| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Moto > Moto porady > Auta zabytkowe > Historia motoryzacji > Historia silników Diesla w pigułce

Historia silników Diesla w pigułce

Zaawansowana technologia, małe spalanie, filtr cząstek stałych – wszystko to kojarzy się nam z nowoczesnymi dieslami, specjaliści zajmujący się ciągłym udoskonalaniem ich uważają, że w przeciągu kilku najbliższych lat będą one jeszcze oszczędniejsze.

1989 – Pompa rozdzielaczowa VE EDC typu VP37 do układów wtrysku bezpośredniego w samochodach osobowych. Rozwiązanie to zrewolucjonizowało koncepcję silnika wysokoprężnego. Pierwszym samochodem z nim było Audi 100 TDI. Nowa technologia umożliwiała wtrysk paliwa pod bardzo wysokim jak na tamte czasy ciśnieniem 1 000 barów, bezpośrednio do cylindrów, co zapewniało wysoką efektywność spalania.

Zobacz też: Historia motoryzacji: legendy niemieckiej motoryzacji

1996 – Pompa rozdzielaczowa wielotłokowa promieniowa typu VP44.

1997 – Rozpoczęcie produkcji seryjnej pompy wysokociśnieniowej oraz wtryskiwaczy systemu Common Rail. Ciśnienie wtrysku do 1350 barów. To drugie rozwiązanie okazało się wiodącą technologią pod koniec lat 90 – tych. Rok po wprowadzeniu systemu, firma Bosch świętowała wyprodukowanie milionowego egzemplarza.

1998 – Unit Injector (pompowtryskiwacze) do samochodów osobowych. Technologia ta była wykorzystana np. w 4 cylindrowym silniku Volkswagena 1,9 TDI oraz 3 cylindrowym 1,2 TDI. Nagroda Paula Pietscha dla firm Bosch i Fiat za system Common Rail uznany za przełomową innowację techniczną.

1999 – Jubileusz produkcji: milion wyprodukowanych systemów Common Rail firmy Bosch.

2001 – Druga generacja systemów Common Rail do samochodów osobowych. Charakteryzuje się ciśnieniem wtrysku na poziomie 1600 barów oraz wielofazowością wtrysku (maksymalnie do 7 faz, natomiast najczęściej jest ich 5). Jest to obecnie najczęściej stosowana generacja produktu.

2002 – Jubileusz produkcji: 10 milionów wyprodukowanych systemów Common Rail Boscha.

2003 – Trzecia generacja systemu wtryskowego Common Rail do samochodów osobowych. Charakteryzuje się wtryskiwaczami piezoelektrycznymi typu Inline i ciśnieniem wtrysku do 1800 barów. W porównaniu do generacji poprzedniej nowe rozwiązanie obniża spalanie, ogranicza emisję spalin oraz hałas pracującej jednostki.

2005 – Firma Bosch otrzymała Niemiecką Nagrodę Przyszłości (Deutsche Zukunftspreis – wręczana od 1997 roku, wyróżnienie za wprowadzanie innowacyjnych rozwiązań technicznych na rynek) za opracowanie wtryskiwaczy piezoelektrycznych do systemów wtryskowych Diesla. Piezoelektryczne, bezpośrednie uruchamianie iglicy zaworu eliminuje nie tylko bezwładność elektromagnesu, ale też współpracującego z nim obwodu hydraulicznego, dodatkowo opóźniającego działanie wtryskiwacza.

2006 – W Europie Zachodniej samochody z silnikami Diesla przekroczyły 50% udziału w rynku. Audi R10 TDI z silnikiem wysokoprężnym i technologią wtryskową Boscha wygrało 24 – godzinny wyścig Le Mans, Audi zwyciężyło również w 2007, 2008 oraz 2010 roku.

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

reklama

POLECANE

Nasze recenzje

Ostatnio na forum

Prawne ciekawostki

Eksperci portalu infor.pl

Żaneta Urawska

Radca prawny w Okręgowej Izbie Radców Prawnych w Warszawie

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »