Saveinvest Sp. z o.o.

http://www.grunttozysk.pl

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »