| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Moto > Moto porady > Auta zabytkowe > Historia motoryzacji > Historia silników Diesla w pigułce

Historia silników Diesla w pigułce

Zaawansowana technologia, małe spalanie, filtr cząstek stałych – wszystko to kojarzy się nam z nowoczesnymi dieslami, specjaliści zajmujący się ciągłym udoskonalaniem ich uważają, że w przeciągu kilku najbliższych lat będą one jeszcze oszczędniejsze.

Silnik diesla jest obecny na rynku od 1936 roku. Pierwszy samochód wyposażony w układ wtryskowy paliwa od Boscha to Mercedes – Benz 260D. Od tamtej pory wprowadzono wiele udoskonaleń oraz nowych technologii, było również kilka momentów przełomowych, które znacząco ulepszyły jednostki wysokoprężne. Jednym z nich, na pewno, jest wprowadzenie do sprzedaży w latach 70 – tych, pierwszego Volkswagena z dieslem, dzięki niemu zainteresowanie tym rodzajem napędu znacznie wzrosło. W 1989 roku firma z Wolfsburga  jeszcze bardziej upowszechniła jazdę na oleju napędowym po przez skonstruowanie jednostki o symbolu TDI, uznawanej przez wielu użytkowników za kamień milowy w 75 – letniej historii diesla. System common rail, który ogranicza hałas, podnosi moc, zwiększa sprawność napędu i zmniejsza emisję spalin to z kolei wielkie osiągnięcie dla Boscha, czołowej firmy zajmującej się nowymi rozwiązaniami w tej dziedzinie.

Zobacz też: Historia Skody w Rajdzie Monte Carlo

Poniżej zostało przedstawione kalendarium z najważniejszymi osiągnięciami techniki:

1936 – Rozpoczęcie produkcji układów Boscha do samochodów osobowych. W tym roku Mercedes – Benz na wystawie samochodowej w Berlinie zaprezentował swój pierwszy model z Dieslem pod maską 260D, był to również pierwszy na świecie samochód z silnikiem wysokoprężnym produkowany seryjnie. W pierwszych latach klienci podchodzili sceptycznie do tego rozwiązania, ponieważ jednostka Mercedesa nie była ani cicha ani też zbytnio dynamiczna.

1960 – Pierwsza pompa rozdzielaczowa – mechaniczna (typ VM). Urządzenie stosowane do hydraulicznego wtrysku paliwa w silniku o zapłonie samoczynnym, jest pompą wirnikową, wewnątrz której znajduje się cylinder i tłoczki podające dawkę paliwa. Było to rozwiązanie lżejsze i bardziej zwarte niż pompy rzędowe stosowane wcześniej, dzięki temu Diesle mogły zadomowić się w małych samochodach osobowych.

1975Pompa rozdzielaczowa – mechaniczna ( typ VE). Pompa tego typu nie posiada czułości na zmianę temperatury i lepkości paliwa dzięki zastosowaniu regulatora mechanicznego. Można przez to zastosować dodatkowe zespoły służące do sterowania dawką paliwa w zależności od ciśnienia doładowania i temperatury.

1986 – Elektroniczny sterownik silnika Diesla EDC dla pompy rozdzielaczowej. Połowa lat 80 – tych to wprowadzenie do silników Diesla elektroniki, tą innowację wprowadziła firma Bosch.

1987 - Sterownik EDC został zastosowany w BMW 524. Bawarska marka była jedną z pierwszych, które zastosowały to rozwiązanie w samochodzie osobowym. W tamtym czasie samochód oferował dużo przyjemności z jazdy oraz był najszybszym autem osobowym z dieslem pod maską.

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

reklama

POLECANE

Nasze recenzje

Ostatnio na forum

Prawne ciekawostki

Eksperci portalu infor.pl

Piotr Mazurkiewicz

Partner – Senior Executive Search Consultant HRK S.A. /IRC Global Executive Search Partners posiada wieloletnie doświadczenie zawodowe, m.in. w branży finansowej i branży doradztwa personalnego. W latach 1998-2004 pracował dla szwajcarskich firm ubezpieczeniowych, m.in. na stanowiskach dyrektora regionalnego oraz dyrektora ds. rozwoju i szkoleń. Jako dyrektor departamentu szkoleń w dużej międzynarodowej organizacji stworzył i rozwinął system szkoleń dla kilku tysięcy przedstawicieli handlowych. Certyfikowany trener Insights Discovery. W swojej pracy zawodowej przeprowadził ponad 150 warsztatów z zakresu komunikacji, zarządzania, negocjacji i technik sprzedaży. W 2006 roku został partnerem zarządzającym HRK Financial Markets w HRK S.A. gdzie stworzył od podstaw zespół specjalizujący się w projektach rekrutacyjnych skierowanych do instytucji finansowych ze szczególnym uwzględnieniem rynku kapitałowego, od tego czasu miał okazję pracować dla ponad 120 klientów. Obecnie w HRK pozyskuje kandydatów na wysokie stanowiska dla wielu renomowanych instytucji finansowych i korporacji międzynarodowych oraz koordynuje realizację procesów rekrutacyjnych na stanowiska menedżerskie i eksperckie w obszarach: Banking & Insurance, Leasing & Financial Services, Legal & Profesional Services, FINANCE, SSC, BPO, HR, FMCG, RETAIL. Odpowiada za relacje z międzynarodową siecią IRC Global Executive Search Partners, nadzoruje Marketing, PR i innowacje.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »