REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Mercedes-Benz 190 E 2.3-16 : niezawodność potwierdzona rekordem!

Mercedes-Benz 190 E 2.3-16 tor Nardo
Mercedes-Benz 190 E 2.3-16 tor Nardo
Mercedes-Benz

REKLAMA

REKLAMA

Mercedes-Benz 190 E doczekał się kilku sportowych odmian. Za nim to się jednak stało, zdążył pobić kilka rekordów świata! Zasłynął także z wysokiej niezawodności, jakiej na próżno szukać u jego najmłodszych braci.

Mercedes-Benz 190 E 2.3-16 : ceniony za trwałość i osiągi

Mercedes-Benz 190 E 2.3-16 był niekwestionowaną gwiazdą roku 1983. Pomiędzy 11 a 21 sierpnia model pobił kilka światowych rekordów na włoskim torze wyścigowym Nardò - w ciągu 201 godzin, 39 minut i 43 sekund pokonał dystans 50 tys. km. Po drodze ustanowił jeszcze dwa światowe rekordy na dystansie 25 tys. km oraz 25 tys. mil i uzyskał dziewięć najlepszych wyników w swojej klasie.

REKLAMA

Łącznie na tor Nardò wyjechały trzy egzemplarze nowej, sportowej wersji Mercedesa 190 (typoszereg W 201). Ich specyfikacja techniczna praktycznie nie różniła się od seryjnej, co tylko potwierdziło imponującą niezawodność samochodu. Oficjalny 190 E 2.3-16 debiut nastąpił cztery tygodnie później, podczas targów motoryzacyjnych we Frankfurcie.

Mercedes-Benz 190 E 2.3-16 bije rekord w przededniu premiery

Mimo że „190” musiały zmagać się z temperaturą powietrza sięgającą 40 stopni Celsjusza, nie przeszkodziło im to w ustanowieniu trzech rekordów świata - na dystansie 25 tys. km, 25 tys. mil oraz 50 tys. km, a także dziewięciu innych międzynarodowych rekordów w kategorii A (samochody) w grupie I (silniki benzynowe) w klasie pojemnościowej 2000-3000 ccm.

Zobacz też: Polonez - prezentacja i historia modelu cz.1

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Przez dziewięć dni nowe, 2,3-litrowe silniki benzynowe pod maskami „190” pracowały jak w przysłowiowym zegarku. Moc 185 KM (136 kW) w połączeniu z modyfikacjami aerodynamicznymi wystarczyła, by samochody mogły rozwinąć prędkość około 250 km/h. Biorąc pod uwagę, że jednostki niemal ciągle utrzymywały obroty na poziomie 6000 obr./min, zużycie paliwa nieznacznie przekraczające 22 l/100 km można uznać za całkiem rozsądne.

Mercedes-Benz 190 E 2.3-16: prawie fabryczne egzemplarze na torze Nardo

Podczas gdy 4-cylindrowy silnik M 102 z dwoma wałkami rozrządu i czterema zaworami na cylinder był przeznaczony do produkcji seryjnej, jego system zasilania i zapłon zostały dostosowane do szczególnych warunków pracy - długotrwałej jazdy pod wysokim obciążeniem. Z wersji produkcyjnej pochodziły sprzęgło, 5-biegowa skrzynia manualna oraz chłodnica. Ze względu na wystarczający przepływ powietrza przy wysokich prędkościach zdemontowano jednak wentylator i zainstalowano częściowo sterowaną przez kierowcę żaluzję. Zapewniała ona właściwą temperaturę eksploatacyjną podczas chłodniejszych nocy, a przy okazji ograniczała opór aerodynamiczny. Grill zasłonięto łatwym do zdemontowania ekranem, zapobiegającym blokowaniu się kanałów powietrznych, natomiast plastikowe nakładki przednich lamp chroniły je przed gromadzeniem się pozostałości owadów oraz uszkodzeniami. Ponieważ jazda po pochyłym, kołowym torze nie generowała niemal żadnych sił poprzecznych, zrezygnowano z montażu wspomagania kierownicy.

Zobacz też: Skoda Octavia Combi ma 50 lat

Poza analizą trwałości materiałów grupa badawcza z ówczesnego koncernu Daimler-Benz AG wykorzystała długodystansowe przejazdy do przeprowadzenia testów z dziedziny psychologii ruchu drogowego. Po raz pierwszy możliwe było dokonanie pomiarów zmęczenia kierowców w ściśle określonych warunkach, a tym samym - uzyskanie miarodajnych wyników.

Zobacz też: BMW Motorrad - 90 lat historii

REKLAMA

Trzy egzemplarze "190" zaopatrzone były w nadajniki radiowe, niezależnie od oficjalnych pomiarów dostarczające informacje na temat liczby pokonanych okrążeń, przebytego dystansu i średniej prędkości. W celu bezbłędnej identyfikacji oraz zapewnienia dokładności analiz auta wyposażono ponadto w różnego koloru oświetlenie ostrzegawcze.

Zespół kierowców i załoga Mercedes-Benz nie pierwszy raz gościli na mierzącym 12,6 km torze Nardò. To tutaj wszystkie nowe modele przechodziły wymagające testy przedprodukcyjne. W latach 1976-1979 roku napędzane jednostkami benzynowymi i wysokoprężnymi egzemplarze modelu C 111 pobiły na Nardo dwa światowe i dziesięć długodystansowych rekordów.

Mercedes-Benz 190 E 2.3-16: dane techniczne

Mercedes-Benz 190 E 2.3-16, 1983-1988
Silnik: 4-cylindrowy, benzynowy, 4 zawory na cylinder
Pojemność: 2299 ccm
Moc maks.: 185 KM (136 kW)
Prędkość maksymalna: 230 km/h (ECE), od września 1985 r.: 225 km/h (220 km/h z katalizatorem)
Przyspieszenie 0-100 km/h: 7,5 s (ECE), od września 1985 r.: 8,2 s
(8,5 s z katalizatorem)

Źródło: materiały prasowe Mercedes-Benz

Mercedes-Benz 190 E 2.3-16 tor Nardo
Mercedes-Benz
Mercedes-Benz 190 E 2.3-16 tor Nardo
Mercedes-Benz
Mercedes-Benz 190 E 2.3-16 tor Nardo
Mercedes-Benz
Mercedes-Benz 190 E 2.3-16 tor Nardo
Mercedes-Benz
Mercedes-Benz 190 E 2.3-16 tor Nardo
Mercedes-Benz
Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Ten Opel spala tylko 5 litrów benzyny na 100 km. Ruszają zamówienia na hybrydową Astrę. Ile kosztuje?

    Opel Astra L wykonuje kolejny krok w stronę eko-mobilności. Właśnie stała się hybrydą, a właściwie to lekką hybrydą. Oferuje 136 koni mocy i spalanie wynoszące tylko 5 litrów. Ile kosztuje Astra Hybrid w Polsce?

    Nie tylko na pasach. Tu pieszy ma pierwszeństwo... wszędzie. Niebieski znak zmienia wszystko. Lepiej go poznaj

    Niebieski znak informuje kierowcę o tym, że wjechał właśnie do strefy zamieszkania. A tu reguła jest jedna. To królestwo pieszego. To on ma pierwszeństwo. Choć szczególne zasady ruchu nie ograniczają się tylko do tego wymogu.

    "Rzucimy jeszcze okiem na oponki" Od tych słów często zaczyna się poważny problem kierowców. Mandaty za opony do 3 tys. zł

    Policjant podczas kontroli drogowej może sprawdzić nie tylko dokumenty pojazdu. Równie dobrze może przyjrzeć się oponom. Co to jednak oznacza w praktyce? To ważne pytanie w momencie, w którym rozpoczyna się sezon wymiany opon na letnie.

    Stan techniczny roweru. Za jakie usterki kierowca może dostać mandat w 2024 r.?

    Koła się kręcą, a więc rower jest sprawny? No właśnie nie. Cykliści przed rozpoczęciem sezonu powinni sprawdzić stan techniczny pojazdu. Przy czym kluczowy jest jeden element. Wyładowana bateria może bowiem kosztować kierującego nawet 3000 zł.

    REKLAMA

    Tracą prawo jazdy za prędkość w mieście, ale nie mają go jak odzyskać przez długie miesiące. Paradoks po wyroku TK

    Kierowca za przekroczenie prędkości w mieście o więcej niż 50 km/h stracił prawo jazdy. Teoretycznie, bo decyzji nie potwierdził starosta. W takim przypadku kierujący trafia w próżnię. Bo prawa jazdy nie ma i nie wiadomo, kto miałby mu oddać dokument. W efekcie zakaz obowiązuje dużo dłużej, niż zakładane w prawie 3 miesiące.

    Oto cennik nowej Dacii Duster III. Za auto trzeba zapłacić co najmniej 79 900 zł. Sprzedaż właśnie ruszyła

    Trzecia generacja Dacii Duster oficjalnie wchodzi do polskiej sieci sprzedaży. Marka wskazała cennik dla roku 2024. Za rumuńskiego SUV-a trzeba zapłacić minimum 79 900 zł. Od tej wartości zestawienie jednak dopiero startuje.

    Małe pojazdy elektryczne miejską przyszłością? Tak twierdzi polska firma

    Polski producent małych pojazdów elektrycznych zaczynał od pojazdów dla... seniorów. Dziś jest jedną z najbardziej popularnych marek pojazdów elektrycznych w Europie. Czy sukces firmy oznacza, że małe pojazdy elektryczne są miejską przyszłością?

    Idzie wiosna. A to oznacza, że na drogach robi się... coraz bardziej niebezpiecznie

    Wiosna za pasem. To dobra wiadomość dla kierowców? I tak, i nie. Tak, bo poprawiają się warunki drogowe. Nie, bo wiosną wcale bezpieczniej nie jest. To od wiosny właśnie zaczyna rosnąć ilość wypadków na drogach. Sprawdźcie, czemu tak się dzieje.

    REKLAMA

    Dostałeś drogową pocztówkę z Warszawy? Nie wskażesz kierowcy auta, a grozi ci 8 tys. zł mandatu

    Pocztówki ze stolicy potrafią być naprawdę drogie. Szczególnie te wysłane jako zdjęcie z fotoradaru. Znak X postawiony nie w tym miejscu, może podwyższyć karę nawet do 8000 zł. Za co należy się tak wysoka grzywna? Za niewskazanie kierującego.

    Jeździsz rowerem po mieście? O tym pamiętaj!

    Niektórzy na rowerze jeżdżą przez cały rok, inni przesiadają się dopiero jak robi się cieplej. Przepisy obowiązują wszystkich, dlatego warto je znać, zwłaszcza, gdy się korzysta z roweru w mieście. Za niektóre przewinienia może grozić mandat. 

    REKLAMA