| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Moto > Moto porady > Auta zabytkowe > Historia motoryzacji > Historia motoryzacji: Kalendarium Toyota Land Cruiser

Historia motoryzacji: Kalendarium Toyota Land Cruiser

Nazwa "Land Cruiser" pojawiła się dopiero w 1954 roku, jednak cała linia modelowa miała swój początek kilkanaście lat wcześniej. W 2011 roku przypada 60 rocznica napędów 4x4 Toyoty i z tej okazji przedstawiamy najważniejsze daty z historii rozwoju terenówek Toyoty.

1941 Japońska armia poszukuje projektanta i wykonawcy samochodu terenowego. Wybór pada na prężnie rozwijającą się firmę Toyota.

1941 Szybko powstaje ćwierćtonowy prototyp AK. Aprobata Armii Cesarstwa Japońskiego pozwala kontynuować prace rozwojowe.

1942 Półtonowy model AK-10 wyjeżdża z fabryki Toyoty. Napęd stały tylnej osi, przedni dołączany dźwignią, brak blokady dyferencjału i reduktora.

1951 Na podstawie doświadczeń z AK-10 powstaje 100 sztuk nowego modelu BJ.

1953 Pierwsze zamówienie modelu BJ od japońskiej policji. Funkcjonariusze poddawali każdą sztukę zamówionego modelu jeździe próbnej jeszcze w fabryce. Nad kontrolą jakości na miejscu 20-osobowy zespół Toyoty. Takie podejście firmy świadczyło o nacisku na jakość produkcji.

1954 Dyrektor techniczny Hanji Umehara wymyśla nazwę „Land Cruiser”

Zobacz też: 60 lat napędów 4x4 Toyoty. Historia

1955 Premiera pierwszych modeli serii J2. Konstrukcyjnie bardzo zbliżony do BJ. Skrzynia biegów otrzymuje synchronizację 3. i 4. przełożenia. Auto dostaje także bardziej komfortowe zawieszenie i obszerniejszą kabinę. Silnik benzynowy ma już 105 KM.

1960 Debiut serii J40. Pojawia się reduktor terenowy. Silnik benzynowy ma 130 KM mocy. To ten model LC stał się kultowym. Zawieszenie oparte na resorach piórowych i sztywnych mostach gwarantowało dzielność w terenie. Styl urzeka do dziś. Utrzymanie koncepcji prostego i niezawodnego auta terenowego gwarantuje popularność i popyt aż do 1984 roku. Ta linia Land Cruiserów „do pracy” otrzymuje nazwę „Heavy Duty”.

1966 Początek ery modeli „Station Wagon”. Na bazie doświadczeń serii J40 powstaje J5. Ma wydłużony do 2700 mm rozstaw osi, nadwozie typu kombi, komfortowe zawieszenie i wzmocnioną ramę podwozia. Doskonale nadaje się do rodzinnej turystyki 4x4 oraz codziennej komfortowej jazdy. Silnik benzynowy 4,2 l rozwija 140 KM mocy. Amerykanie zakochują się w serii J5.

1974 Debiut 3-litrowego silnika Diesla (nadal w serii J40). W tym samym roku wersja benzynowa przechodzi modernizację – silnik powiększa pojemność do 4,2 litra i moc do 140 KM.

1976 Silna konkurencja na rynku USA wymusza rozpoczęcie prac nad następcą J5 w linii „Station Wagon”. Ma być jeszcze bardziej komfortowy i jeszcze bardziej w stylu kombi. Inżynierom Hiroshiemu Ohsawa oraz Lichiemu Shingu postawiono warunek – nowy LC ma być nadal w pełni terenowy.

1980 Debiut serii J6 w linii „Station Wagon”. Zgodnie z obietnicami samochód jest większy, bardziej przestronny, bardziej komfortowy i... w 100% terenowy. Znakiem charakterystycznym staje się bogate wyposażenie. Pod maską dwa silniki: znany z poprzednika benzynowy 4,2 oraz diesel 3,4 litra.

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

reklama

POLECANE

Nasze recenzje

Ostatnio na forum

Prawne ciekawostki

Eksperci portalu infor.pl

OMEGA Kancelarie Prawne

Ekspert w dziedzinie ubezpieczeń i odszkodowań

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »