| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Moto > Moto porady > Auta zabytkowe > Historia motoryzacji > 40 lat fabryki Skody w Bratysławie

40 lat fabryki Skody w Bratysławie

Fabryka samochodów w Bratysławie została powołana do życia 40 lat temu. Bratislavske Automobilove zavody (BAZ) miały stanowić istotne wzmocnienie mocy produkcyjnych już funkcjonujących fabryk Skoda.

Fabryka ma swoją siedzibę na bezpośrednich przedmieściach Bratysławy - w Dewińskiej Nowej Wsi. Powstała ona, aby zwiększyć moc produkcyjną istniejących już zakładów, a także planowano wytwarzać tan nowoczesną rodzinę pojazdów  wywodzących się w linii prostej z programu prototypów S720.

Wielkość produkcji bratysławskich zakładów określono wstępnie na 150 tysięcy samochodów rocznie.

Zobacz też: Skoda Octavia Combi ma 50 lat

Sama budowa zaprojektowanej z rozmachem fabryki, pod wpływem przybierającego na sile, w drugiej połowie lat 70. XX wieku, spowolnienia socjalistycznej gospodarki, istotnie przeciągała się w czasie. Za to powołany niezwłocznie dział rozwojowy nowego przedsiębiorstwa od początku zaskakiwał swą skutecznością.

Już wiosną 1972 roku pracownie BAZ opuściły dwa w pełni funkcjonujące prototypy S720, które poddawano długotrwałym próbom na drogach w pobliżu Bratysławy.

W późniejszym okresie powstało tam wiele opracowań pojazdów osobowych i użytkowych, a także pojedynczych podzespołów. W latach 1982-87 bramy BAZ opuszczały seryjne modele Garde, jednak skala produkcji zakładów, stanowiła zaledwie niewielki ułamek tej zakładanej.

Zobacz też: Skoda Sagitta: Protoplasta Citigo

12 marca 1991 roku BAZ parafował porozumienie z VW, zakończone ostatecznie włączeniem fabryki w struktury niemieckiego koncernu. Już w lutym 1992 roku wyprodukowano w niej pierwszego Volkswagena Passata. Z czasem portfolio produkowanych w Bratysławie samochodów rozrosło się o kolejne modele marek wchodzących w skład Grupy Volkswagen.

XXI wiek fabryka rozpoczęła od potężnej rozbudowy i modernizacji - ich symbolem stała się słynna kolejka linowa przewożąca samochody wprost z linii produkcyjnej na tor próbny. Skoda, dla której przed laty powstały zakłady, powróciła do nich ponownie w marcu 2008 roku, z modelem Octavia II.

Przez równe dwa lata wyprodukowano w nich około 47 tysięcy egzemplarzy tych pojazdów, które w znacznej części znalazły nabywców w Polsce.

Zobacz też: Skoda Rapid: czeskie Gran Turismo

Od roku 2009 zakłady intensywnie przygotowywały produkcję samochodów z rodziny New Small Family. Tym samym, od 13 października 2011 roku, stały się wyłącznym miejscem produkcji najmniejszego modelu Skody- Citigo. Z liczbą pracowników przekraczającą 7000, dawne zakłady BAZ zaliczają się obecnie do największych pracodawców na Słowacji. I największych eksporterów - wysyłając poza granice prawie 99% swej produkcji.

reklama

Autor:

Źródło:

INFOR

Zdjęcia

Symbolem fabryki w Bratysławie stała się kolejka linowa przewożąca samochody wprost z linii produkcyjnej na tor próbny. Fot. Skoda
Symbolem fabryki w Bratysławie stała się kolejka linowa przewożąca samochody wprost z linii produkcyjnej na tor próbny. Fot. Skoda

Fabryka Skody BAZ Fot. Skoda
Fabryka Skody BAZ Fot. Skoda

W latach 1982-87 bramy BAZ opuszczały seryjne modele Garde Fot. Skoda
W latach 1982-87 bramy BAZ opuszczały seryjne modele Garde Fot. Skoda

Podatki 2017 cz. 2 - PIT, CIT, ryczałt 2017 (książka)29.90 zł

Narzędzia przedsiębiorcy

reklama

POLECANE

Nasze recenzje

Ostatnio na forum

Prawne ciekawostki

Eksperci portalu infor.pl

EurActiv.pl

Portal informacyjny

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »