| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Moto > Moto porady > Auta zabytkowe > Historia motoryzacji > Historia motoryzacji: legendy niemieckiej motoryzacji

Historia motoryzacji: legendy niemieckiej motoryzacji

Wśród wielkich pionierów światowej motoryzacji niemieccy konstruktorzy i producenci aut zajmują jedną z najwyższych pozycji. Ich pomysłowości i umiejętności twórczego myślenia zawdzięczamy w dużej mierze obecny obraz motoryzacji. Do dziś niemieckie samochody cieszą się uznaniem na całym świecie a niemieccy producenci aut dzięki swojej renomie przetrwali wiele kryzysów ekonomicznych i koniunkturalnych.

Historia rozwoju motoryzacji w Niemczech jest niezwykle urozmaicona. Przyczyniły się do tego nie tylko prężnie rozwijające się wytwórnie aut, ale także sztuczny podział Niemiec po zakończeniu II wojny światowej na dwa niezależne państwa, z których jedno rozwijało się, a wraz z nim jego przemysł samochodowy, w oparciu o zasady wolnorynkowe, podczas gdy w drugim hamulcami jakiegokolwiek postępu były doktryny komunistyczne i pomysły dyletantów, którym nieopatrznie dano do rąk pełnię władzy nad gospodarką.

Pierwszą niemiecką konstrukcją, którą można uznać za prototypowy pojazd samobieżny, był trójkołowiec napędzany benzynowym silnikiem spalinowym, skonstruowany w 1886 roku przez Karla Friedricha Benz’a. Od jego nazwiska pochodzi nazwa paliwa do silników z zapłonem iskrowym – benzyny. Benz zdawał sobie sprawę, że jego wynalazek ma ogromne znaczenie, toteż szybko go opatentował i potem ze sprzedaży patentu czerpał przez wiele lat niemałe korzyści. Rok wcześniej inny niemiecki konstruktor, Wihelm Maybach, współpracujący z przemysłowcem i również konstruktorem Gottliebem Däumler’em, znanym bardziej jako Daimler, konstruuje prawdopodobnie jako pierwszy na świecie, motocykl. Miał on jednocylindrowy silnik o mocy około 0,5 KM.  Daimler uzyskuje na niego patent i pozwala Maybachowi rozpocząć prace nad swoim samochodem, całkowicie niezależnie od Benz’a. Pojazd ten powstaje w 1887 roku, a następnie zostaje zaprezentowany na światowej wystawie w Paryżu.

Zobacz też: Historia motoryzacji: Opel, od maszyn do szycia do eleganckich samochodów

W 1888 roku w interesujący sposób zostają zademonstrowane światu walory pojazdu, stworzonego przez Benz’a. Jego żona Bertha, podobno bez jego wiedzy i zgody wyruszyła o świcie 5 sierpnia wraz ze swoimi nastoletnimi synami pojazdem, oznaczonym jako Benz Patent-Motorwagen Nummer 3 w daleką podróż z Mannheim do Pforzheim. Bez pomocy mechaników pokonała wówczas dystans 108 km, po raz pierwszy w historii motoryzacji przekraczając barierę 100 km. Do celu dotarła późnym wieczorem, nie bez przygód. Własnoręcznie musiała usunąć kilka usterek, które pokazały producentowi słabe strony pojazdu.  

W 1922 roku zakłady lotnicze Bayerische Flugzeug-Werke łączą się z wytwórnią silników Bayerische Motorenwerke, dając początek koncernowi BMW.

W 1926 roku konkurujące ze sobą firmy  Daimler Motorengesellschaft i Benz & Cie tworzą spółkę Daimler-Benz AG, która już wkrótce staje się jedną z najbardziej znanych światowych wytwórni luksusowych samochodów.

Zobacz też: Historia motoryzacji: Cztery kółka które podbiły świat

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

reklama

POLECANE

Nasze recenzje

Ostatnio na forum

Prawne ciekawostki

Eksperci portalu infor.pl

Andrzej Szczerbowski

Prawnik, ekspert prawa cywilnego, podatkowego i handlowego.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »