| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Moto > Moto porady > Auta zabytkowe > Historia motoryzacji > Historia Fordów RS od Escorta RS1600 do Focusa RS500. Cz. III

Historia Fordów RS od Escorta RS1600 do Focusa RS500. Cz. III

Trzecia część opisu historii Fordów RS to XXI wiek i przejście z Escorta na Focusa. Nowe auta przygotowano według nowych przepisów rajdowych, ale nie zapomniano o cywilnych wersjach Fordów RS.

W 2002 roku nadszedł czas na następcę Ecorta w oferice, czyli Focusa RS. Nie żyjący już kierowcy tacy jak Janusz Kulig (Polak) i Colin McRae (Szkot) (obaj zginęli w tragicznych okolicznościach) używali rajdowych odmian tych aut. Pierwsza generacja cywilnego Focusa RS miała moc 215 KM. Auto było produkowane do 2003 roku. Oficjalne dane mówią o sprzedaży 4501 egzemplarzy tego auta.

W 2009 roku Ford wprowadził do sprzedaży Focusa RS drugiej generacji. Przy tej okazji odwoływał się do legend z rodziny RS czyli Escorta RS, RS200, Sierry RS Cosworth i poprzedniego Focusa RS.

Zobacz też: Historia Fordów RS od Escorta RS1600 do Focusa RS500. Cz. I

Focus RS zaprezentowany w marcu 2009 roku miał pod maską turbodoładowaną, pięciocylindrową jednostkę napędową o pojemności 2,5 litra.  Silnik ten generuje moc 305 KM i 440 niutonometrów. Napęd jest przekazywany na przednią oś. Od 0 do 100 km/h Focus RS przyspiesza w 5,9 sekundy, a jego prędkość maksymalna wynosi 263 km/h.

Auto zostało zbudowane przez inżynierów i mechaników z działu rozwoju Forda zajmującego się pojazdami specjalnym. Przy projektowaniu auta pomogli także spece z Ford Racing. Za całość był odpowiedzialny Jost Capito, dyrektor Ford Team RS. To właśnie on nadzorował budowę rajdowego Focusa WRC, który zdobył dla Forda mistrzostwo świata wśród konstruktorów w 2007 roku.

Smakowitym kąskiem dla wielbicieli marki Ford był bez wątpienia ostatni model z oznaczeniem RS, czyli Focus RS500. Wyróżniał się on czarnym matowym nadwoziem.

Silnik został zmodyfikowany poprzez zastosowanie większego intercoolera, powiększonej obudowy filtra powietrza, unowocześnionej pompy paliwa oraz innych zmodyfikowanych elementów. Ford Focus RS500 osiąga 350 KM przy 6 000 obr./min. oraz 460 Nm maksymalnego momentu obrotowego w zakresie od 2 500 do 4 500 obr./min. „Zwykły” Focus RS jest słabszy o 45 KM i 20 Nm.
Ford Focus RS500 przyspiesza od 0 do 100 km/h w 5,6 sekundy, od 0 do 160 km/h w 12,2 sekundy, a maksymalnie rozwija prędkość 265 km/h. Dla porównania, Focus RS rozpędza się do „setki” w 5,9 sekundy i rozpędza się do 263 km/h.

Zobacz też: Historia Fordów RS od Escorta RS1600 do Focusa RS500. Cz. II

Najmocniejszy seryjny Ford Focus wyróżnia się poza tym czerwonymi zaciskami hamulcowymi oraz ciemnymi obręczami aluminiowymi. Wewnątrz znalazły się nowe elementy kolorystyczne oraz specjalna plakietka z numerem seryjnym (od 01 do 500).

Do sprzedaży w całej Europie trafiło jedynie 500 egzemplarzy Forda Focus RS500: 101 sztuk do Wielkiej Brytanii, 3 do Irlandii, 10 do Portugalii, 20 do Hiszpanii, 56 do Francji, 50 do Belgii i Luksemburgu, 10 do Holandii, 55 do Niemiec, 50 Szwajcarii, 45 do Włoch, 32 do Austrii, 5 do Czech, 10 do Polski, 6 na Węgry, 12 do krajów Europy Wschodniej, 5 do Grecji, 10 do Finlandii, 10 do Szwecji, 50 do Danii i 5 do Norwegii.

Zobacz też: Historia motoryzacji: 35 lat Forda Fiesty

Zaraz po opublikowaniu oficjalnych zdjęć w Internecie, do autoryzowanych dilerów Forda zaczęli dzwonić klienci, którzy pragnęli niezwłocznie złożyć zamówienie na sportowego Forda Focusa RS500. Tylko w Wielkiej Brytanii ponad pięćset osób wyraziło chęć nabycia tego samochodu, mimo, że na ten rynek przewidziano zaledwie 101 sztuk. Sami dilerzy nie zostali jednak wcześniej powiadomieni przez centralę o wprowadzeniu do oferty modelu RS500, co stworzyło pewne zamieszanie w szeregach Forda.

Przedstawiciele Forda oficjalnie przyznają, że Focus RS500 jest najszybszym w historii samochodem produkowanym przez Forda w Europie.

Z zapowiedzi producenta wynika, że trzecia generacja Focusa RS będzie miała napęd hybrydowy. Przednie koła będą prawdopodobnie napędzane turbodoładowanym silnikiem ECOBoost, a na koła tylne zostanie przeniesiona moc silników elektrycznych.

reklama

Autor:

Źródło:

INFOR

Zdjęcia

Ford Focus RS
Ford Focus RS

Ford Focus RS
Ford Focus RS

Ford Focus RS
Ford Focus RS

Ford Focus RS
Ford Focus RS

Ford Focus RS500
Ford Focus RS500

Ford Focus RS Mountune
Ford Focus RS Mountune

Ford Focus RS
Ford Focus RS

Ford Focus RS
Ford Focus RS

Ford Focus RS
Ford Focus RS

Ford Focus RS
Ford Focus RS

Ford Focus RS
Ford Focus RS

Ford Focus RS
Ford Focus RS

Ford Focus RS
Ford Focus RS

Ford Focus RS
Ford Focus RS

Ford Focus RS
Ford Focus RS

Ford Focus RS
Ford Focus RS

Ford Focus RS
Ford Focus RS

Ford Focus RS
Ford Focus RS

Ford Focus RS500
Ford Focus RS500

Ford Focus RS500
Ford Focus RS500

Ford Focus RS500
Ford Focus RS500

Ford Focus RS500
Ford Focus RS500

Ford Focus RS500
Ford Focus RS500

Ford Focus RS500
Ford Focus RS500

Ford Focus RS
Ford Focus RS

E-urząd Cyfrowe usługi publiczne. Poradnik dla administracji i przedsiębiorców (książka)79.00 zł

Narzędzia przedsiębiorcy

reklama

POLECANE

Nasze recenzje

Ostatnio na forum

Prawne ciekawostki

Eksperci portalu infor.pl

StukPuk.pl

Jesteśmy grupą młodych ludzi zdrowo stukniętych na punkcie materiałów budowlanych, którzy pewnego dnia wpadli na pomysł, aby pasję i doświadczenie przekuć w sukces.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »