| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE MOBILNE | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Moto > Moto porady > Auta zabytkowe > Historia motoryzacji > Rozwój opon na przykładzie marki Dunlop

Rozwój opon na przykładzie marki Dunlop

Obecnie stosowane opony to efekt ponad 100 lat pracy nad ich udoskonalaniem i rozwojem. Na przykładzie koncernu Dunlop można dostrzec ogrom wysiłku jaki wniosły kolejne pokolenia konstruktorów, dzięki którym dziś kierowcy mogą się cieszyć naprawdę porządnymi i bezpiecznymi oponami.

Pierwsza opona Dunlopa

Pierwsza opona pneumatyczna wynaleziona w 1888 r. przez Johna Boyda Dunlopa powstała z kawałka płótna, gumy i smoczka z butelki do karmienia niemowląt i została napompowana pompką do piłki nożnej.

Historia sportowych sukcesów oraz tysięcy zwycięstw Dunlopa rozpoczęła
się w 1889 r. od sukcesu w kolarstwie.

Pierwszy sukces w wyścigach Dunlop odniósł w 1902 r., gdy jadący na oponach Dunlop Marcel Renault zwyciężył w wyścigu Paryż-Wiedeń na dystansie 990 km.

Pierwsza opona bieżnikowana

Pierwsza bieżnikowana opona – z bieżnikiem wyrzeźbionym w gumie – została wprowadzona przez Dunlopa w 1906 r.

Zanim Dunlop zaczął produkować ogumienie do pojazdów ciężarowych, autobusów i pojazdów rolniczych, od 1910 r. dostarczał opony do samolotów.

Pierwsze zwycięstwo auta na oponach Dunlopa w 24-godzinnym wyścigu w Le Mans przyszło już w 1924 r., rok po pierwszym wyścigu.

Zobacz też: Rekordy prędkości na lądzie według Dunlopa

Firma Dunlop, za swój niebagatelny wkład w produkcję zbrojeniową, została w 1941 roku odznaczona najważniejszymi brytyjskimi orderami Distinguished Service Order (DSO) oraz Distinguished Conduct Medal (DCM).

W latach 50. XX w. firma rozpoczęła eksperymenty z tarczami hamulcowymi. Nowinkę technologiczną zamontowano we wszystkich Jaguarach typu  C i D, dzięki czemu w latach 50. pięciokrotnie wygrały one 24-godzinny wyścig Le Mans.

W 1962 r. dział techniczny Dunlopa przeanalizował niewyjaśnione wcześniej zjawisko dużej utraty przyczepności przy wzroście prędkości na mokrej nawierzchni. W ten sposób zostało odkryte zjawisko aquaplaningu.

W latach 1961-1964 bolidy z ogumieniem Dunlop wygrały każdy wyścig F1, a w 1965 r. marka zwyciężyła w siedmiu z dziesięciu zawodów.

Pierwsza opona zimowa

Opona zimowa Dunlop Winter Winner, została wprowadzona na rynek po tym, jak na alpejskich trasach przetestowali ją w 1969 r. uczestnicy Rajdu Monte Carlo.

Protoplastą opony RunOnFlat, która pozwala przez jakiś czas na jazdę bez powietrza, była w latach 70. XX w. opona Dunlop Denovo.

Podczas wyścigu Le Mans 24h, który odbył się w czerwcu 2013 r., trzy najlepsze teamy oraz pięć z sześciu najlepszych jechało na oponach Dunlop.

Źródło: materiały prasowe Goodyear

reklama

Polecamy artykuły

Narzędzia przedsiębiorcy

reklama

POLECANE

Nasze recenzje

Ostatnio na forum

Prawne ciekawostki

Eksperci portalu infor.pl

Jacek Rakowski

Dyrektor ds. prawnych, Związek Polskiego Leasingu

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »