| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Moto > Moto porady > Auta zabytkowe > Historia motoryzacji > Historia Skody w Rajdzie Monte Carlo

Historia Skody w Rajdzie Monte Carlo

Każda kolejna edycja Rajdu Monte Carlo jest dobrą okazją na przypominanie sukcesów odniesionych w poprzednich latach. W tym roku przypada 50 rocznica zdobycia mistrzostwa w klasie do 1300 ccm przez Skodę Octavię TS.

Pół wieku temu, czyli w czasie 31. Rajdu Monte Carlo w roku 1962, fińska załog Esko Keinänen/Rainer Eklund i ich Skody Octavia TS startujące w klasie do 1300 ccm. Co ciekawe, wyniki zmagań RMC z roku 1961 był taki sam, jednak wówczas powszechnie tłumaczono go raczej łutem szczęścia niż faktycznymi umiejętnościami załogi i możliwościami samochodu z Mladá Boleslav.

Potwierdzenie wyniku w kolejnym sezonie miało zatem wydźwięk szczególny. Tym większy, że do granicy klasy 1300ccm silnikowi Octavii TS brakowało całkiem sporo objętości, a w pokonanym polu znalazło się trzech faworytów imprezy prowadzących samochody Alfa Romeo, o kierowcach Triumphów, Volvo, Renault-Gordini i VW nawet nie wspominając.

Zobacz też: Historia Fordów RS od Escorta RS1600 do Focusa RS500. Cz. I

Zupełnie zgodna z wykonaniem seryjnym Octavia TS (Touring Sport) okazała się niezwykle groźną bronią na najsilniej obsadzonej sportowej arenie samochodowej świata.

Oprócz Octavii TS w rękach ekip zagranicznych, w Monte Carlo 1962 wyraźnie zaakcentowały swą obecność załogi fabryczne Skoda w parach: Horsak-Bobek, Fousek-Vidner i Bobek-Rieger. Na kolejne potwierdzenie formy Octavii TS i zwycięskiej ekipy Keinänen/Eklund nie trzeba było długo czekać.

Zobacz też: 40 lat fabryki Skody w Bratysławie

W Rajdzie Finlandii (1000 Jezior) w 1962 wywalczyli drugie miejsce w klasyfikacji generalnej, pokonując nawet słynnego Erika Carlssona prowadzącego SAAB-a.

Przypomniane dziś sukcesy sportowe wydatnie przyczyniły się do utrzymania wysokiej popularności Octavii na kapitalistycznych rynkach eksportowych aż do samego zakończenia produkcji modelu w roku 1964 (poza odmianą Combi wytwarzaną i sprzedawaną do roku 1971). Szczególną popularnością cieszyły się na nich odmiany TS - zwłaszcza w Szwecji i Norwegii.

Zobacz też: Historia motoryzaji: Mercedes Klasy C AMG w DTM

Dziś oryginalna Octavia TS jest prawdziwym białym krukiem na rynku samochodów kolekcjonerskich, niekiedy nadal uczestniczącym w sportowej rywalizacji pojazdów zabytkowych.

Start tegorocznej edycji Rajdu Monte Carlo zaplanowano na  17.01.2012 roku. Wezmą w nim udział Skody Fabia S2000.

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

reklama

POLECANE

Nasze recenzje

Ostatnio na forum

Prawne ciekawostki

Eksperci portalu infor.pl

Eugenia Jabłokow

Radca prawny- ekspert w dziedzinie postępowania spadkowego

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »