| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Moto > Moto porady > Auta zabytkowe > Historia motoryzacji > Historia marki JEEP

Historia marki JEEP

Historia marki JEEP to dowód na to jak pasja i konsekwencja w działaniu może się przekształcić w oszałamiający sukces. Kluczowym modelem był Willys, jednak w gamie produktów większość modeli zasługuje na miano kultowych.

Willys MA/MB

Po wprowadzeniu serii modyfikacji i ulepszeń, Willys Quad stał się modelem MA, a później modelem MB. Dla amerykańskiej armii i dla całego świata stał się natomiast znany, jako Jeep®.

Według niektórych, nazwa ta pochodzi od skrótu "GP", który w wojskowym żargonie był skrótem od "General Purpose". Inni natomiast twierdzą, że samochód wziął nazwę od "Eugene the Jeep", znanej postaci z komiksów Braccio di Ferro. Niezależnie od swojego pochodzenia, słowo Jeep weszło najpierw do słownika amerykańskiego, a później międzynarodowego.

Model Willys MA posiadał skrzynię biegów na kolumnie kierownicy, otwory w dolnej części boków, dwa okrągłe zegary na desce rozdzielczej oraz dźwignię hamulca ręcznego umieszczoną z lewej strony. Willys dołożył wszelkich starań, aby obniżyć masę do 2.160 funtów (980 kg) i spełnić nowe wymagania armii. Części wymontowane z modelu MA w celu osiągnięcia założonego celu, były później montowane w następnej generacji MB, która ważyła zaledwie 400 funtów (181 kg) więcej.

Willys-Overland wyprodukował dla amerykańskiej armii ponad 368.000 samochodów, do których dołączyło kolejnych 277.000 pojazdów wyprodukowanych na licencji Forda. Od tamtej chwili, ten spartański i niezawodny samochód w kolorze oliwkowym stał się sławny ze względu na swój udział w zwycięstwie podczas II wojny światowej. Po zakończeniu konfliktu, Willys zarejestrował nazwę "Jeep" i postanowił przekształcić go w auto terenowe, odpowiednie do użytku w gospodarstwach rolniczych: powstał w ten sposób „Universal Jeep" do użytku cywilnego. Jeden z ówczesnych sloganów reklamowych Willysa głosił, iż „Słońce nigdy nie zachodzi dla wspaniałego Jeepa" - a firma nie ustawała w wysiłkach, aby świat dowiedział się, że samochód ten został stworzony przez Willysa.

Zobacz też: Test Jeep Grand Cherokee SRT8 Quadra-Trac

PRZEGLĄD HISTORII SAMOCHODÓW JEEP DO UŻYTKU CYWILNEGO

Jeep CJ-2A: 1945-1949
W 1945 roku został wyprodukowany model CJ-2A, pierwszy samochód Jeepa przeznaczony do użytku cywilnego. Wyposażenie obejmowało otwieraną klapę tylną, koło zapasowe montowane bocznie, powiększone reflektory oraz zewnętrzny korek wlewu paliwa i wiele innych detali, niespotykanych w jego militarnym pierwowzorze.
Niektóre z podzespołów CJ- SA - m.in. czterocylindrowy rzędowy silnik o pojemności 2,195 cm3 (134 cale sześcienne), skrzynia biegów T-90A, skrzynka rozdzielcza Spicer 18 oraz osie sztywne przednie Dana 25 i tylne Dana 23-2 stosowane były także w modelach późniejszych Jeepa. Model CJ-2A był produkowany przez cztery lata.

Jeep Jeepster: 1948-1951
Jeepster był ostatnim pojazdem o nadwoziu otwartym typu Phaeton produkcji amerykańskiej. Wyróżniał się zastosowaniem bocznych kurtyn zamiast opuszczanych szyb. Oferowany początkowo z silnikiem "Go- Devil" otrzymał ostatecznie silnik sześciocylindrowy "Hurricane" o pojemności 2,64 litra. Model ten nie był nigdy produkowany z napędem 4x4.

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

reklama

POLECANE

Nasze recenzje

Ostatnio na forum

Prawne ciekawostki

Eksperci portalu infor.pl

AKSJOM Doradztwo Aktuarialne

Specjalizujemy się zarówno w wycenie rezerw na świadczenie pracownicze (zgodnie z MSR 19 i KSR 6) jak i w usługach konsultingowych na rzecz instytucji finansowych (usługi aktuarialne, Wypłacalność II, zarządzanie ryzykiem, rachunkowość zakładów ubezpieczeń).

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »