| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Moto > Moto porady > Auta zabytkowe > Historia motoryzacji > Historia silników wysokoprężnych w marce Skoda

Historia silników wysokoprężnych w marce Skoda

Rozwój silników wysokoprężnych wymagał dostępu do nowoczesnej technologii. Drzwi do tego świata się dla Skody otworzyły, gdy została kupiona przez Volkswagena. Przedstawiamy historię silników wysokoprężnych czeskiego producenta.

Historia silników wysokoprężnych ŠKODY zaczyna się w momencie nawiązania współpracy z Volkswagenem w połowie lat 90. Krok ten otworzył czeskiej marce dostęp do najnowocześniejszych technologii. Pierwszy diesel marki pojawił się w modelu Felicia.  Był to stosunkowo prosty, ale oszczędny i bardzo wytrzymały motor 1.9 D. Jeszcze niewyposażony w turbosprężarkę, generował 64 KM i 124 Nm od 2500 obr./min.

Za dopływ paliwa odpowiadała rotacyjna pompa rozdzielaczowa. Już w tej konstrukcji wykorzystano wiele nowoczesnych rozwiązań, jak na przykład głowicę silnika i kolektor dolotowy wykonane z aluminium. Niemiec Peter Kirchhoff kupił w 2000 roku ŠKODĘ Fabia 1.9 TDI. Przez kolejne trzynaście lat jeździł nią, w 2013 roku przekraczając przebieg miliona kilometrów. Kierowca jeździ nią do dziś, przez cały czas zachowując fabryczny silnik, sprzęgło, skrzynię biegów i układ wydechowy.   

Zobacz też: Skoda: co oznacza symbol RS?

Wobec dobrego przyjęcia Felicii 1.9 D przez rynek, szybko w samochodach czeskiej marki zaczęto korzystać z coraz bardziej zaawansowanych rozwiązań, które przynosiły Klientom dalsze oszczędności w eksploatacji i były coraz bardziej przyjazne środowisku. W debiutującym w 1996 roku bardzo popularnym modelu Octavia zadebiutowały silniki 1.9 SDI (Suction Diesel Injection) – wolnossący diesel z bezpośrednim wtryskiem do komory spalania - i 1.9 TDI (Turbodiesel/Turbocharged Diesel Injection) - turbodoładowany diesel  bezpośrednim wtryskiem do komory spalania. Różniła je obecność turbosprężarki. Dzięki niej drugi z tych silników miał znacząco lepsze osiągi - moc podskoczyła z 68 KM do 90 KM, a nawet 130 KM w najmocniejszej wersji. Silniki SDI i TDI łączyła za to podkreślana już w nazwie obecność wtrysku bezpośredniego, który przyniósł kolejne oszczędności w zużyciu paliwa i znaczącą poprawę w zakresie ekologii. 

W 2003 roku zadebiutowała ŠKODA Fabia RS: pierwszy na świecie hot-hatch z silnikiem wysokoprężnym. Szybki czeski hatchback dał początek rozbudowanemu segmentowi. Dziś ŠKODA Octavia RS  silnikiem TDI jest jednym z najszybszych samochodów z silnikiem diesla na rynku. Ostatnim przełomem w silnikach grupy Volkswagena, z którego niezwłocznie skorzystały także samochody ŠKODY, było wprowadzenie elektronicznie sterowanego układu wtryskowego w postaci systemu ze wspólnym dla wszystkich wtryskiwaczy wysokociśnieniowym kolektorem paliwa Common Rail.

Zobacz też: Suzuki - historia samochodów 4x4

Oprócz możliwości jeszcze bardziej precyzyjnego dawkowania paliwa do cylindrów, rozwiązanie to przyniosło znaczący wzrost komfortu jazdy - wyposażone w Common Rail silniki odznaczają się zdecydowanie cichszą pracą i mniejszymi drganiami, poziomem kultury pracy zbliżając się już do cenionych za to silników benzynowych. Technologia ta pozwala także na osiąganie jeszcze lepszych osiągów przy zachowaniu stosunkowo niewielkich pojemności skokowych.    W ŠKODZIE technika silników wysokoprężnych jest nieustannie rozwijana w Centrum Technologicznym Česana, które współpracuje ze światowymi liderami technologii całej Grupy Volkswagen.

Źródło: Materiały prasowe Skoda

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

reklama

POLECANE

Nasze recenzje

Ostatnio na forum

Prawne ciekawostki

Eksperci portalu infor.pl

Wojewódka i Wspólnicy Sp. k. Kancelaria Prawa Pracy

Warszawska kancelaria specjalizująca się wyłącznie w pomocy pracodawcom w zakresie zbiorowego i indywidualnego prawa pracy oraz świadczeń pracowniczych

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »