| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Moto > Moto porady > Auta zabytkowe > Historia motoryzacji > Rozwój opon na przykładzie marki Dunlop

Rozwój opon na przykładzie marki Dunlop

Obecnie stosowane opony to efekt ponad 100 lat pracy nad ich udoskonalaniem i rozwojem. Na przykładzie koncernu Dunlop można dostrzec ogrom wysiłku jaki wniosły kolejne pokolenia konstruktorów, dzięki którym dziś kierowcy mogą się cieszyć naprawdę porządnymi i bezpiecznymi oponami.

Pierwsza opona Dunlopa

Pierwsza opona pneumatyczna wynaleziona w 1888 r. przez Johna Boyda Dunlopa powstała z kawałka płótna, gumy i smoczka z butelki do karmienia niemowląt i została napompowana pompką do piłki nożnej.

Historia sportowych sukcesów oraz tysięcy zwycięstw Dunlopa rozpoczęła
się w 1889 r. od sukcesu w kolarstwie.

Pierwszy sukces w wyścigach Dunlop odniósł w 1902 r., gdy jadący na oponach Dunlop Marcel Renault zwyciężył w wyścigu Paryż-Wiedeń na dystansie 990 km.

Pierwsza opona bieżnikowana

Pierwsza bieżnikowana opona – z bieżnikiem wyrzeźbionym w gumie – została wprowadzona przez Dunlopa w 1906 r.

Zanim Dunlop zaczął produkować ogumienie do pojazdów ciężarowych, autobusów i pojazdów rolniczych, od 1910 r. dostarczał opony do samolotów.

Pierwsze zwycięstwo auta na oponach Dunlopa w 24-godzinnym wyścigu w Le Mans przyszło już w 1924 r., rok po pierwszym wyścigu.

Zobacz też: Rekordy prędkości na lądzie według Dunlopa

Firma Dunlop, za swój niebagatelny wkład w produkcję zbrojeniową, została w 1941 roku odznaczona najważniejszymi brytyjskimi orderami Distinguished Service Order (DSO) oraz Distinguished Conduct Medal (DCM).

W latach 50. XX w. firma rozpoczęła eksperymenty z tarczami hamulcowymi. Nowinkę technologiczną zamontowano we wszystkich Jaguarach typu  C i D, dzięki czemu w latach 50. pięciokrotnie wygrały one 24-godzinny wyścig Le Mans.

W 1962 r. dział techniczny Dunlopa przeanalizował niewyjaśnione wcześniej zjawisko dużej utraty przyczepności przy wzroście prędkości na mokrej nawierzchni. W ten sposób zostało odkryte zjawisko aquaplaningu.

W latach 1961-1964 bolidy z ogumieniem Dunlop wygrały każdy wyścig F1, a w 1965 r. marka zwyciężyła w siedmiu z dziesięciu zawodów.

Pierwsza opona zimowa

Opona zimowa Dunlop Winter Winner, została wprowadzona na rynek po tym, jak na alpejskich trasach przetestowali ją w 1969 r. uczestnicy Rajdu Monte Carlo.

Protoplastą opony RunOnFlat, która pozwala przez jakiś czas na jazdę bez powietrza, była w latach 70. XX w. opona Dunlop Denovo.

Podczas wyścigu Le Mans 24h, który odbył się w czerwcu 2013 r., trzy najlepsze teamy oraz pięć z sześciu najlepszych jechało na oponach Dunlop.

Źródło: materiały prasowe Goodyear

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

reklama

POLECANE

Nasze recenzje

Ostatnio na forum

Prawne ciekawostki

Eksperci portalu infor.pl

Polish Advisory Group

Doradztwo podatkowe

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »