| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE MOBILNE | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Moto > Moto porady > Auta zabytkowe > Historia motoryzacji > Historia marki JEEP

Historia marki JEEP

Historia marki JEEP to dowód na to jak pasja i konsekwencja w działaniu może się przekształcić w oszałamiający sukces. Kluczowym modelem był Willys, jednak w gamie produktów większość modeli zasługuje na miano kultowych.

Jeep CJ-3A: 1949-1953
Wprowadzony w roku 1948, CJ-3A nie różnił się zbyt wiele od poprzednika, ale zaczęto montować jednoczęściową szybę przednią, a oś tylna był jednak solidniejsza. W modelu tym montowany był czterocylindrowy silnik typu L-Head.

Jeep CJ-3B: 1953-1968
Model CJ został unowocześniony w roku 1953, jako CJ-3B. W stosunku do wojskowego pierwowzoru posiadał podwyższoną kratę chłodnicy i maskę silnika, by pomieścić nowy, czterocylindrowy silnik "Hurricane" typu F-Head. Produkcja CJ-3B w USA trwała do roku 1968 i wyniosła łącznie 155.494 sztuk. W roku 1953 za kwotę 60 mln dolarów firmę Willys-Overland przejął Henry J. Kaiser. Wkrótce po tym jego firma Kaiser Company rozpoczęła intensywny program rozwojowy, którego założeniem było poszerzenie gamy pojazdów Jeep.

Zobacz też: Jeep Grand Cherokee Trackhawk: najszybszy SUV świata

Jeep CJ-5: 1955-1983
W roku 1955 Kaiser zaprezentował model CJ-5, oparty na wersji wojskowej M-38A1, używanej w 1951 roku podczas wojny w Korei i wyróżniającej się zaokrąglonymi błotnikami przednimi. Wóz był nieco większy od CJ-3B z uwagi na wydłużony rozstaw osi i długość karoserii. Dzięki modyfikacjom silnika, osi i skrzyń biegów, a także zwiększonemu komfortowi siedzeń, CJ-5 posiadał miękkie kształty i bardziej zaokrąglone profile. W czasie niemal 30 lat wyprodukowano ponad 600 tys. sztuk wersji o rozstawie osi 205 cm (81 cali).

Jeep CJ-6: 1956-1975
Oprócz wydłużonego o 50 cm (20 cali) rozstawu osi, model CJ-6 był w zasadzie identyczny jak CJ-5, choć zwiększyła się jego przestrzeń ładunkowa. Ponadto, w 1956 roku Jeep wzbogacił serię CJ, wprowadzając wersję z przedłużoną kabiną. Za czasów AMC CJ-5 i CJ-6 otrzymały wzmocnione osie, skuteczniejsze hamulce i szersze opony. W 1965 roku pojawił się nowy silnik V6 "Dauntless", który był dostępny na zamówienie w modelach CJ-5 o rozstawie osi 205 cm (81 cali) i CJ-6 o rozstawie osi 256 cm (101 cali). Silnik ten miał moc 155 KM, prawie dwukrotnie wyższą niż standardowa jednostka czterocylindrowa. Był to także pierwszy silnik V6 w samochodzie serii CJ. Od roku 1973 wszystkie modele CJ wyposażane były w jednostki AMC V8 o pojemności 4,981 cm3 lub 5,899 cm3 (304 lub 360 cali sześciennych).

Jeep Pickup: 1947-1965
Jeep Pickup z rozstawem osi 299 cm (118 cali) był pierwszym krokiem Willysa-Overlanda na drodze dywersyfikacji marki Jeep względem serii CJ.

(Jeep) Willys Wagon: 1946-1965
Model ten, o rozstawie osi 265 cm (104,5 cali), długo cieszył się powodzeniem wśród miłośników marki. Wersję z napędem 4x4 wprowadzono w roku 1949.

reklama

Polecamy artykuły

Narzędzia przedsiębiorcy

reklama

POLECANE

Nasze recenzje

Ostatnio na forum

Prawne ciekawostki

Eksperci portalu infor.pl

Kalkulatory Budowlane

Kalkulatory Budowlane to bezpłatne narzędzie przydatne dla każdego, kto rozpoczyna budowę domu, remont lub wykończenie mieszkania. Za jego pomocą w kilka minut obliczysz, jakie będą koszty Twojej inwestycji.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »
Notyfikacje
Czy chcesz otrzymywać informacje o najnowszych zmianach? Zaakceptuj powiadomienia od mojafirma.Infor.pl
Powiadomienia można wyłączyć w preferencjach systemowych
NIE
TAK