| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Moto > Moto porady > Auta zabytkowe > Historia motoryzacji > 40 lat fabryki Skody w Bratysławie

40 lat fabryki Skody w Bratysławie

Fabryka samochodów w Bratysławie została powołana do życia 40 lat temu. Bratislavske Automobilove zavody (BAZ) miały stanowić istotne wzmocnienie mocy produkcyjnych już funkcjonujących fabryk Skoda.

Fabryka ma swoją siedzibę na bezpośrednich przedmieściach Bratysławy - w Dewińskiej Nowej Wsi. Powstała ona, aby zwiększyć moc produkcyjną istniejących już zakładów, a także planowano wytwarzać tan nowoczesną rodzinę pojazdów  wywodzących się w linii prostej z programu prototypów S720.

Wielkość produkcji bratysławskich zakładów określono wstępnie na 150 tysięcy samochodów rocznie.

Zobacz też: Skoda Octavia Combi ma 50 lat

Sama budowa zaprojektowanej z rozmachem fabryki, pod wpływem przybierającego na sile, w drugiej połowie lat 70. XX wieku, spowolnienia socjalistycznej gospodarki, istotnie przeciągała się w czasie. Za to powołany niezwłocznie dział rozwojowy nowego przedsiębiorstwa od początku zaskakiwał swą skutecznością.

Już wiosną 1972 roku pracownie BAZ opuściły dwa w pełni funkcjonujące prototypy S720, które poddawano długotrwałym próbom na drogach w pobliżu Bratysławy.

W późniejszym okresie powstało tam wiele opracowań pojazdów osobowych i użytkowych, a także pojedynczych podzespołów. W latach 1982-87 bramy BAZ opuszczały seryjne modele Garde, jednak skala produkcji zakładów, stanowiła zaledwie niewielki ułamek tej zakładanej.

Zobacz też: Skoda Sagitta: Protoplasta Citigo

12 marca 1991 roku BAZ parafował porozumienie z VW, zakończone ostatecznie włączeniem fabryki w struktury niemieckiego koncernu. Już w lutym 1992 roku wyprodukowano w niej pierwszego Volkswagena Passata. Z czasem portfolio produkowanych w Bratysławie samochodów rozrosło się o kolejne modele marek wchodzących w skład Grupy Volkswagen.

XXI wiek fabryka rozpoczęła od potężnej rozbudowy i modernizacji - ich symbolem stała się słynna kolejka linowa przewożąca samochody wprost z linii produkcyjnej na tor próbny. Skoda, dla której przed laty powstały zakłady, powróciła do nich ponownie w marcu 2008 roku, z modelem Octavia II.

Przez równe dwa lata wyprodukowano w nich około 47 tysięcy egzemplarzy tych pojazdów, które w znacznej części znalazły nabywców w Polsce.

Zobacz też: Skoda Rapid: czeskie Gran Turismo

Od roku 2009 zakłady intensywnie przygotowywały produkcję samochodów z rodziny New Small Family. Tym samym, od 13 października 2011 roku, stały się wyłącznym miejscem produkcji najmniejszego modelu Skody- Citigo. Z liczbą pracowników przekraczającą 7000, dawne zakłady BAZ zaliczają się obecnie do największych pracodawców na Słowacji. I największych eksporterów - wysyłając poza granice prawie 99% swej produkcji.

reklama

Autor:

Źródło:

INFOR

Zdjęcia

Symbolem fabryki w Bratysławie stała się kolejka linowa przewożąca samochody wprost z linii produkcyjnej na tor próbny. Fot. Skoda
Symbolem fabryki w Bratysławie stała się kolejka linowa przewożąca samochody wprost z linii produkcyjnej na tor próbny. Fot. Skoda

Fabryka Skody BAZ Fot. Skoda
Fabryka Skody BAZ Fot. Skoda

W latach 1982-87 bramy BAZ opuszczały seryjne modele Garde Fot. Skoda
W latach 1982-87 bramy BAZ opuszczały seryjne modele Garde Fot. Skoda

E-urząd Cyfrowe usługi publiczne. Poradnik dla administracji i przedsiębiorców (książka)79.00 zł

Narzędzia przedsiębiorcy

reklama

POLECANE

Nasze recenzje

Ostatnio na forum

Prawne ciekawostki

Eksperci portalu infor.pl

Łukasz Chmielniak

Specjalista prawa karnego gospodarczego, autor bloga Białe kołnierzyki

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »