| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Moto > Moto porady > Auta zabytkowe > Historia motoryzacji > Historia motoryzacji: szokujący Citroen

Historia motoryzacji: szokujący Citroen

Wśród trójki francuskich gigantów przemysłu motoryzacyjnego bez wątpienia najbardziej szokował wyglądem swoich aut i zastosowanymi w nich rozwiązaniami konstrukcyjnymi koncern Citroën.

Założony dość późno, bo dopiero tuż po zakończeniu I wojny światowej przez francuskiego fabrykanta A. G. Citroën’a, był pierwszą na świecie firmą, działającą poza granicami USA, nastawioną na masową produkcję tanich aut. Do dziś techniki marketingowe, jakie stosowali szefowie firmy w pierwszych latach jej działalności, stanowią niedościgniony wzór dla współczesnych speców od reklamy i promocji. Dzięki temu już po 8 latach funkcjonowania koncern stał się największym europejskim i czwartym na świecie producentem samochodów. Działaniom firmy przyświecało hasło „Twórcza technologia”, które mówi samo za siebie. Jako pierwsza na świecie wprowadziła ona w seryjnie produkowanych autach hamulce tarczowe i zawieszenie hydropneumatyczne, i to już w połowie lat pięćdziesiątych, a nieco ponad 10 lat później także, jako pierwsza na świecie, obrotowe reflektory, sterowane ruchami kierownicy.  

Pierwsze trudne lata i znakomity marketing

Po zakończeniu I wojny światowej André-Gustave Citroën, zajmujący się dotychczas produkcją dla wojska, został ze swoją dobrze wyposażoną fabryką na przysłowiowym lodzie, bez zamówień i bez produktu przeznaczonego na czasy pokoju. Na szczęście nie brak mu było pomysłów i już w 1919 roku uruchomił produkcję nie wyróżniającego się niczym szczególnym samochodu nazwanego „Type A”. Auto pewno szybko przeszłoby bez echa do historii motoryzacji, gdyby je promował ktoś inny. Ale reklamą w fabryce pana Citroëna zajmował się on sam. Prawdopodobnie nikt inny nie wpadłby na pomysł, aby świecącą nazwę koncernu umieścić na jednym z boków słynnej wieży Effel’a.

Tak wielkiej reklamy nikt przedtem nigdzie na świecie nie stosował, toteż szybko wpisano ją do Księgi Rekordów Guiness’a.  Aby zademonstrować jakość swoich produktów, Citroën wyposażył w auta dwie duże wyprawy naukowe do Azji i Afryki. Pojazdy te miały wbudowany tzw. system Kégresse track, czyli napęd z gumowymi lub metalowymi segmentowymi gąsienicami w miejsce tylnych kół, co ułatwiło, a wielu wypadkach umożliwiało poruszanie się po piaskach pustynnych. Nie było to rozwiązanie nowatorskie. System ten wymyślono w Rosji carskiej już pod koniec pierwszego dziesięciolecia XX wieku i stosowano w pojazdach, jeżdżących po zaśnieżonych bezdrożach Syberii. Mało tego! W 1924 roku samochód Citroën 5CV Typ C Torpedo Neville Westwooda przejechał jako pierwszy w historii wokół kontynentu australijskiego. Podróż trwała 5 miesięcy. Czy może być lepsza rekomendacja dla samochodu?

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

reklama

POLECANE

Nasze recenzje

Ostatnio na forum

Prawne ciekawostki

Eksperci portalu infor.pl

Horyzonty®-Szkolenia dla Biznesu

Szkolenia dla Biznesu

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »