| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE MOBILNE | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Moto > Moto porady > Auta zabytkowe > Historia motoryzacji > Historia Fordów RS od Escorta RS1600 do Focusa RS500. Cz. II

Historia Fordów RS od Escorta RS1600 do Focusa RS500. Cz. II

W pierwszej części opisu historii Fordów RS przedstawiliśmy początki Escorta RS1600 i opisaliśmy model z początku lat 70 XX wieku, który został dostosowany do współczesnych realiów wyścigowych. Jednak RS to nie tylko Escort. Poniżej inne auta z rodziny sportowych Fordów.

Kolejnym modelem (po Escorcie) z logo RS był Ford Capri w odmianach RS2600 i RS3100. Modele te były flagowymi wcieleniami najlepiej sprzedającego się wówczas w Europie coupe Forda. W wersjach wyścigowych wygrywały europejskie zawody samochodów turystycznych (lata 1971 i 1972).

W roku 1979 i 1981 kierowcy Bjorn Waldegard (ur. W Szwecji) i Ari Vatanen (ur. W Finlandii) zdobyli tytuły mistrzów świata za kierownicą rajdowego Escorta RS1800.

Zobacz też: Historia Fordów RS od Escorta RS1600 do Focusa RS500. Cz. I

Przełom nastąpił w 1980 roku, ponieważ wtedy pojawił się pierwszy przednionapędowy Ford RS, czyli Escort 1600i. Nowościami w tym aucie były także: wtrysk benzyny i pięciobiegowa skrzynia. Turbodoładowany silnik i mechanizm różnicowy o ograniczonym poślizgu zadebiutowały w Escorcie RS turbo w 1984 roku.

Najmocniejszym autem w rodzinie RS był model RS200. Ten samochód został zbudowany aby wygrywać rajdowe mistrzostwa świata. W 1982 roku w rajdach obowiązywał już nowy regulamin techniczny, który do zawodów dopuszczał pojazdy grup N, A oraz B.

Ford RS200 został stworzony do startów w grupie B, której regulamin dopuszczał najmocniejsze auta.

Zobacz też: Historia Fordów RS od Escorta RS1600 do Focusa RS500. Cz. III

Od 1984 do 1986 roku powstało 200 sztuk RS200. Podwozie zaprojektował Tony Southgate, który wcześniej pracował w Formule 1. Karoseria była dziełem Filippo Sapino z włoskiej firmy Ghia z Turynu.

Auto miało pod maską 16-zaworowy silnik zbudowany na bazie jednostki Cosworth BDA o pojemności 1803 cm3. Wyposażono go w olbrzymią turbosprężarkę Garrett. W wersji cywilnej osiągał on moc 250 KM. W rajdówkach moc tej jednostki dochodziła do 500 KM. Powstało także kilka egzemplarzy "Evolution" (RS200S), w których zamontowano silniki BDT (przygotowane przez firmę Briana Harta)  o pojemności 2137 cm3. Moc tej jednostki to około 550 KM, a po odpowiednich modyfikacjach można było osiągnąć nawet ponad 700 KM.

Zobacz też: Historia motoryzaji: Mercedes Klasy C AMG w DTM

Grupa B została zlikwidowana po serii wypadków, w których ginęli kierowcy i kibice. Ford wystawił na sprzedaż około 100 egzemplarzy modelu RS200 aby zrekompensować wydatek 10 mln funtów zainwestowanych w rajdowy projekt. Jedna sztuka tego auta kosztowała ok. 50 tys. funtów. Kilka fordów RS200 brało później udział w rallycrosie, gdzie odnosiły sukcesy przez kilka następnych sezonów.

W 1985 roku światło dzienne ujrzała pierwsza Sierra RS Cosworth. Takim autem jeździł Polski kierowca rajdowy Marian Bublewicz. W 1991 roku miał już na koncie sześć tytułów mistrza Polski. W roku 1992 powtórzył sukces i zdobył jeszcze wicemistrzostwo Europy samochodem Ford Sierra RS Cosworth 4x4.

Zobacz też: Historia motoryzacji: logo Ferrari

20 lutego 1993 roku Marian Bublewicz zginął na trasie Zimowego Rajdu Dolnośląskiego.

W 1994 roku dzięki Escortowi RS Cosworth, Ford odniósł kolejne sukcesy sportowe. Samochód był najszybszy w rajdzie Monte Carlo. Do rodziny RS dołączyły wtedy dwie wersje przednionapędowej Fiesty: RS Turbo (1990 rok) i RS1800 (1992 rok). W roku 1994 powstała także czteronapędowa wersja Escorta RS2000 (napęd przedni -1991 rok).

reklama

Polecamy artykuły

Autor:

Źródło:

INFOR

Zdjęcia

Ford Sierra RS Cosworth
Ford Sierra RS Cosworth

Ford Escort RS2000
Ford Escort RS2000

Ford Escort RS2000
Ford Escort RS2000

Ford Sierra RS Cosworth
Ford Sierra RS Cosworth

Ford Escort RS Cosworth
Ford Escort RS Cosworth

Ford Escort Cosworth
Ford Escort Cosworth

Personel i Zarządzanie 4/201730.03 zł

Narzędzia przedsiębiorcy

reklama

POLECANE

Nasze recenzje

Ostatnio na forum

Prawne ciekawostki

Eksperci portalu infor.pl

Kancelaria Kornat

Kancelaria prawna

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »